سید علی حسینی نماینده نیشابور و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:
مدیریت کارآمد و یکپارچه دولتی، نیاز اصلی صنعت چاپ ایران است


سیدعلی حسینی، نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با اخبار چاپ بر لزوم تشکیل نهاد مستقل و تصمیم‌گیر در صنعت چاپ کشور تأکید کرد.
سیدعلی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی طی گفتگوی اختصاصی با اخبار چاپ به معضلات، مشکلات و مسائل صنعت چاپ ایران و راهکارهای برون‌رفت از این شرایط پرداخته و گفت:
خانواده‌ی بزرگی به نام صنعت چاپ با حوزه‌های متعدد طراحی، چاپ، نشر، بسته‌بندی و ... توانسته است در تمام سطوح جایگاه خود را در زندگی انسان مدرن باز کند. در این میان صنایع بسته‌بندی که بخش مهمی از صنعت بزرگ چاپ محسوب می‌شود، نماینده و شاخص رشد ساختارهای تولیدی، بازرگانی، تجاری و صنعتی هر کشور قلمداد می‌گردد. ماهیت بسته‌بندی را می‌توان حاملی دانست که وظیفه محافظت کالای بسته‌بندی شده در مقابل عوامل تخریبی، اطلاع‌رسانی در خصوص محصول درون حامل، فرهنگ‌سازی سبد خرید کالا، تغییر الگوی مصرف و... را برعهده دارد. از آن‌جا که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه در هر جامعه‌ای میزان صادرات غیرنفتی و ارزش افزوده حاصله از آن است، نوآوری در حوزه‌های تکنیکی و هنری بسته‌بندی می‌تواند محصولات ارائه شده را برای بازارهای هدف ـ اعم از داخلی و خارجی ـ جالب و قابل توجه سازد. به خصوص زمانی که این کالا با ویترین خود به کشورهای دیگر صادر شود. این ویترین با خاصیت جذابیت و حفاظتی خود تمام خطرهایی که در کمین محصولات چاپی است را کاهش خواهد داد.
وی افزود: بنابراین انجام بررسی‌های دقیق و کارشناسی را باید معطوف به حلقه‌های تخصصی زنجیره‌‌واری نمود که بتوانند با پیش‌بینی‌های لازم، نسبت به خطرهای فراگیر و تهدیدهای روزافزون این صنعت، چاره‌اندیشی لازم را انجام دهند. به این ترتیب تشکیل فراکسیون صنعت چاپ در مجلس شورای اسلامی می‌تواند مسائل و موضوعات ‌مهم و حیاتی مرتبط با صنعت چاپ را بسط و گسترش داده، با ارزیابی‌های راهبردی امکان رفع مشکلات پیش روی آن را ایجاد می‌نماید.
نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تشکیل این فراکسیون نباید تنها محدود به دوره دو ساله باقی مانده از مجلس هشتم باشد. چرا که آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی مشکلات این صنعت به زمان وسیع و مطالعات بسیطی نیازمند است. لذا حرکت در راستای رفع معضلات قانونی و اصلاح آیین‌نامه‌های موجود باید در بستری درازمدت صورت گیرد. در نتیجه بهتر است این فراکسیون علاوه بر مجلس هشتم در مجالس آینده از جمله نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز تشکیل شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به جایگاه و کارکردهای اتحادیه‌های صنفی اظهار داشت: صنعت چاپ ایران نیازمند ارتباطات سازنده‌تر و کاربردی‌تر انجمن‌ها، نهادها و اتحادیه‌های صنفی است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات موجود در صنعت چاپ کشور را می‌توان در عدم تناسب جایگاه نهادهای صنفی آن با ظرفیت‌های صنعت چاپ دانست. به بیان دیگر، ارتباطاتی که در حال حاضر میان بخش‌های صنفی و اتحادیه‌های صنعت چاپ کشور با ساختارهای تصمیم‌گیری مانند مجلس شورای اسلامی وجود دارد، در اندازه‌ها و ابعاد صنعت چاپ نیست. لذا این صنعت نیازمند تشکیل سازمانی تصمیم‌گیر یا تصمیم‌ساز است که علاوه بر ظرفیت‌های فنی توان اجرایی و بازوهای عملیاتی لازم را داشته باشد. در این صورت صنعت چاپ صاحب مدیریت واحدی خواهد بود که تمامی تصمیمات لازم اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را گرفته و در هر بخش سازماندهی مناسب را خواهد داشت.
سیدعلی حسینی در پایان با اشاره به چالش‌های فراوانی که طی ادوار مختلف در صنعت چاپ کشور روی داده است، اذعان کرد: تداخل دو حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری صنعت چاپ معضلات متعددی را موجب شده است. چاپ صنعتی واسط است؛ که دارای بدنه‌ای صنعتی و محصولی فرهنگی است. همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، یکی از راهکارهای حل مشکلات و معضلات صنعت چاپ تعیین مدیریتی واحد و کارآمد در این حوزه است.
منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۲ خرداد


عباس توكلي

با سلام و عرض تشكر و سپاس ازجناب آقاي حسيني نماينده ارزشمندو تواناي مردم شريف نيشابور. شناخت عميق شما از صنعت چاپ مايه مباهات و دلگرمي ما اهالي صنعت چاپ كشور است.و هرگونه حمايت از اين صنعت " مادر" توسط شما عزيزان، .............





نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: