در حاشیه همایش و نمایشگاه صنایع دستی ایران مطرح شد
نقش مهم صنعت چاپ در صنایع دستی


مدیرکل آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی گفت: صنعت چاپ نقش حائز اهمیتی در توسعه صنایع دستی دارد و می‌توان در کنار این صنعت بسیاری از مشکلات صادرات را برطرف کرد.

یحیی رحمتی مدیر کل آموزش و حمایت از تولیدات صنایع دستی در گفتگو با اخبار چاپ اظهار داشت: نزدیک به 345 رشته تولیدی در صنایع دستی وجود دارد؛ از میان انبوه تولیدات صنایع دستی، هفت گروه تولیدی صنایع چوبی، صنایع فلزی، سفال و سرامیک، نساجی، چاپ سنتی و آبگینه را انتخاب نموده و مطالعات گسترده‌ای را در زمینه بسته‌بندی آنها انجام داده‌ایم. یکی از نتایج و دستاوردهای استراتژیک این مطالعات مبین ویژگی‌های منحصربفرد صنایع دستی بود. چرا که محصولات تولید شده در صنایع دستی اندازه‌های یکسانی در ندارند. لذا باید طراحی‌های این قسم از محصولات به گونه‌ای باشد که بخش قابل توجهی از فرآیند بسته‌بندی به صورت دستی و با استفاده از نیروی انسانی انجام پذیرد. بدین طریق بسته‌بندی‌های ارائه شده قابلیت انطباق با اندازه محصول را خواهند داشت.

• بسته‌بندی از جنس تولیدات صنایع دستی

وی در ادامه تصریح کرد: البته در تولیداتی مانند سفال، آبگینه و چوب امکان استفاده از تولیدات انبوه بسته‌بندی‌های مورد نیاز توسط ماشین‌آلات صنعتی و تجهیز و اتوماسیون کارخانجات تولیدکننده، پیشنهاد گردید. لیکن در اغلب محصولات به واسطه تک‌بودن باید به دنبال بسته‌هایی باشیم که بتوانند ماهیت محصول را معرفی نمایید. از این رو به سراغ بسته‌بندی از نوع تولیدات دستی رفته‌ایم.

مدیرکل آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی عنوان کرد: ما می‌توانیم در حوزه تولیدات صنایع دستی در مقابل هر پنج شغل یک شغل طراحی، تولید و بسته‌بندی ایجاد نماییم. چرا که از ارزش افزوده بسته‌بندی می‌توانیم استفاده‌های دیگری نیز داشته باشیم. علاوه بر آن بسیاری از رشته‌های صنایع دستی از قبیل حصیربافی، کپوربافی و...قابلیت این را دارند که نقش پوشش را برای صنایع دستی ایفا نمایند.

رحمتی در ادامه افزود: چاپ نقش مهمی در بسته‌بندی صنایع دستی ایفا می‌کند. طراحان با نقش و طرحی که برای بسته‌بندی صنایع دستی و حتی حوزه معرفی محصول، ارائه می‌دهند بسیاری از مشکلات محصولات صنایع دستی را مرتفع می‌کنند. اگرچه این طراحی‌ها نقش ثابتی دارند ولی با تکنیک‌های متفاوت از چاپ دستی گرفته تا چاپ چند رنگ می‌توانند مخاطبان را جذب نمایند. یکی از مشخصه‌های اصلی محصولات صنایع دستی، انحصاری بودن آنهاست. این مشخصه موجب می‌شود تا مکان و مبداء جغرافیایی هر محصول از اهمیت و نقش غیرقابل انکاری برخوردار گردد. لذا صنعت چاپ در این زمینه نیز می‌تواند با چاپ و تولید انبوهی از کاتالوگ‌ها، بروشورها، دفترچه‌های راهنما و... به صنایع دستی خدمت نمایند.

وی در پایان افزود: به علت تعدد محصولات تنها 10 درصد طراحی‌ها را در این همایش با خود به همراه آورده‌ایم. امیدواریم در مکانی دیگر با فضایی بیشتر بتوانیم تمام بسته‌بندی‌های جدید را ارائه نماییم.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۲۵ خرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: