در خصوص آیین‌نامه واردات ماشین‌آلات دست دوم لیتوگرافی، با حضور افراش مطرح شد:
سال تولید تجهیزات؛ آری یا خیر؟


چهارشنبه 26 خرداد سال جاری واردکنندگان ماشین‌آلات لیتوگرافی در دفتر امور چاپ جلسه‌ای را با حضور سرپرست این دفتر و اعضای هیات مدیره اتحادیه لیتوگرافان تهران، در خصوص آیین‌نامه ورود ماشین‌آلات دست دوم برگزار کردند.

اخبار چاپ: مجتبی مدنی عضو هیات مدیره اتحادیه لیتوگرافان در گفتگو با خبرنگار اخبار چاپ گفت: در این جلسه که در دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده و یک ساعت و نیم به طول انجامید، مقرر شد واردکنندگان ماشین‌آلات دست دوم گزارش جامعی را پیرامون آمار متقاضیان این دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، پیامدهای واردات ماشین‌آلات دست دوم، اطلاعات میزان و حجم واردات این تجهیزات تا سال 2010 میلادی و همچنین تأثیرات واردات چنین ماشین‌آلاتی تهیه کرده و در جلسه آینده ارائه نمایند.

وی در تشریح دلایل این تصمیم تصریح کرد: برخی از واردکنندگان ماشین‌آلات دست دوم در بخش پیش از چاپ، استدلال‌هایی را مبنی عدم تفاوت میان تجهیزات طی سال‌های متمادی داشتند. بدین معنی که این دوستان بر این باورند تفاوت چندانی میان پلیت‌سترهای تولیدشده در سال 2000 میلادی با 2010 میلادی وجود ندارد.

حال آنکه اعضای هیات مدیره اتحادیه لیتوگرافان چنین باوری را نداشته و معتقدند تنها ماشین‌آلاتی می‌توانند وارد کشور شوند که تنها دو سال از زمان ساخت آن‌ها گذشته باشد. چرا که با این اقدام تجهیز ناوگان صنعت چاپ ایران در بخش پیش از چاپ با مشکل مواجه نشده و می‌توانیم این حوزه صنعت چاپ را با تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به روز دنیا و کشورهای پیشرفته هماهنگ نماییم.

عضو هیات مدیره اتحادیه لیتوگرافان تهران با اشاره به عواقب واردات بی‌رویه و بدون نظارت ماشین‌آلات لیتوگرافی، اظهار داشت: ارائه مدل‌ها و نمونه‌های جدید طی سال‌های متمادی نشان‌دهنده تغییرات و تحولاتی است که در عرصه تکنولوژی و فناوری‌های ماشین‌آلات رخ داده است. لذا نمی‌توانیم ادعا کنیم که ماشین‌آلات تولید شده در سال 2000 با نمونه ماشین‌آلات همان کمپانی تولید شده در سال 2010، هیچ تفاوت آشکاری ندارد.

از طرف دیگر، قیمت این تجهیزات اختلاف بسیار بالایی با نمونه‌های قدیمی‌تر دارد. در نتیجه بسیاری از خریداران ماشین‌آلات لیتوگرافی که با قیمت‌های پایین اقدام به خریداری می‌نمایند، به محض ورود به عرصه این صنف شروع به قیمت شکنی می‌کنند. این مسئله نیز یکی از آفت‌های اصلی صنف لیتوگرافی است که اتحادیه با شدت در حال برخورد با این پدیده ناهنجار است.

مدنی در پایان این گفتگو افزود: هدف از ارایه گزارش مذکور تبیین روشن و دقیق نتایج و دستاوردهای واردات ماشین‌آلات دست دوم لیتوگرافی به کشور است. در صورتی که بتوانیم با بررسی کارشناسی گزارش آیین نامه و دستورالعمل مناسبی را به منظور واردات این نوع ماشین‌آلات تدوین نماییم کمک‌های شایان توجهی را به پیشبرد صنعت چاپ کشور خواهیم داشت. چرا که صنعت چاپ ایران امروزه نیازمند تجهیز و نوآوری در استفاده و بهره‌مندی از ماشین‌آلات مدرن و به روز دنیا است.

در پایان زمان و مکان جلسه آتی مشخص شده و به اعضای حاضر ابلاغ گردید.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ پنج شنبه ۲۷ خرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۹ بيست و هفتم خردادکلیدها : مجتبی مدنی یونس افراش ماشین‌آلات دست دوم


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: