محمد ضیایی مدیرمسئول آتلیه مکعب :
بسته‌بندی نامناسب؛ دغدغه اصلی بلورسازان و شیشه‌گران ایرانی


از آنجا که بسته‌بندی همگام با دیگر صنایع به پیش می‌رود، باید نیازهای بلورسازان و شیشه‌گران ایرانی را نیز در حوزه صادرات محصولات خود، تأمین کرد.

محمد ضیایی مدیرمسئول آتلیه مکعب در گفتگو با اخبار چاپ اظهار داشت: بلورسازان و شیشه‌گران از جمله اقشار و مشاغلی هستند که نسبت به عدم بسته‌بندی مناسب محصولات صنایع دستی بسیار رنج برده و با مشکلات متعددی دست به گریبان هستند. چرا که محصولات این هنر ـ صنعت با زحمت فراوان هنرمندان صنعت‌گر ایرانی تولید شده و به دلیل عدم استفاده و بهره‌مندی از یک بسته‌بندی استاندارد با کوچک‌ترین ضربه‌ای دچار شکستگی می‌شود. بدین جهت یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالان این عرصه، دست‌یابی به بسته‌بندی‌هایی با استانداردهای مطلوب است.

وی افزود: مسافت‌های طولانی و حساس بودن نوع محصول نیاز به بسته‌ای دارد که این دو ویژگی بر روی آن تاثیر نگذارد. در کنار این امر و عدم توجه به اهمیت بسته‌بندی این رده از محصولات صنایع دستی موجب شده تا فعالان بخش خصوصی نیز انگیزه ایده‌پردازی، برنامه‌ریزی، طراحی و فعالیت در این حوزه را از دست داده‌اند. در نتیجه شاهد سرعت بسیار پایین فرآیند استانداردسازی و بهبود کیفیت در بسته‌بندی‌های این محصولات استراتژیک و تاریخی ایران هستیم.

محمد ضیایی گفت: به عنوان نمونه کشوری مانند فرانسه، عطرها و اودکلن‌های معروفی دارد. اودکلن‌هایی با برندهای جهانی و بین‌المللی. برخلاف تصور ایرانیان، نکته بسیار مهم و حائز اهمیت در فرانسه بسته‌بندی این محصولات است. به گونه‌ای که توجه و اهتمام نسبت به ارائه بسته‌بندی استاندارد با قیمت‌های بالاتر بسیار محتمل است. به طور مثال اگر چنانچه قیمت یک عطر یا اودکلن 100 یورو است، قیمت ظرف و بسته‌بندی آن عطر 200 یورو است. زیرا در کنار کیفیت محتوای عطر، قابلیت به وجود ‌آوردن کلکسیون و جذابیت ظاهری محصول، در درجه اول قرار دارد. مسئله قابل تأمل در دیدگاه مردم، تولیدکنندگان و خریداران فرانسوی، توجه به ماندگاری بسته‌بندی عطر به عنوان یک محصول کلکسیونری است. لذا از این حیث اهمیت بسته‌بندی و جعبه عطر از خود آن بیشتر است.

وی بیان کرد: محصولاتی که در صنایع دستی و به خصوص با جنس شیشه استفاده می‌شوند به دو مرحله نیازمند هستند یک بسته‌بندی و بخش دوم چاپ در بخش اول خاصیت شکنندگی محصول، نیاز خود را به صنعت بسته‌بندی بیشتر نمایان می‌کند و در صنعت چاپ نیز به دلیل فعالیت‌های گرافیکی، نوع کاغذ و مقوا و تکنیک‌های چاپی،صنایع دستی ملزم به ارتباط با این بخش ـ صنعت چاپ ـ است.

مدیر مسئول آتلیه مکعب خاطر نشان کرد: سازمان صنایع دستی مبنای فعالیت خود را بر کار تخصصی بنا نهاد به همین منظور شش نوع فرآورده بسته‌بندی را طراحی کرد و برای هر محصول بسته خاصی را در نظر گرفت .اگرچه می‌شود از ورق و کاغذ برای محصولاتی مثل پارچه و گلیم استفاده کرد اما محصولاتی مانند شیشه که بر اثر ضربه‌ای هر چند کوچک می‌شکند کارایی نخواهد داشت.به همین منظور ویژگی‌های خاصی را من الجمله قرار دادن آرماتور و تغییر جنس بسته‌ها و ... برای نشان دادن کیفیت لحاظ کردیم .

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۲۹ خرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: