وحید توکلی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی اخبار چاپ:
امروزه گرافیک جزء جدانشدنی از صنعت مدرن چاپ است.


امروزه تعداد نمایشگاه های تخصصی که در حوزه های مختلف صنعتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... برگزار می شوند، بسیار زیاد است. نمایشگاه هایی که گاه در ابعاد بین المللی و جهانی و گاه در سطوح بومی و منطقه ای، خاستگاه مخاطبان بسیاری هستند.
امروزه تعداد نمایشگاه های تخصصی که در حوزه های مختلف صنعتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... برگزار می شوند، بسیار زیاد است. نمایشگاه هایی که گاه در ابعاد بین المللی و جهانی و گاه در سطوح بومی و منطقه ای، خاستگاه مخاطبان بسیاری هستند. شاید یکی از مهمترین شناسه ها و روش های برقراری ارتباط میان برگزارکنندگان و مخاطبان چنین رویدادهایی را بتوان در استفاده و بهره مندی از آرم، لوگو و پوستر مناسب دانست. نشانه هایی که با رعایت اصول، شاخص ها و استانداردهای هنر طراحی و گرافیک، می توانند اثربخشی قابل تأملی را در ذهن مخاطبان ایجاد نمایند. از دیگر سو، به گواه اساتید و کارشناسان هنر گرافیک هیچ محصولی در بخش هنرهای تجسمی را نمی توان اثری گرافیکی تصور کرد، مگر اینکه از معبر چاپخانه عبور کرده و به تعداد فراوان تکثیر شده باشد. در غیر اینصورت این آثار در نهایت یک طراحی یا نقاشی ساده هستند.
در نتیجه ارتباط تنگاتنگی میان هنر گرافیک و آثار هنری متأثر از آن، با صنعت چاپ وجود دارد. به بیان دیگر می توان ادعا کرد که صنعت چاپ حداقل در بخش طراحی لوگو، آرم و پوستر در تمامی نمایشگاه های حوزه های گوناگون، حضور دارد. این ارتباط در برخی نمایشگاه ها، مانند نمایشگاه کتاب بسیار بیشتر و بالاتر است. چرا که این قبیل نمایشگاه ها به لحاظ موضوعی نیز با صنعت چاپ در ارتباط هستند.
به جهت اهمیت موضوع پوستر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اخبار چاپ گفتگویی با وحید توکلی، طراح پوستر بیست و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انجام داده است. توکلی که فارغ التحصیل کارشناسی نقاشی از دانشکده هنر معماری دانشگاه آزاد تهران مرکز است، طراحی پوستر بیست و دومین و بیست سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، پوستر هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، پوستر جشنواره بین المللی شعر فجر، پوستر نخستین همایش شاعران ایران و جهان و... را در کارنامه گرافیکی خود دارد. طراح دو دوره پوستر و آرم جشنواره ملی صنعت چاپ ایران، علیرغم جوانی، کوله باری از تجربیات ارزنده را با خود همراه کرده است. آنچه در پی می خوانید نقطه نظرات و دیدگاه های خالق پوستر امسال نمایشگاه کتاب است:

اخبار چاپ : ایده طراحی پوستر بیست و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از کجا شکل گرفت و چه شاخصهایی در طراحی این پوستر لحاظ گردیده است؟

توکلی :در طراحی هر پوستر باید فاکتورهای متعددی را در نظر گرفت. از جمله این فاکتورها می توان به گروه مخاطبان طرح، قدرت تاثیرگذاری طرح در انتقال شعار مورد نظر و... اشاره کرد. بنده نیز در طراحی پوستر بیست و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، به این فاکتور توجه داشتم. البته علاوه بر آن موضوع نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و مطالعه در کشور نیز مدنظر بود. لذا در صدد طراحی پوستری با این مضامین بودم که بتواند همه فاکتورهای مورد نیاز مخاطب را در نظر داشته باشد. بدین طریق ایده زندگی انسان، سلامت روح و فکر جامعه اهل مطالعه به ذهنم خطور کرد که آن را در غالب طرح و تصویر در پوستر موجود نشان داده ام.

اخبار چاپ : چه هدف یا اهداف در طراحی این پوستر مدنظر جنابعالی بوده است؟

توکلی :مهمترین هدف در طراحی هر پوستری، رساندن مفهوم و پیام موضوع به مخاطب است. به گونه ای که هر فرد بتواند با دیدن پوستر، برداشت‌های مرتبط و متفاوتی با داشته باشد. مهمترین هدفی که در طراحی پوستر بیست و سومین نمایشگاه بین الملل کتاب تهران دنبال کردم، دستیابی به این موضوع بود.

اخبار چاپ : اتودهای اولیه و طراحی پوستر نمایشگاه از چه زمانی آغاز شد؟ و جنابعالی به عنوان طراح این پوستر چه زمانی را برای طراحی این پوستر اختصاص دادید؟

توکلی :ایده های اولیه پوستر از مدتها پیش در ذهن بنده شکل گرفته بود. لیکن کار اصلی بر روی این پوستر از حدود سه ماه پیش آغاز شد. از سه ماه پیش تا زمان قطعی شدن طرح پوستر، بررسی های متعددی روی صورت گرفت؛ تلفیق ها و تغییرات زیادی ایجاد شد و در نهایت به طرح موجود دست پیدا کردیم.

اخبار چاپ : به نظر شما آیا لزومی دارد که طراح و چاپخانه با یکدیگر ارتباط و تعامل داشته باشند؟

توکلی :مهمترین بخش تولید یک پوستر و اثر هنری مطلوب و تاثیر گذار، چاپ آن اثر است. به طوری که بتواند به اصل اثر تولید شده نزدیک باشد و همه آن ویژگی‌ها را به خوبی و وضوح بیان کند. اگر چاپ اثر گرافیکی با ایده و طرح گرافیست همخوانی و همگرایی نداشته باشد، زحمات طراح از بین رفته و حتی ممکن است نتیجه ای خلاف انتظار طراح و سفارش دهنده به دنبال داشته باشد. خوشبختانه در مورد پوستر نمایشگاه کتاب، این اتفاق رخ نداد و نسخه چاپ شده با طراحی اولیه بسیار هماهنگ بود. زیرا به خوبی خطوط و رنگ ها و تمام ظرافت‌ها به کار رفته در طرح پیاده‌سازی شده بود از جمله رنگ زمینه پوستر که همان چیزی که طراحی شده بود به دست آمد.

اخبار چاپ : پیشرفت تکنولوژی چاپ قابلیتهای بسیاری را در ماشین آلات و تجهیزات چاپی به وجود آورده است. قابلیتهایی که بخشی از خواسته های طراحان گرافیک را برآورده می سازد. شما در این زمینه چه نظری دارید؟ آیا نسبت چاپ و گرافیک با یکدیگر در سالهای اخیر نزدیکتر شده است؟

توکلی :امروزه گرافیک و به ویژه گرافیک رایانه‌ای را باید عضو جدا نشدنی صنعت مدرن چاپ عنوان کنیم. به طوری که ویژگی بارز هنرهای گرافیک از کیفیت هایی که هم به تکنیک های تهیه و هم به آثاری که به وجود می آید مربوط می شود. البته نکته ای که از همه این ها اساسی تر است، چاپ دقیق با استفاده از تکنیک های ماشینی است در هنر های گرافیک این تصویر چاپی است که به محصول نهایی، ارزش هنری می بخشد. لذا پیوندی که امروزه میان صنعت چاپ و هنر گرافیک وجود دارد، بسیار عمیق است به گونه ای که تعاملی تنگاتنگ را موجب می شود.

اخبار چاپ : و اما نکته آخر، در مورد بیست و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؟

توکلی : درآخر از تلاش شبانه‌روزی همه کسانی که در جهت برپایی هرچه بهتر بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از جمله حمید قبادی، مدیر اجرایی و سیدسعید میرمحمدصادق، مدیر روابط عمومی نمایشگاه تشکر می کنم.
منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۲۰ ارديبهشت


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: