منصور حاجی آخوندیان، در گفتگو با اخبار چاپ:
از ابتدای سال جاری، قیمت کاغذ و مقوا 26 درصد رشد داشته است


رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوای تهران در گفتگو با اخبار چاپ به روند صعودی قیمت‌های کاغذ و مقوا در بازار داخلی اشاره کرده و گفت: برخلاف سال گذشته، بازرگانان کاغذ و مقوا در سال جاری شرایط مطلوبی دارند.

منصور حاجی آخوندیان رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوای تهران در گفتگو با اخبار چاپ، به روند صعودی قیمت محصولات کاغذ و مقوای وارداتی در بازار داخلی اشاره کرده و گفت: بازرگانان کاغذ و مقوا در سال 1388 وضعیت مناسبی نداشتند. چرا که در این سال از یک سو، قیمت‌های جهانی رو به افول گذاشت و از سوی دیگر چندین هزار تن کاغذ موجود در انبار شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی با قیمت نازل روانه بازار داخل کشور شد.
در نهایت این دو امر موجب شد تا تجار و بازرگانان کاغذ و مقوا ناگزیر شوند که کالاهای موجود خود را با حداقل قیمت به متقاضیان واگذار نمایند. حاجی آخوندیان روند قیمت کاغذ و مقوا در سال جاری را صعودی دانسته و عنوان کرد: از ابتدای سال جاری قیمت کاغذ و مقوا در بازارهای داخلی 26 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت در بازارهای جهانی تا این حد رشد نکرده‌اند. البته بخش قابل توجهی از این افزایش قیمت متأثر از روند قیمت‌گذاری در بازارهای جهانی است. لیکن بخشی از آن نیز نتیجه واردات انحصاری و توانایی تعیین قیمت از طرف برخی واردکنندگان داخلی است.
از دیگر دلایل افزایش قیمت کاغذ و مقوا می‌توان به عرضه کم و تقاضای بالا نیز اشاره کرد. چرا که هنوز سفارش‌های مربوط به ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته ترخیص نشده‌اند، در نتیجه مقدار کالای وارداتی پایین و تقاضای خرید کاغذ و مقوا بالا است. لذا امکان ارائه این محصولات با قیمت بالاتر برای تاجران و خرده‌فروشان مهیا شده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران، با اشاره به ویژگی‌های کالایی مانند کاغذ و مقوا، از آن‌ها به عنوان اقلام خرید سبد خانوار ایرانی یاد کرد و اظهار داشت: قیمت کاغذ و مقوا در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته، معادل 50 درصد رشد داشته است. ناگفته نماند که 30 درصد از افزایش فعلی مربوط به افت قیمت جهانی کاغذ و مقوا در سال گذشته است.
منصور حاجی آخوندیان در بخش دیگری از این گفتگو به اهداف قطع یارانه کاغذ و مقوا توسط دولت پرداخت و تصریح کرد: اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا 28 سال تلاش کرد تا بتواند دولت را متقاعد سازد و یارانه کاغذ به ناشران قطع نماید. این اولین اقدام عملی و اجرایی دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای هدفمندسازی یارانه‌های دولتی بود. تصمیم مهمی که در سال 1386 اجرایی شده و صورت گرفت. حذف یارانه‌های پرداختی توسط دولت در بخش کاغذ و مقوا با دو هدف حمایت از مصرف‌کننده و حمایت از تولیدکننده صورت گرفت.
برنامه‌های پیشنهادی به منظور تحقق این امر، حمایت از دانش‌آموزان به عنوان مصرف‌کنندگان اصلی کاغذ و همچنین حمایت از کارخانه‌های تولیدکننده کاغذ در داخل کشور را، با خود همراه داشت. آمارها نشان می‌دهند رقم ریالی هنگفتی صرف اعطای یارانه‌های کاغذ دولتی به ناشران می‌شد. لذا به نظر می‌رسید با حذف این یارانه‌ها حمایت‌های اقتصادی و مالی قابل تأملی در بخش تولیدات داخلی از کارخانه‌هایی نظیر: کاغذ و مقوای پارس، کاغذ مازندران، کاغذ کارون و... صورت گیرد؛ متأسفانه هیچ‌یک از این طرح‌ها به نتیجه مطلوب نرسیده و کماکان شاهد روشکستگی و رکود در بخش تولید کاغذ ایرانی هستیم.
بخش پایان گفتگوی حاجی آخوندیان به اتحادیه متبوع خود و رویدادهای آن اختصاص یافت. وی در پایان این گفتگو اذعان کرد: مشکلات داخلی از جمله مسائلی است که گریبانگیر اتحادیه‌های مرتبط با صنعت چاپ است. اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا نیز از این چالش همه‌گیر در امان نبوده و مشکلات و مسائل متعددی در داخل بدنه این صنف وجود دارد. لیکن خوشبختانه توانسته‌ایم در حد قابل قبولی این مشکلات را کنترل کرده و مدیریت نماییم.
از جمله راهکارهای مدیریت این اختلافات، تعیین سمت و جایگاه اعضای هیات مدیره است. این مهم نیز در تاریخ یکشنبه (فردا) دوم خرداد ماه سال جاری در محل انجمن نظارت بر انتخابات اتحادیه‌های صنفی تهران، با برگزاری انتخابات اعضای هیات مدیره اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا تهران انجام می‌گردد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۱ خرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: