لاله افتخاری، نماینده مجلس شورای اسلامی:
صنعت چاپ؛ موجب تعالی فرهنگی جامعه می‌گردد


لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب، بر ضرورت برنامه‌ریزی‌های جهانی مبتنی بر فرهنگ اصیل ایرانی تأکید کرده و گفت: باید با استفاده از همه ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی سازمان‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها و... فرهنگ ایران را به جهانیان معرفی کنیم.

به گزارش اخبار چاپ، لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بر ضرورت تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های جهانی در حوزه‌های فرهنگی، مبتنی بر فرهنگ اصیل ایرانی تأکید کرده و گفت: باید با استفاده از همه ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی سازمان‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها و... فرهنگ ایران و ایرانی را به جهانیان معرفی کنیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اخبار چاپ ضمن اشاره به ظرفیت‌های موجود در ایران و امکانات بالقوه کشور که تاکنون از آن‌ها بهره‌برداری نشده است، تصریح کرد: ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ایران اسلامی به گونه‌ای است که بخش قابل توجهی از جامعه جهانی نسبت به آن استقبال کرده و از توانمندی‌های آن بهره‌مند می‌شوند. لذا به سادگی می‌توانیم فرهنگ ایرانی ـ اسلامی کشورمان را در خارج از ایران عرضه کنیم.
وی ادامه داد: انتقال فرهنگ و هنر ایران می‌تواند در قالب ترجمه آثاری نظیر رمان، تاریخ شفاهی (خاطره)، نمایشنامه، فیلم‌نامه و... صورت گیرد. اما انتقال همین آثار نیز مستلزم ارائه با کیفیت و مناسب آن‌هاست. در نتیجه ارتقاء سطح کیفی چاپ محصولات فرهنگی کشور به خصوص در حوزه نشر و کتابت، الزامی و ضروری به نظر می‌رسد. از این رو، مسئولین امر باید تمام اهتمام و تلاش خود را نسبت به ارتقاء کمی و کیفی ماشین‌آلات و تجهیزات چاپخانه‌های کشور و همچنین بالا بردن سطح فنی و اپراتوری و نحوه استفاده حداکثری از قابلیت‌های ماشین‌آلات موجود، معطوف نمایند. بدیهی است زمانی آثار فرهنگی و هنری ایران می‌توانند با نمونه‌های خارجی رقابت داشته باشند که کیفیت ارائه آنها نیز همانند نمونه‌های خارجی باشد.
عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم استفاده از اختیارات رایزنی‌های فرهنگی ایران در دیگر کشورها، عنوان کرد: خانه‌های فرهنگ و رایزنی‌های سفارتخانه‌های ایران در کشورهای دیگر باید با تمام توان در راستای آموزش و توسعه زبان فارسی در دیگر کشورها تلاش نمایند. همین رایزنی‌های فرهنگی و خانه‌های فرهنگ می‌توانند بازار بسیار ارزشمندی جهت ارائه محصولات فرهنگی صنعت چاپ کشور باشند. لاله افتخاری استفاده حداکثری از توان تمامی سازمان‌های مرتبط با فرهنگ را یکی از راهکارهای اصلی و اساسی رشد و توسعه و بالندگی فرهنگ ایران و اشاعه آن در دیگر نقاط دنیا دانسته و اذعان کرد: تاکنون به دلایل مختلف نگاه بخشی و صنفی در سطوح مختلف مدیریت فرهنگی کشور حاکم بوده است. این نگاه موجب شده تا هیچ‌گاه نگرشی ملی و تصمیمات استراتژیک در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و صدور فرهنگی آن صورت نگیرد. حال آن‌که این مهم تنها و تنها در سایه تلاش و همتی ملی و فرابخشی امکان‌پذیر خواهد بود.
وی در پایان گفت: توسعه فرهنگی در بخش فرآورده‌های مکتوب، تنها با استفاده از صنعت عظیم چاپ میسر می‌شود. به عبارت دیگر، هیچ محصول فرهنگی مکتوب را نمی‌توان بدون عبور از چاپخانه تصور کرد. در نتیجه توجه و اهتمام نسبت به توسعه صنعت چاپ در سطوح مختلف آن ضروری است. مسئولین امر باید با نگاهی ملی این صنعت را در ابعاد گوناگون رشد دهند. بخصوص صنعت چاپ کشور در زمینه آموزش بسیار رنج برده است؛ لذا مدیران واحدهای آموزشی باید تلاش بیشتری را در مورد ارتقاء و رشد سطح آموزش‌های کاربردی و علمی این صنعت داشته باشند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۲۵ ارديبهشت
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۹ بيست و پنجم ارديبهشتکلیدها : لاله افتخاری مجلس شورای اسلامی صنعت چاپ فرهنگ


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: