گفتگو با سعید عالمگیر مدیر انتشارات محمد
: مافیا در سیستم توزیع وجود ندارد


عالمگیر مدیر انتشارات محمد، سیستم توزیع کتاب مافیایی عمل نمی کند اگر ناشرین ما ضابطه مند عمل کنند موفق تر خواهند بود

سعید عالمگیرتهرانی مدیر تولید انتشارات محمد در گفتگو با اخبار چاپ علت نا موفق بودن بعضی انتشارات برای توزیع کتابهایشان را چنین عنوان نمود : سیستم توزیع کتاب مافیایی عمل نمی کند. اگر ناشرین ما قبل از تولید کتاب یکسری اصول را رعایت نمایند مسلما دچار مشکلات کمتری خواهند شد.

مدیرتولید انتشارات محمد در این خصوص افزود: اگر ناشرین ما ضابطه مند عمل کنند موفق تر خواهند بود. قبل از تولید کتاب باید بازاریابی صورت پذیرد و هدفها مشخص شود که این کتاب برای چه نوع مخاطبی و با چه رده سنی است ؛مخاطبینی که این کتاب برایشان تهیه می شود چه توان مالی برای خرید دارند؛ توقع مخاطبین چگونه است ؛محصول از کیفیت وکمیت خوبی برخوردار است یا خیر، برای صحافی فرستاده شود یا نه و ... در واقع تمامی این مطالب کارشناسی می شود تا تازه مشخص شود که این اثر فرستاده شود برای تولید یا خیر. مرحله بعدی بازاریابی بعد از فروش است که با ارزیابی های انجام شده می توان نتیجه گیری کرد.کتاب با استقبال رو برو می شود یا خیر
وی در ادامه تصریح کرد:اگر کار کارشناسی انجام ندهیم که می شود آزمون وخطا و در صد موفقیت فوق العاده ضعیف است و تبلیغات هم بی ثمر.

دلایل زیادی برای فروش نرفتن یک کتاب وجود دارد یکی همین توجه نکردن به نیاز جامعه است و دیگری تبلیغات .تبلیغات برای ناشرین سخت است زیرا نقدینگی در نشر نداریم تبلیغات هم فقط نقدینگی می خواهد
رادیو و به تازگی در تلویزیون شاهد تبلیغات اندک کتاب هستیم اما این تبلیغات باید به گونه ای باشد که خود ناشر کتاب خود را تبلیغ کند آن هم در صورتی است که توان مالی داشته باشد و تبلیغات میلیونی انجام دهد فروشش هم بالا می رود.

عالمگیر در رابطه با تفاوتهای سیستم توزیع کتاب در ایران با کشورهای دیگر گفت: توزیع کتاب در کشورهای دیگر هم به همین صورت است مثلا در فرانسه اگر تبلیغات روی جلد کتاب نباشد فروش خوبی نخواهند داشت.
البته با ملاکهای بین المللی نمی توان کار کرد و نمی توان ناشران ایرانی را با آنها مقایسه کرد چون تیراژها متفاوت است .ما پتانسیلهایی داریم که انها ندارند و بعضی پتانسیلها را ما نداریم که کشورهای دیگر از آن بی بهره هستند.ما از لحاظ تولید فکر، فرهنگ، دین ، اصالت حرف برای گفتن خیلی زیاد داریم اما در تبلیغات ضعیف عمل می کنیم
وی در پایان اظهار داشت: در بحث صنعت چاپ با اینکه تولید کننده دستگاه چاپ نیستیم اما تکنولوژی روز دنیا را در اختیار داریم اگر ناشر هوشیار نباشد کتابهایش روی دستش می ماند باید به ذائقه مخاطب توجه کرد .موفقیت در فرایند نشر نیازمند حفظ و رعایت مولفه ها و شاخصه هایی است از جمله مخاطب شناسی و توجه با سلایق مخاطبین علاوه بر متغیرهای فوق رعایت اصول و چارچوب حوزه کاری ناشر بدون تغییر الزامی است که ازآن به اعتماد سازی گروه مخاطبین یاد می شود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۶ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: