با حضور اهالی صنعت چاپ
آموزش، پژوهش و اطلاع‌رسانی؛ رسالت انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ


داریوش نثاری، سیامک دری و مسعود فرشی فرید، مدیران بخش‌های مختلف انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در مراسم رونمایی از فعالیت‌های این انجمن، به تشریح اهداف، برنامه‌ها و عملکرد واحدهای خود پرداختند.
در مراسم رونمایی از فعالیتهای انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، مدیران هر یک از بخشهای آن به تشریح اهداف، برنامه ها، وظایف و فعالیتهای خود پرداختند. پیش از اینکه مدیران بخشهای مختلف توضیحی در خصوص اهداف، برنامه ها و عملکرد خود به حاضرین ارائه نمایند، جلال ذکایی رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از توسه صنعت چاپ اعلام کرد، این انجمن در سه بخش آموزش، پژوهش و اطلاع رسانی صحیح فعالیت خواهد نمود.

پس از توضیحات ذکایی، داریوش نثاری ـ مدیر بخش پژوهش انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ ـ به ایراد سخنرانی پرداخت. نثاری، یکی از ریشه های اصلی مشکلات و معضلات حاکم بر صنعت چاپ ایران را کمبود تحقیقات روشمند و علمی در حوزه این صنعت دانسته و افزود: به طور قطع توسعه و پیشرفت هر صنعتی با چالشها و مشکلات متعددی روبرو است. این چالشها که نتیجه نهاد و ضمیر فعالیتهای طبیعی است تنها در سایه تحقیقات هدفمند، علمی و مبتنی بر متدلوژی مشخص مرتفع خواهند شد. در نتیجه چنانچه جامعه ای بدون توجه به امر پژوهش و تحقیقات مناسب زیرساختهای صنعتی خود را بنا نماید، بدیهی است که با مشکلات و مسائل متعددی دست به گریبان خواه شد و این معضلات هرگز از ساختار طراحی شده رخت برنمی بندند.

وی یکی از اهداف اصلی انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ را ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش در میان فعالان صنعت چاپ، دانشجویان و علاقه مندان به این صنعت دانست. مدیر بخش پژوهش انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، برنامه ها و اهداف این بخش را این چنین عنوان کرد:

الف ـ ایجاد و سازماندهی کتابخانه تخصصی،

ب ـ کمک به تدوین استانداردهای ملی صنعت چاپ،

ج ـ ارتباط با مراکز تحقیقاتی ، علمی و پژوهشی و تبادل اطلاعات،

د ـ ایجاد بانک اطلاعات مبتکرین و نوآوران،

ه ـ قبول سفارش طرحهای پژوهشی ـ کاربردی در حوزه صنعت چاپ،

پس از داریوش نثاری، روزنامه نگار نام آشنا و کهنه کار صنعت چاپ ایران و مدیر بخش پژوهش انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، نوبت به سیامک دری رسید. سیامک دری که دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته معماری کامپیوتر است و در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی نیز تدریس می کند، مدیریت بخش آموزش انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ را پذیرفته و در این زمینه با انجمن همکاری می نماید. دری، ابتدای سخنان خود با اشاره به حضور بیژن درویش ـ پیشکسوت آموزش صنعت چاپ در ایران ـ وظیفه سنگینی را بر گرده خود احساس کرده، از تمامی فعالان آموزش صنعت چاپ دعوت به عمل آورد تا مسئولیت این بخش از فعالیتهای انجمن را بپذیرند. وی آموزشهای کاربردی را یکی از ضرورتهای صنایع در عصر حاضر قلمداد کرده و تصریح کرد: امروزه سرعت پیشرفت و توسعه صنایع در کشورهای توسعه یافته به گونه ای است که درخصوص آموزشهای صنعتی، شرایطی دینامیکی در نظر گرفته شده و دوره های کاربردی کوتاه مدت در دستور کار مراکز آموزشی آنهاست.

وی برنامه های متعددی را برای بخش آموزش انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در نظر گرفته و به آنها اشاره کرد:

الف ـ ارائه خدمات آموزشی پایه از طریق راه اندازی هنرستانهای کاردانش،

ب ـ برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی،

ج ـ برگزاری سمینارها و کارگاههای آموزشی،

د ـ برگزاری دوره های مهارتی ویژه شاغلین در صنعت چاپ،

ه ـ برگزاری دوره های آموزش مجازی،

و ـ کمک به راه اندازی مراکز آموزش عالی صنعت چاپ،

زـ تدوین و تنظیم منابع آموزشی،

ح ـ به روز رسانی اطلاعات و دانش فنی مربیان و اساتید،

دیگر سخنران این بخش از مراسم رونمایی از فعالیتهای انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، مسعود فرشی فرید ـ مدیر بخش ارتباطات و فنآوری اطلاعات این انجمن بود. مهندس مسعود فرشی فرید، ارتباطات و اطلاع رسانی را یکی از مهمترین شاخصهای توسعه در عصر حاضر دانسته و افزود: امروزه تعداد پیامهایی که از سوی فرستندگان مختلف برای مخاطبان ارسال می شود، به حدی است که امکان تصمیم گیری و فرصت انتخاب را از مخاطبان گرفته و آنان را ناگزیر به پذیرش پیام می نمایند. در چنین فرآیند اطلاع رسانی پیچیده و نفسگیری نمی توان بدون در نظر گرفتن مناسبات مختلف و اقتضائات هر یک از مسائل موجود اقدامی نسنجیده را مرتکب شد. لذا بخش ارتباطات و فنآوری اطلاعات انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، با مطالعه و ارزیابی دقیق نسبت به ضرورتهای برقراری ارتباطات مؤثر در سطوح بین المللی و همچنین نیازمندی های صنعت چاپ کشور، برنامه های متعددی را در دست اقدام دارد. این برنامه ها عبارتند از:

الف ـ ایجاد بانک اطلاعات جامع صنعت چاپ و بسته بندی .

ب ـ انتشار نشریات ادواری .

ج ـ انتشار کتب و جزوات تخصصی .

د ـ راه اندازی سایت خبری تحلیل صنعت چاپ .

ه ـ برگزاری و شرکت در همایش ها ، نمایشگاه ها و کنفرانس های تخصصی در حوزه چاپ.

و ـ تولید فیلم های آموزشی .

پس از تببین اهداف بخش ازاطلاع رسانی ، مسعود فرشی فرید از کلیه بازدیدکنندگان از نمایشگاه آیپکس دعوت نمود تا از غرفه این انجمن – غرفه شماره 6B540 - نیز بازدید به عمل آورند ، و در صورت نیاز از کمک های تیم اعزامی به نمایشگاه بهره برداری نمایند .
منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: