بهرام کلهرنیا، دبیر و سخنگوی انجمن گرافیک ایران:
طراحی گرافیک؛ شغلی بدون سرپرست قانونی


کلهرنیا دبیر و سخنگوی انجمن گرافیک ایران، طراحی را از لحاظ قانونی شغلی بی سرپرست دانست. وی حل مشکلات طراحان و گرافیست‌ها را وظیفه اصلی انجمن گرافیک ایران دانست.

بهرام کلهرنیا دبیر و سخنگوی انجمن گرافیک ایران در گفتگو با اخبار چاپ، درخصوص برنامه‌ها و طرح‌های اجرایی این انجمن سخن گفت. وی در این زمینه اظهار داشت: کلیه برنامه‌های انجمن گرافیک ایران، مبتنی بر معضلات و مشکلات موجود طراحی شده و این انجمن در پی حل دشواری‌هاو مشکلات صنفی طراحان است.

وی تصریح کرد: طراحی از لحاظ قانونی یک شغل بی سرپرست است. بر همین مبنا سرگرم شدن با حواشی کار، دغدغه‌های ذهنی هنرمندان را در زمینه‌های اقتصادی بالا برده است. ریشه اصلی حاشیه‌ها و دغدغه‌های هنرمندان طراح گرافیک و ناکارآمدی قانونی متولیان آن، به عدم توانایی جامعه در شناخت و تعریف جایگاه مناسب برای این هنر بازمی‌گردد. همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، متأسفانه تاکنون متولی و مسئول قانونی برای استفاده هنر طراحی و گرافیک در کشور وجود نداشته است.

بخش دیگری از گفتگوی کلهرنیا و اخبار چاپ مربوط به وظایف نهاد صنفی انجمن گرافیک ایران بود. دبیر انجمن گرافیک ایران در مورد وظایف قانونی این نهاد گفت: وظیفه اصلی انجمن حل مشکلات و محدودیت‌های طراحان گرافیک است. مبنای اصلی فعالیت انجمن گرافیک ایران در سازماندهی فرصت‌ها و استفاده از کلیه ظرفیت‌های موجود در داخل کشور به منظور ارتقاء سطح کمی و کیفی محصولات طراحی در ایران است. لیکن متأسفانه انجمن کماکان موفق به انجام این مهم نشده است. چرا که در واقع انجمن ابزاری برای از بین‌بردن محدودیت‌ها ندارد. به عبارت دیگر، هیچ بازوی عملی و ضمانت اجرایی برای از میان برداشتن محدودیت‌های حرفه‌ای در ابعاد مختلف در اختیار انجمن قرار نگرفته است. لذا انجمن گرافیک ایران ناگزیر است که با استفاده از رایزنی، لابی، بحث و گفتگو به نتایج مطلوب برسد.

متاسفانه به دلیل مشکلات صنفی وضعیت نابسامانی در حوزه‌های مختلف هنر گرافیک ایران وجود دارد. این مشکلات ابعاد مختلف و متفاوت هنر گرافیک ایران را به خود مشغول داشته است. برخی از این مشکلات به مسائل صنفی و خدماتی بازمی‌گردد؛ و بخشیاز آن، مربوط به شرایط کاری و حوزه‌های فعالیتی طراحان گرافیک در ایران است. بخشی از این مشکلات و زمینه‌های آن‌ها عبارتند از: مالیات کاری (مالیات بر درآمد)، مالیات بر طراحی، شرایط و زمینه بازنشستگی هنرمندان، مشکلات اداری و مالی در دفاتر کاری طراحان، مشکلات دریافت و صدور مجوز قانونی و... هستند. موارد مذکور تنها بخشی از عمده مشکلاتی هستند که هنرمندان و طراحان گرافیک ایران طی سال‌های متمادی با آن دست به گریبان بوده‌اند. در طول حیات صنفی و سازمانی انجمن گرافیک ایران، همواره در تلاش بوده است، تا با پیگیری مجدانه موضوعات مبتلابه، شرایط مناسبی را فراهم آورد؛ و در نتیجه بتواند با استفاده و بهره‌مندی از تمام پتانسیل‌های موجود در کشور نسبت به رفع آن‌ها اقدام نماید.

سخنگوی انجمن گرافیک ایران در خصوص برگزاری دوسالانه‌ها بیان نمود: در اساس‌نامه انجمن گرافیک ایران، این انجمن را مکلف نموده است تا نسبت به برگزاری نمایشگاه‌ها و دوسالانه‌های گرافیک در حوزه‌های مختلف و همچنین در اقصی نقاط ایران اقدام نماید. هدف از برگزاری این نمایشگاه‌ها و فستیوال‌های عظیم و بزرگ گرافیکی، ارتقاء سطح کمی و کیفی محصولات گرافیکی در شاخه‌های مختلف عنوان شده است.
دو سالانه‌ها یا سه سالانه‌ها یک سابقه تاریخی دارند و از یکسری قواعد خاص پیروی می کنند. این قواعد آنچنان نهادینه شده است که کوچکترین تغییر در آنها عجیب به نظر می رسد. اولین نمایشگاه در اوایل قرن 19 در ونیز برگزار شد؛ و بعد از آن نیز هنرمندان مختلف به تکرار برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در هنرهای گوناگون احساس نیاز شد. نمایشگاه‌هایی از این دست را برای آگاهی از عملکرد یکدیگر که باعث تغییراتی در روش الگویی تفکر و شیوه‌های ارزیابی هنرمندان می‌شود را مناسب دانستند.

وی در ادامه گفت: این دوسالانه‌ها مجموع فعالیت‌ها و عملکردهای دو سال گذشته هنرمندان را به نمایش گذاشته و کارنامه هنری هنرمندان در فواصل زمانی معین محسوب می‌شود؛ استفاده از تجربیات دیگر طراحان، آگاهی از اوضاع اجتماعی، شیوه‌های ادراکی و برنامه‌ریزی برای آینده را در پی دارد. دوسالانه‌های بین‌المللی این شانس را به هنرمندان می‌دهد که با حجم زیادی از تجربیات روبرو شده و با کارها، خط مشی‌ها و اندوخته‌های هنرمندان سراسر جهان روبرو شده و از تکرار مکرر آثار هنری و گرافیکی جلوگیری شود. بدینوسیله یکی از موانع اصلی و اساسی خلاقیت در میان هنرمندان از میان رفته و نوآوری و خلاقیت هنرمندان امکان ظهور و بروز می‌یابند.

کلهر خاطر نشان کرد: در دوره گذشته سیاست گذاری و برنامه ریزی مثل همیشه نبود وسوءتفاهم های به وجود آمده باعث شد که انجمن کمتر حضور داشته باشد. طراحان و گرافیست ها اشتیاق زیادی برای حضور در این دو سالانه دارند زیرا گزارش در زمینه دو سال فعالیت خود به همکارانشان را وظیفه خود می دانند.

وی در پایان با اشاره به غلبه حاشیه بر متن نزد هنرمندان گرافیست ایرانی، بیان نمود: باید شرایطی به وجود بیاید تا در محیطی سالم، ادراک همیاری و همراهی هنری به وجود بیاید. متاسفانه مدتی است که حاشیه‌ها بر متن و اصل موضوعات غلبه کرده‌اند. موضوع حفظ سلامت و دفاع از راستی باعث می‌شود که با دقت نظاره و ارزیابی کرده و در نتیجه دقیق رفتار کنیم. اگر محملی برای طرح مسائلی غیر از گرافیک باشد انجمن حق حضور ندارد اما این دو سالانه‌ها و برنامه‌هایی از این دست را به جد مورد توجه قرار می دهیم و از آن دفاع و حراست می کنیم.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۷ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: