علی ملائی، دبیر کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران:
قیمت تمام شده مشکل اصلی رقابت در بسته‌بندی


: امروزه یکی از معضلات اصلی صادرات در بخش چاپ محصولات و بسته‌بندی آن‌ها است. به گونه‌ای صنعت‌گران ایران هیچ سهمی از ارزش افزوده حاصل از بسته‌بندی و عرضه کالاها، بخصوص در حوزه کالاهای سنتی، را به خود اختصاص نمی‌دهند.

اخبار چاپ: علی ملائی، دبیر کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفتگو با اخبار چاپ ضمن اشاره به معضلات و مشکلات موجود در امر صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی کشور، گفت: امروزه یکی از معضلات اصلی صادرات در بخش چاپ محصولات و بسته‌بندی آن‌ها است. به گونه‌ای صنعت‌گران ایران هیچ سهمی از ارزش افزوده حاصل از بسته‌بندی و عرضه کالاها، بخصوص در حوزه کالاهای سنتی، را به خود اختصاص نمی‌دهند. این مشکل بسیار بزرگی است. زیرا عدم تکیه بر صادرات تک‌محصولی (همانند سال‌های سال فروش نفت خام) بیشتر متوجه ارزش افزوده حاصل از این نوع صادرات است. وگرنه تفاوت چندانی میان فروش نفت و مواد کانی وجود ندارد.

وی گفت: توسعه صادرات محصولات غیرنفتی علیرغم مشکلات عمده و عدیده‌ای که در زمینه عدم وجود تکنولوژی و فناوری‌های به روز دارد؛ در خصوص قیمت تمام‌شده نیز مسائل متعددی را تجربه می‌کند. چرا که اگر بتوانیم در بازه‌ای بلندمدت نیز ناوگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران را همانند کشورهای توسعه یافته تجهیز کنیم، باز هم به لحاظ قیمت تمام شده توان رقابت با کشورهای پیشرفته در این عرصه را نداشته و نخواهیم داشت.

دبیر کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در بخش دیگری از گفتگو با اخبار چاپ به راهکارها و مصوبه‌های قانونی در زمینه رفع مشکل صادرات فله‌ای محصولات اشاره کرده و اذعان داشت: زعفران یکی از اقلام مهم صادراتی کشور در بخش محصولات کشاورزی است. سال‌های متمادی زعفران ایران توسط صادرکنندگان منفعت‌طلب به صورت فله‌ای از کشور خارج شد. به گونه‌ای که بخش اعظمی از این محصول به کشور اسپانیا رفته، در آنجا بسته‌بندی می‌شد و با نام زعفران اسپانیا روانه بازارهای جهانی می‌گردید. جالب آنکه این قبیل صادرکنندگان از مشوق‌ها و جوایز صادراتی نیز بهره‌مند می‌شدند.

علیرغم اینکه این اقدام بسیار ناشایست بوده و مشکلات بزرگی را در صنایع وابسته به کشاورزی و مواد غذایی ایجاد می‌کند.
لیکن خوشبختانه از سال 88 قوانین و مقررات تازه‌ای در بخش صادرات محصول استراتژیک زعفران تصویب شد. به گونه‌ای که صادرات به صورت فله‌ای تنها تا 30 گرم امکانرپذیر گردید. در حقیقت معافیت‌های مالیاتی و تخفیف در تعرفه‌های گمرکی صادرات تنها در زمانی به صادرکننده اعطا می‌شود که محصول خود را در بسته‌هایی کمتر از 30 گرمی تهیه و روانه بازارهای جهانی کند.

علی ملائی در بخش پایانی این گفتگو به مسائل مرتبط با اتحادیه صادرکنندگان پرداخته و تصریح کرد: تشخیص ارتباط و تعامل با هر نهاد و ارگان دولتی از جمله اختیاراتی است که در حوزه هیات مدیره اتحادیه‌های مختلف وجود دارد. لیکن اگر چنانچه این افراد با قوانین، شرح وظایف و اختیارات این سازمان‌ها و نهادها آشنا باشند، بسیاری از مشکلات و موانع مسیر برنامه‌های خود را تجربه نمی‌کنند.

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین نمایندگان بخش خصوصی در زمینه صادرات و بازرگانی، به صورت مستقل فعالیت می‌کند ، آماده هرگونه همکاری و همسویی با اتحادیه‌های صنعت چاپ را دارد. یکی از وظایف و برنامه‌های این دوره هیات مدیره و مسئولین اتاق، حمایت از اتحادیه‌های ملی و بین‌المللی است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۲۳ خرداد


عباس توكلي

با سلام از بينش بسيار خوبتان سپاسگذارم. تحول در صنعت چاپ و بسته بندي براي ايجاد يك انقلاب اقتصادي بدون وابستگي به نفت و گاز كشور از اهم اولويتهاست.كاري كه ساليان متوالي كشورهاي بزرگ انجام داده اند. مدد و همراهي شما دوستاران كشور مايه افتخار اتحاديه صادركنندگان صنعت چاپ ايران خواهد بود.
فخار

با سلام از بینش بسیار خوبتان سپاسگذارم و آرزوی موفقیت برای شما را دارم.





نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: