منیره علایی، در گفتگو با اخبار چاپ:
تدوین مرجع نشر نیازمند همکاری ناشران است


کتاب‌های مرجع و کارنامه نشر ایران توسط خانه کتاب منتشر شده و در بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شوند.

به گزارش اخبار چاپ از بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مرجع و کارنامه نشر ایران در سال جاری و همزمان با نمایشگاه کتاب منتشر شد. مرجع نشر ایران که هر ساله توسط خانه کتاب تهیه و تنظیم می‌گردد، مشتمل بر اطلاعات کلیه ناشران، کتابفروشان، لیتوگرافان، چاپخانه‌داران و صحافان کشور است.
علاوه بر این، اطلاعات مراکز پخش کتاب (موزعان)، تصویرگران، طراحان گرافیک، ناشران الکترونیک و نمایندگی‌های ناشران خارجی در ایران نیز از جمله اطلاعاتی است که در مرجع نشر جمع‌آوری، تهیه، تنظیم و منتشر می‌شود.
منیره علایی، مسئول و مدیر پروژه مرجع نشر خانه کتاب، در گفتگو با خبرنگار اخبار چاپ اظهار داشت: پروژه گردآوری اطلاعات انبوه ناشران و مشاغل وابسته به نشر پروژه‌ای بسیار سنگین است که انجام آن نیروی بسیاری را نیاز دارد. البته دسترسی ناشران و کلیه فعالان صنعت نشر به این اطلاعات لازم و ضروری می‌نماید. از این رو، کاربری این کتاب، به عنوان مرجع اطلاعاتی مورد نیاز مشاغل فرهنگی بسیار فراوان است.
وی در ادامه با اشاره به فراوانی تغییرات اطلاعات ناشران و مشاغل وابسته به نشر، گفت: نمایشگاه کتاب تنها بخشی از نیازهای اطلاعاتی ما را مرتفع می‌سازد. چرا که در این نمایشگاه تنها ناشران حضور دارند و حتی بخش قابل توجهی از ناشران نیز در آن حضور پیدا نمی‌کنند در نتیجه امکان برداشت کلیه اطلاعات مورد نیاز مرجع نشر ایران در نمایشگاه کتاب ممکن و میسر نیست.
علایی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تدوین مرجع نشر را به روز نگاه داشتن اطلاعات آن عنوان کرده و اظهار داشت: همان طور که پیشتر نیز اشاره کردم، اطلاعات ناشران و مشاغل وابسته به نشر با تغییر متعددی در طول سال همراه است؛ از این رو به روز نگاه داشتن این اطلاعات از جمله مواردی است که سختی‌های بسیاری را متوجه مسئولان این پروژه می‌گرداند.
یکی از راهکارهای اصلی به منظور به روز نگاه داشتن اطلاعات مندرج در مرجع نشر ایران، همکاری و تعامل سازنده ناشران و کلیه مدیران واحدهای فرهنگی که به نوعی در این کتاب حضور دارند با خانه کتاب و مسئولان انتشار مرجع نشر است. بدین طریق که اگر این واحدها کلیه تغییرات احتمالی را به مسئولان پروژه مرجع نشر اطلاع داده و بدین شکل دست‌اندرکاران این پروژه سنگین را در این بخش یاری رسانند.
وی در پایان به آخرین نوبت انتشار کارنامه نشر اشاره کرده و افزود: کارنامه نشر ایران نیز همانند مرجع نشر ایران از جمله محصولات فرهنگی خانه کتاب است که کمک شایانی به توزیع عادلانه اطلاعات فرهنگی در کشور می‌نماید. کلیه ناشرانی که موفق شده‌اند در هر سال از وزارت ارشاد مجور انتشار یا تجدید چاپ کتب خود را دریافت کنند، اطلاعاتی در کارنامه نشر خواهند داشت.
کارنامه نشر ایران در هر سال تجدید چاپ شده و اطلاعات کلیه کتب منتشر شده توسط انتشاراتی‌های داخل کشور را منعکس می‌نماید. اطلاعاتی نظیر تیراژ، نوبت چاپ، قیمت، تعداد صفحات، موضوع، نویسنده یا مترجم، انتشارات، مراکز پخش و... در کارنامه نشر ایران در هر سال منتشر می‌شود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: