در حاشیه بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و در گفتگو با اخبار چاپ:
صنعت چاپ؛ موضوع اصلی نشست‌های کارنامه نشر در طول سال جاری است


مدیر اجرایی نشست‌های کارنامه نشر در گفتگو با اخبار چاپ به تشریح دلایل توجه پایین موضوعات این نشست‌ها به مسئله چاپ و نشر پرداخته و در پاسخ به دلایل این امر بیان داشت: دلیل این کم توجهی تنها یک امر بود. دست‌اندرکاران کارنامه نشر موضوعات نشسهای خود را از طریق ارتباط با مخاطبان و مدیران بخش‌های مختلف درگیر با چنین موضوعاتی انتخاب می‌کنند.

مدیر اجرایی نشست‌های کارنامه نشر در گفتگو با اخبار چاپ به تشریح دلایل توجه پایین موضوعات این نشست‌ها به مسئله چاپ و نشر پرداخته و در پاسخ به دلایل این امر بیان داشت: دلیل این کم توجهی تنها یک امر بود. دست‌اندرکاران کارنامه نشر موضوعات نشسهای خود را از طریق ارتباط با مخاطبان و مدیران بخش‌های مختلف درگیر با چنین موضوعاتی انتخاب می‌کنند. پیش از ایام برگزاری نمایشگاه و در فراخوانی عمومی نسبت به برنامه‌های مطرح در نشست‌ها، با گروه‌های مختلف دانشگاهی، پژوهشی و... ارتباط برقرار می‌کنیم.
این فعالیت در این دوره از نمایشگاه نیز انجام گرفت. لیکن متأسفانه مجموعه برنامه‌ها و نشست‌هایی که کارنامه نشر در زمینه صنعت چاپ پیشنهاد شد، موضوعات قابل توجه و ارزشمندی نبودند. از میان تمام پیشنهادات تنها موضوع نشست بررسی تاریخچه چاپ و چشم‌انداز آتی انتخاب شد، که توسط دکتر جعفری مذهب و دیگر اساتید مرتبط با موضوع برگزار گردید.
مهدی علیپور در پاسخ به دلایل انتخاب این موضوع در نشست کارنامه نشر و انتقاداتی که نسبت به آن وجود دارد، تصریح کرد: موضوعات این نشست به تأیید هیات علمی کارنامه نشر رسید. ولی همان طور که اشاره کردید، این موضوع خیلی کلی بود و شاید چندان پاسخگوی نیازهای صنعت چاپ در زمان حاضر نبود. البته در این خصوص انتقاداتی نسبت به برنامه‌ریزان کارنامه نشر وجود داشت که در نهایت مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری این نشست‌ها تصمیم گرفتند، جلسات تخصصی صنعت چاپ را با حضور کارشناسان، اساتید و نخبگان این صنعت در طول سال جاری برگزار نمایند. بدین طریق بخشی از کمبودی که در نمایشگاه کتاب وجود داشت برطرف شده و می‌تواند برای فعالان این صنعت امیدوارکننده باشد.
علیپور در بخشی از این گفتگو به فرصت‌های پیش آمده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب اشاره کرد و این نمایشگاه را بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور دانست که استقبال بی‌نظیری از آن توسط بازدیدکنندگان داخلی و خارجی به عمل می‌آید. وی در این مورد گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب فضای بسیار ارزشمندی است. مسئولان و دست‌اندرکاران کارنامه نشر و برگزارکنندگان نشست‌های تخصصی این مرکز باید دراین زمان کوتاه نهایت استفاده و بهره‌برداری را از آن داشته باشند.
زیرا نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تنها رویداد فرهنگی در ایران است که هر ساله با استقبال فراوانی مواجه می‌شود. در طول 10 روز برگزاری نمایشگاه فرصت مغتنمی ایجاد می‌شود تا بخش قابل توجهی از دست‌اندرکاران فرهنگ و کتاب و کتابخوانی کشور گردهم آمده و گزارشی واقع‌گرایانه از عملکرد یک ساله خود داشته باشند. در ضمن برنامه‌های آتی این مجموعه‌ها در سال جاری و سال‌های آتی نیز مورد توجه بازدیدکنندگان و مخاطبان قرار می‌گیرد.
علاوه بر آن گردآوری و تجمع این تعداد از فعالان فرهنگی، کارشناسان، اساتید، دانشگاهیان، دانشجویان و... در هیچ زمانی دیگری در سال امکان‌پذیر نیست. لذا اگر برنامه‌ریزی هدفمند و کارآمد در خصوص برگزاری نشست‌های کارنامه نشر صورت گیرد، شاهد نشست‌هایی خواهیم بود که بسیاری از مسائل، چالش‌ها، فرصت‌ها و... فرهنگ اجتماعی کشور را تحت پوشش قرار می‌دهند.
مدیر اجرایی نشست‌های تخصصی کارنامه نشر نمایشگاه کتاب تهران، در پایان به نتایج و دست‌آوردهای این نشست‌ها اشاره کرده و با ارزیابی مثبت از برگزاری این نشست‌ها عنوان کرد: در تمامی نشست‌های کارنامه نشر نمایشگاه کتاب تهران، فرم‌هایی تهیه و توزیع می‌شوند که در اختیار مخاطبان و حاضران در نمایشگاه قرار می‌گیرد. این فرم‌های نظرسنجی پس از هر نشست جمع‌آوری شده، در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد. مسئولان نیز کمیته‌ای را مأمور می‌کنند تا این فرم‌ها را کارشناسی کرده و به طور کامل بررسی نمایند. بررسی این فرم‌ها خط‌مشی جلسات آتی و کیفیت جلسات برگزارشده را در اختیار دست‌اندرکاران نششت‌ها قرار می‌دهد.
بدین طریق امکان بررسی‌های دقیق، کارشناسی و علمی به منظور بهره‌مندی برگزارکنندگان نشست‌های تخصصی قرار می‌گیرد و در نتیجه هر ساله شاهد ارتقاء کیفیت این نشست‌ها چه به لحاظ موضوعی و چه از نظر اساتید و کارشناسان حاضر در آن‌ها هستیم.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: