پس از رونمایی تمبر یادبود صنعت و معدن و به مناسبت روز صنعت و معدن
اعلام آمادگی چاپخانه تمبر به منظور چاپ تمبر تمامی صنایع


روز صنعت و معدن فرصت مناسبی است تا چند و چون یکی از انواع صنعتی چاپ مورد پرسش خبرنگاران قرار گیرد. چاپ تمبر که نیاز به تجهیزات و ماشین‌آلات مدرنی دارد، یکی از آن جمله است. آیا تاکنون چاپخانه‌ها درخواستی مبنی بر چاپ تمبر داشته‌اند؟

فریدون مزدکی رئیس اداره تمبر در گفتگو با اخبار چاپ پیرامون بررسی دلایل احداث تاسیس چاپخانه ‌‌تمبر، یکی از اصلی‌ترین علل این اقدام را پایین بودن سطح کیفی و نا‌مناسب بودن کیفیت تولید و قابلیت‌های بصری تمبرها دانست. وی در این مورد اظهار داشت:ناوگان صنعت چاپ ایران تا حد زیادی دچار فرسودگی شده و قدیمی است. دستگاه‌های چاپخانه دولتی ایران که وظیفه چاپ تمبرهای جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت، بسیار فرسوده شده بودند. به گونه‌ای که تمبرهای چاپ شده دارای کیفیت نا‌مناسبی بودند. عدم توانایی در انجام سفارشات ارائه شده در برنامه زمانبندی مقرر نیز از دیگر مشکلاتی بود که چاپ تمبر کشور با آن دست به گریبان بود. لذا به جهت رفع این مسائل که هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری به سازمان تحمیل می‌کرد، هیات مدیره شرکت پست را بر آن داشت تا نسبت به احداث یک چاپخانه جدید اقدام نمایند. در راستای رفع مشکلات و معضلات مذکور و همچنین با آگاهی از اهمیت و نقش تمبر در مراودات پستی (داخلی و خارجی)، هیات مدیره شرکت ملی پست ایران، به تاریخ 12 بهمن سال 88 و همزمان با سالروز بازگشت پربرکت حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب به میهن اسلامی، چاپخانه‌ی جدیدی را به منظور چاپ و نشر تمبر راه‌اندازی نمود. این چاپخانه که با استفاده از تحقیقات و مطالعات وسیع کارشناسی و تخصصی تجهیز و راه‌اندازی شده است، هم‌اکنون آمادگی دارد تمبرهای یادبود خاص را با کیفیت و استاندارد جهانی چاپ نماید. این چاپخانه در حال حاضر آمادگی دارد تا نسبت به چاپ تمبرهای یادبود و حتی به صورت مشترک با کشورهای عضو سازمان منطقه‌ای اکو اقدام نماید.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به مراحل انتخاب و چاپ تمبر در کشور پرداخته و تصریح کرد: چاپ تمبر در ایران توسط شورای عالی تمبر صورت می‌گیرد. این شورا متشکل از نمایندگان شش وزارت‌خانه‌ و نماینده‌ی شرکت ملی پست ایران است. شورای عالی تمبر کشور براساس برنامه‌ای سالانه فعالیت می‌کند. برنامه‌ی هر سال در نیمه دوم سال قبل تنظیم شده و در اختیار واحدهای مربوطه قرار می‌گیرد. این واحدها عبارتند از: اداره عملیات مهندسی طراحی‌های تمبر و اداره تمبر.

فعالیت اصلی این واحدها پس ارائه برنامه‌ی سالانه توسط شورای تمبر آغاز می‌شود. اداره عملیات مهندسی طراحی تمبر، وظیفه طراحی و ایده‌پردازی جهت چاپ و نشر تمبر را برعهده دارد. این طراحی‌ها به سه شکل صورت می‌گیرد. نخست از طریق نهادها و سازمان‌های دولتی که هر کدام به مناسبتی اقدام به ارائه ایده‌های مختلف جهت چاپ تمبر مورد نظر می‌نمایند.
شکل دوم طراحی تمبر، از طریق اعلام عمومی، فراخوان و برگزاری مسابقه طراحی تمبر توسط شرکت تمبر انجام می‌شود. در این حالت طراحان مختلف، از مجموعه‌های متعددی مانند انجمن گرافیک ایران، انجمن صنفی طراحان و... در مسابقات مذکور شرکت کرده و ایده‌های تأیید شده به اداره تمبر منتقل می‌شود.

سومین و آخرین شکل طراحی تمبر، توسط خود شرکت ملی پست ایران به عنوان متولی اصلی مراسلات پستی و الزامات مورد نیاز آن، انجام می‌شود. در این نوع از طراحی تمبر، شرکت ملی پست ایران، به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیر در حوزه چاپ و نشر تمبر براساس مناسبت‌های ملی و مذهبی اقدام می‌کند. در این نوع از طراحی تمبر، ممکن است از آثار فاخر هنرمندان کشور نیز استفاده شود. بدیهی است این موضوع با کسب اجازه از هنرمند خالق اثر یا ورثه وی امکان‌پذیر خواهد بود.

زمانی که طرح مورد نظر برای تمبرها در هر یک از مسیرهای سه‌گانه آماده شد، به شورای عالی تمبر کشور ارجاع داده می‌شوند. این شورا نظرات کارشناسی خود را پیرامون کم‌وکیف طرح‌های مورد بحث ارائه داده و پس از تأیید طرح توسط کارشناسان و اعضای شورای عالی تمبر کشور، این طرح‌ها به وزیر فناوری اطلاعات تحویل داده می‌شود. در صورت تأیید طرح توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دستورالعمل چاپ تمبر به چاپخانه‌ی اداره پست صادر شده و اقدامات اجرایی چاپ و نشر تمبر انجام می‌گردد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ پنج شنبه ۱۰ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: