لوگوی جام جهانی نوزدهم؛ در خدمت قاره سیاه
برد با آفریقا در آفریقا


طی هیجده دوره‌ای که از برگزاری اولین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال مردان می‌گذرد. بیش از هیجده لوگوی مختلف برای استفاده در این جام‌ها طراحی شده و در تعداد کثیر به چاپ رسیده‌اند. لوگوی هر دوره جام جهانی، پیام‌آور شرایط جهانی و موقعیت تاریخی کشور برگزارکننده است.

بیش از 50 سال است که میلیاردها انسان هر 4 سال یکبار منتظر انتخاب برترین تیم فوتبال دنیا هستند. مسابقات جام جهانی فوتبال مردان، از سال 1950 میلادی تاکنون در دوره‌های چهار ساله برگزار شده است. سال 2010 میلادی کشور آفریقای جنوبی میزبان نوزدهمین دوره این مسابقات است.
از نخستین دوره جام جهانی فوتبال در سال 1950 میلادی که در کشور برزیل برگزار شد؛ تا نوزدهمین دوره آن، یعنی جام جهانی 2010 میلادی آفریقای جنوبی، تعداد زیادی لوگو برای معرفی و شناساندن این رویداد عظیم ورزشی و اجتماعی طراحی شده است.

لوگوهایی که هر کدام براساس شرایط خاص اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن دوره، فرهنگ بومی کشور میزبان و بسیاری موضوعات دیگر، طراحی شده‌اند. طراحی لوگو جام جهانی به اندازه‌ای برای فیفا اهمیت دارد که سفارش ایده‌پردازی و طراحی آن را سال‌ها قبل به بهترین شرکت‌ها و برندهای بین‌المللی می‌دهد. به عنوان نمونه هم اینک مشخص شده است که طراحی لوگو بیست و دومین دوره جام جهانی که در سال 2022 میلادی در کشور قطر برگزار می‌شود؛ توسط شرکت فیوچر برند (Future Brand) انجام خواهد شد.

• برد با آفریقا در آفریقا

نوزدهمین دوره جام جهانی با شعار «برد با آفریقا در آفریقا»، آغاز شد. براساس همین شعار نیز لوگو و کلیه نمادها و نشانه‌های تصویری این جام طراحی شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است. میزان استقبال و توجه علاقه‌مندان و مردم کشور آفریقا جنوبی به لوگو این دوره، نشان می‌دهد که طراحان و ایده‌پردازان این لوگو توانسته‌اند سلیقه مخاطبان خاص خود را مدنظر قرار دهند. آمارها نشان می‌دهد 64 درصد از جامعه آماری علاقه‌مندان فوتبال در کشور آفریقای جنوبی از طراحی لوگوی این دوره رضایت داشته‌اند. در حالی که این میزان علاقه‌مندی در دوره قبل تنها 55 درصد از مخاطبان را به خود اختصاص داده بود.

لوگوی نوزدهمین دوره جام جهانی فوتبال در کشور آفریقای جنوبی توسط مؤسسه تبلیغاتی سوییچ دیزاین (Switch Design) طراحی شده است. این لوگو تصویری نمادین از نقشه این کشور است که با نوارهای باریکی از رنگ‌های بکار رفته در پرچم این کشور (آبی، سفید، قرمز، زرد، سیاه و سفید) پوشانده شده است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۹ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: