عضو کمیسیون صنایع و معادن :
بودجه مصوب چاپ، درخور شأن این صنعت نیست


عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اخبار چاپ ضمن اعلام نارضایتی از بودجه صنعت چاپ، تصریح کرد: رفع مشکلات و معضلات صنعت بزرگ چاپ، نیازمند اختصاص بودجه‌ای در ابعاد ملی و با برآوردهای کارشناسی است.

اخبار چاپ: رضا رحمانی عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، بودجه مصوب صنعت چاپ را ناکافی و بسیار ناچیز قلمداد کرده و افزود: علیرغم اینکه بودجه تخصصی بخش فرهنگ در سال گذشته و سال جاری افزایش چشم‌گیری داشت، لیکن این مقدار بودجه نیز کماکان در شأن صنعت چاپ نبوده و با این میزان بودجه نمی‌توان حتی بخشی از مشکلات و مسائل این صنعت را مرتفع ساخت.

رحمانی در گفتگویی اختصاصی با اخبار چاپ، به بررسی معضلات و مشکلات صنعت چاپ پرداخته و پیشنهاداتی را به منظور برون‌رفت از این وضعیت ارائه نمود.


برنامه پنجم توسعه، فرصتی برای تعامل بیشتر



عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه پنجم توسعه که با هدف حمایت از صنایع بالادستی و پایین‌دستی، تنظیم شده و به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید، فرصت بسیار مناسبی را در اختیار صنعت‌گران و فعالان صنعت چاپ قرار می‌دهد تا با برقراری ارتباط پویا و تعامل هدفمند در مجلس و دولت، امتیازات فراوانی به منظور ارتقاء هرچه بیشتر صنعت چاپ به دست آورند.

یکی از اصلی‌ترین نیازهای صنعت چاپ کشور، بودجه و تأمین اعتبارات مالی است. چرا که متأسفانه تاکنون برخورد مناسبی با صنعت چاپ نشده است. و مدیران دولتی با برآوردهای فرهنگی انتظار نتایج صنعتی داشته‌اند. حال آنکه چاپ پیش و بیش از هر چیز دیگری یک صنعت بزرگ است. لذا برقراری این تعامل و رایزنی قابل توجه می‌تواند تأثیرات ارزنده فراوانی در پی داشته باشد.


صنعت چاپ، صنعتی مظلوم


رضا رحمانی با اشاره به لزوم آشناسازی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صنعت چاپ، اذعان کرد: امروز همه‌ی حوزه‌های فرهنگی، بخصوص صنعت چاپ مظلوم هستند. یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مظلومیت صنعت چاپ، همین تعلق به بخش فرهنگ است. از طرفی متأسفانه تعداد قابل ملاحظه‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هیچ شناختی نسبت به صنعت چاپ و قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها، توانایی‌ها، تهدیدها و فرصت‌های این صنعت نداشته و ابعاد آن را درک نمی‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: همان طور که پیشتر نیز اشاره کردم، برنامه پنجم توسعه فرصت مغتنمی است تامدیران بخش خصوصی، کارشناسان، مسئولین اتحادیه‌ها و همه‌ی دلسوزان صنعت چاپ بتوانند ارتباطات مناسبی را با بدنه‌ی کارشناسی و تخصصی دولت و مجلس برقرار نمایند. بدیهی است تنها مسیر تأمین اعتبارات لازم برای این صنعت بدین طریق محقق خواهد شد.

بخش دیگری از گفتگوی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو مربوط به تأسیس شهرک صنعتی چاپ تهران بود. وی در این خصوص، اظهار داشت: شهرک‌های صنعتی تخصصی نیاز اصلی کلان شهرهای ایران است. با تأسیس این شهرک‌ها می‌توان به اهداف و چشم‌اندازهای قابل تأمل و درخور توجهی دست یافت.

تأسیس شهرک صنعتی چاپ در پایتخت، از اولویت بسیار بیشتری نسبت به دیگر شهرک‌های صنعتی برخوردار است. چرا که رشد صنعت چاپ ایران در گرو تجمیع و تجهیز واحدهای بخش خصوصی فعال است. و شهرک چاپ تهران کمک شایان توجهی به تحقق این امر می‌نماید. ارائه تعرفه‌های یکسان، امکان دسترسی و ارتباطات آسان میان واحدهای صنعتی، اعلام منطقه آزاد تجاری و بازرگانی شهرک، دریافت سفارشات چاپی خارج از کشور و... همه‌وهمه امتیازاتی است که در نهایت به رشد تولید ناخالص ملی و توسعه صادرات غیرنفتی منجر خواهد شد.

در نتیجه تأسیس شهرک صنعتی چاپ تهران ضرورتی انکارناپذیر است. به نظر می‌رسد مسئولان و مدیران دولتی وظیفه دارند تا تمام تلاش و همت خود را نسبت به تأسیس، تکمیل و راه‌اندازی این شهرک معطوف سازند.

وی در ادامه به نقش و جایگاه اتحادیه‌های صنفی در صنعت چاپ پرداخته و بیان کرد: از آنجا که اتحادیه‌های صنفی به عنوان متولیان صنعت چاپ در بخش خصوصی فعالیت کرده و از نزدیک با مشکلات و معضلات این صنعت آشنایی دارند، می‌توانند نقش مؤثری در ارائه راهکارهای علمی و اصولی به منظور پیشرفت و توسعه صنعت چاپ کشور داشته باشند. لیکن این اتحادیه‌ها تاکنون به وظایف صنفی و صنعتی خود عمل نکرده‌اند و نتوانسته‌اند به عنوان حلقه‌ی ارتباطی اثربخش میان دولت، مجلس و واحدهای چاپی حضوری مؤثر داشته باشند.

بهتر است این اتحادیه‌ها با هماهنگی وزارتخانه‌های مرتبط، نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی آسیب‌شناسی دقیقی از مشکلات و مسائل متعدد صنعت چاپ ایران داشته باشند و با ارائه راهکارهای علمی، تخصصی و فنی، منافع ملی و رشد و بالندگی ایران اسلامی را مد نظر داشته باشند. اتفاقی که تاکنون به وقوع نپیوسته است.

رضا رحمانی در پایان از آمادگی کمیسیون صنایع و معادن نسبت به حمایت از دست‌اندرکاران صنعت چاپ خبر داد و گفت: کمیسیون صنایع و معادن و به طور کلی تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمادگی خود را جهت هرگونه حمایت ـ در چارچوب قانون ـ از کلیه دست‌اندرکاران صنعت چاپ، اتحادیه‌های صنفی و انجمن‌های تخصصی اعلام می‌کند.

از این طریق می‌توان تولیدات و محصولات گوناگون کشور را در قالب‌های استاندارد به جهانیان عرضه کرده و جایگاه ایران را در مجامع بین‌الملل ارتقاء بخشید. لذا حمایت مجلس از صنعت چاپ، حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی است

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۱۰ خرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: