بابک عابدینی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ:
حمایت‌های دولتی تنها راه برون‌رفت از چالش‌های فعلی است


بابک عابدینی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران در گفتگو با اخبار چاپ بر لزوم حمایت‌های دولتی از تشکل‌های بخش خصوصی تأکید کرد. وی دستیابی به اهداف بزرگ را نیازمند نگرش ملی دانست.

بابک عابدینی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران در گفتگو با اخبار چاپ بر ضرورت حمایت‌های دولتی از تشکل‌های مردم‌نهاد تأکید کرده و گفت: به طور قطع دستیابی به اهداف و چشم‌اندازهای بلند در حوزه صنعت چاپ، نیازمند نگرشی ملی است. بدین معنی که نهادها و سازمان‌های خصوصی و صنفی نیز باید بتوانند با نگرشی ملی نسبت به مسائل صنعت چاپ کشور، راهکارهایی بنیادی و اساسی را ارائه نمایند و در این زمینه یاری‌رسان دولتمردان و مدیران و دست‌اندرکاران دولتی باشند.
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در بخش دیگری از این گفتگو، به توان بالقوه موجود در صنعت چاپ به منظور رشد و توسعه در عرصه بین‌المللی اشاره کرده و افزود: با توجه به تاریخچه ورود صنعت چاپ به کشور و همچنین بهره‌مندی این صنعت از نیروهای کارآمد و متخصصین دانا، توانایی‌های بالقوه بسیاری در صنعت چاپ کشور و نیز در اتحادیه‌ها و نهادهای مرتبط با آن وجود دارد که متأسفانه به دلیل عدم وجود فضای مناسب این استعدادها به شکوفایی نرسیده و وضعیت این صنعت در داخل کشور تحول مناسبی را شاهد نیست.
وی حمایت‌های هدفمند و اصولی دولت را یکی از بهترین و مؤثرترین راهکارهای ارتقاء سطح توانمندی اتحادیه‌های و سازمان‌های صنعت چاپ دانست و تصریح کرد: صنعت چاپ ایران به لحاظ تکنولوژی و نیروی انسانی شاغل در آن، حداقل توانایی خدمات‌رسانی به کشورهای منطقه را دارد. صادرات محصولات چاپی به کشورهای خاورمیانه، اکو، آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس، از جمله اهدافی است که دستیابی به آن‌ سهل الوصول و قابل رویت است. لیکن مشکلات متعددی موجب شده است تا از این امکان و فرصت مناسب بهره‌ای نبرده و صنعت‌گران ایرانی با نیازهای بازار این کشورها هیچ‌گونه آشنایی نداشته باشند.
به نظر می‌رسد در این زمینه نهادهای دولتی باید با بخش خصوصی و نمایندگان آن، نهایت همکاری و همراهی را داشته باشند. همان‌گونه که در کشورهای در حال توسعه منطقه نظیر ترکیه و پاکستان نیز این اتفاق رخ داد. دولت‌های متبوع این کشورها با حمایت‌های مادی و معنوی گسترده از نهادهای صنفی و صنعتی مرتبط با صنعت چاپ، شرایطی را فراهم آوردند تا صنعت‌گران آن‌ها با استفاده از این موقعیت، توان بازرگانی خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهند.
بابک عابدینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر کیفیت ساختارهای موجود در اتحادیه‌های صنعت چاپ کشور و توانایی‌های بالقوه و بالفعل آن‌ها، اذعان کرد: بدیهی است رشد، توسعه و بالندگی در هر صنعتی ارتباط مستقیم و تعاملی تنگاتنگی با نهادها و سازمان‌های بخش خصوصی آن صنعت دارد. لذا چنانچه صنعت چاپ وضعیت مطلوبی ندارد، به طور قطع اتحادیه‌ها و تشکل‌های کارآمدی هم ندارد. این ارتباط به شکل کاملاً مستقیم در بدنه هر صنعتی وجود دارد. در نتیجه با وضعیت فعلی صنعت چاپ کشور نمی‌توان ادعا کرد که اتحادیه‌های صنفی فعال در این بخش از توانایی و قابلیت‌های بالایی برخوردارند.
لیکن همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، دولت باید حمایت‌های هدفمند، برنامه‌ریزی شده و همراه با نظارت دقیق از این تشکل‌ها داشته باشد. این نگرش اشتباهی است که اتحادیه‌های صنفی انتظار داشته باشند دولت پولی را در اختیار آنها قرار دهد و این اتحادیه این پول و اعتبار را صرف هزینه‌های روزمره یا اداری خود نمایند. بلکه اتحادیه‌ها باید از تجربیات و دانش فعالان صنعت چاپ کشور بهره‌برداری کرده و طرح‌های اصولی و کاربردی در زمینه توسعه این صنعت در ابعاد مختلف (اعم از صادرات، تولید و خدمات) تهیه نمایند. حال این طرح‌ها باید به دولت ارائه شود و حمایت‌های دولتی در این بخش و بدین طریق صورت گیرد. در این صورت می‌توانیم به رشد و بالندگی صنعت چاپ کشور امیدوار باشیم.
در پایان، خبرنگار اخبار چاپ موضوع کاندیداتوری بابک عابدینی را مطرح و از وی در این خصوص سوال کرد؛ وی در پاسخ به این پرسش گفت: هنوز به تصمیم قطعی و جمع‌بندی نهایی در این مورد نرسیده‌ام. اما به احتمال نزدیک به یقین در انتخاب کاندیدا شده و شرکت خواهم داشت.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: