در حاشیه بیست و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران:
محسن پرویز : از انتخاب این موضوع گله مندم


به گزارش اخبار چاپ ، محسن پرویز، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست بررسی تحولات نشر در 4 سال اخیر، بزرگ‌ترین مفسده نشر در سال‌های گذشته را اعطای کاغذهای یارانه‌ای از سوی وزارت ارشاد دانست.
به گزارش اخبار چاپ ، محسن پرویز، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست بررسی تحولات نشر در 4 سال اخیر، بزرگ‌ترین مفسده نشر در سال‌های گذشته را اعطای کاغذهای یارانه‌ای از سوی وزارت ارشاد دانست. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار چاپ، نشست بررسی تحولات نشر در چهار سال اخیر با حضور دکتر محسن پرویز، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سرای اهل قلم بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
در این مراسم، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه سرای اهل قلم در نمایشگاه کتاب تهران از برگزاری چنین نشستی با موضوع مذکور در این محل اظهار گلایه‌مندی کرده و اظهار داشت: ترجیح می‌دادم در خصوص نشر و تحولات آن طی دوره مسئولیت خود، در مجالی دیگر صحبت می‌کردم. با توجه به اهمیت و جایگاه صنعت نشر در کشور، محل بررسی و ارزیابی تحولات صورت گرفته در آن، مجال دیگری می‌طلبد و نمی‌توان در نمایشگاه کتاب در این خصوص صحبت کرد.
پرویز در ادامه این نشست به مشکلات روزهای ابتدایی مسئولیت خود اشاره کرده و افزود: در ابتدای ورودم به معاونت فرهنگی با مسئله اعطای کاغذهای یارانه‌ای به ناشران مواجه شدم. موضوعی که با هدف ارتقاء سطح کیفی و کمی صنعت نشر در کشور انجام شده بود؛ لیکن نه تنها به رشد و توسعه صنعت نشر کمکی نکرده بود بلکه با عدم برنامه‌ریزی دقیق و علمی در این زمینه، تنها فرصت بسیار مناسبی را در اختیار واسطه‌ها و دلال‌ها قرار داده بود. وی اوضاع ناشران را در آن دوره بسیار سخن عنوان کرده و اضافه کرد: ناشران حقیقی در آن دوران فعالیت خود را به حداقل رسانده بودند. زیرا با توجه به مسئله کاغذهای یارانه‌ای و فروش این کاغذها به صورت آزاد در بازار نشر کشور، توان رقابت خود را با این گروه از دست داده بودند.
معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های چهار ساله خود را حذف اعطای کاغذهای یارانه‌ای به ناشران دانسته و گفت: طی این مدت تمام تلاش مجموعه معاونت فرهنگی در بخش کتاب و نشر، معطوف به حذف اعطای کاغذهای یارانه‌ای به ناشران و ایجاد فرصت‌های جایگزین به منظور بهره‌مندی آنان بود.
در این مدت تلاش بسیاری انجام دادیم تا از طریق خرید کتاب، تأسیس و راه‌اندازی فروشگاه‌های کتاب، برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی و... روش‌های جایگزینی برای کاغذهای یارانه‌ای داشته باشیم؛ تا بدین ‌وسیله امکانات مناسبی در اختیار ناشران قرار دهیم. محسن پرویز عدم توانایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در انجام برخی از این پروژه‌ها را ناشی از مشکلات اداری و مالی ارزیابی کرد و تصریح کرد: به دلیل عدم قطع کامل کاغذهای یارانه‌ای در زمان مقرر مشکلات مالی و اداری متعددی در تأمین بودجه مورد نیاز جهت تأسیس فروشگاه‌های کتاب در سطح استانی موجب شد. لذا نتوانستیم تعداد قابل توجهی از این فروشگاه‌ها را در سطح استان‌های مختلف دایر نماییم.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های سازمان متبوع خود، رئوس این فعالیت‌ها را به شرح زیر عنوان کرد: خرید 10درصد از کتاب‌های منتشر شده، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان‌ها، تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب در شهرستان‌ها، تغییر مکانیزم اعطای بن‌های یارانه‌ای به خریداران کتاب (اهل قلم، طلاب، دانشجویان و خریداران حقوقی کتاب)، برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان و تأسیس و حمایت کتابخانه‌های مدارس، مساجد و روستایی، از جمله فعالیت‌ها و تحولاتی است که طی چهار سال گذشته در حوزه صنعت نشر ایران رخ داده است. محسن پرویز در تشریح فعالیت‌های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در چهار سال اخیر، به پیامدهای این فعالیت‌ها اشاره داشت و اذعان کرد: بسیاری از فعالیت‌هایی که در این دوره انجام شد، دست واسطه‌ها و دلالان صنعت نشر را از این بازار فرهنگی کوتاه کرد. در نتیجه اقدامات معاونت امور فرهنگی با جوسازی‌های مسموم عده‌ای همراه بود که درآمدهای نامشروع خود را از دست رفته می‌دیدند. بخصوص در زمینه قطع اعطای کاغذهای یارانه‌ای احتمالات نگران‌کننده‌ای وجود داشت. احتمال کاهش آمارهای رسمی چاپ و انتشار کتاب و به تبع آن متهم به کمکاری شدن و حملات تند و تیز عده‌ای که منافع خود را از دست داده بودند.
در پایان، محسن پرویز به جابجایی محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به عنوان اقدامی مهم و ارزنده اشاره کرده و تصریح کرد: از شانزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا نوزدهمین دوره، موضوع جابجایی محل برگزاری نمایشگاه مطرح بود. علی‌رغم تمام دلایلی که درخصوص جابجایی محل برگزاری این نمایشگاه وجود داشت، این اقدام در هر سال به تعویق می‌افتاد و مسئولین امر از اجرای آن امتناع می‌کردند. خوشبختانه توانستیم در بیستمین دوره این مهم را به انجام رسانده و جابجایی در محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را شاهد باشیم.
لیکن کماکان انتقاداتی در این زمینه نیز وجود دارد. به عنوان نمونه تعدادی از ناشران نسبت به استقرار نمایشگاه در محل مصلای تهران اعتراض دارند. این عده انتقاداتی را پیرامون ایاب و ذهاب، محل استقرار غرفه، امکانات غرفه‌گذاران و... دارند. متأسفانه این عده از ناشران محترم به مسئله بازدیدکنندگان و امکانات و فرصت‌هایی که مورد نیاز آنان است، توجهی ندارند. لذا این انتقادات را متوجه معاونت فرهنگی می‌دانند. اما این معاونت به عنوان برگزارکننده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، باید همه مسائل را در نظر گرفته و خدمات‌رسانی خود را نسبت به تمامی مخاطبان نمایشگاه اعم از بازدیدکننده، غرفه‌گذار، میهمانان خارجی و... داشته باشد.
آخرین مورد در خصوص جابجایی محل برگزاری نمایشگاه کتاب است. از دوره 16 تا19 قرار شد مکان نمایشگاه جابجا شود. که با وجود مشکلات بسیار این کار انجام شد و نمایشگاه به مصلی منتقل شد. در حال حاضر نیز ناشران عنوان می کنند مصلی محل مناسبی نیست. در صورتی که این محل برای بازدیدکنندگان بسیار مناسب است. مقایسه نمایشگاه کتاب تهران با نمایشگاه کتاب فرانکفورت قیاسی مع الفارغ است.
منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: