در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
نشر در ایران توسعه یافته است


ایتورو اوزارا، مدیر هیات ژاپنی حاضر در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، صنعت چاپ و نشر ایران را در مقایسه با سال‌های گذشته توسعه یافته‌تر عنوان کرد.
ایتورو اوزارا، مدیر هیات ژاپنی حاضر در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دو دوره متوالی در این نمایشگاه حاضر بوده و دیدگاه‌های جالبی درخصوص نمایشگاه کتاب تهران، صنعت نشر ایران و کیفیت کتاب‌های ناشران ایرانی دارد. وی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار چاپ بیان داشت: با توجه به این‌که دو سال متوالی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور یافته‌ام، در این دوره شاهد تغییرات عمده‌ای هستم. تغییراتی که امسال در نمایشگاه لحاظ شده، بسیار قابل توجه است. از دیگر موضوعاتی که بنده و کلیه اعضای هیات ناشران ژاپن را متعجب کرده، حضور چشمگیر ناشران ایرانی و بین‌المللی در بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

مدیر هیات ژاپنی حاضر در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درخصوص مقایسه صنعت نشر ایران با کشور ژاپن اظهار داشت: کتاب‌های ژاپنی نسبت به کتاب‌های کشور‌های دیگر از تزینات و تصاویر بهتری بهره‌مند است و به همین دلیل مخاطبان علاقه بیشتری برای خرید کتاب‌های ژاپنی دارند. از طرف دیگر، ویژگی مهم و شاید منحصربفرد کتاب‌های ناشران ژاپنی کیفیت کاغذ و نوع بسته‌بندی آن‌ها است. این مسئله برای صنعت نشر ژاپن بسیار مهم است.



ایتورو اوزارا، در بخش پایانی گفتگوی خود با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار چاپ، پیشنهادات قابل تأملی برای ناشران ایرانی داشت. وی با اشاره به توانایی‌های صنعت چاپ افست در ایران، تصریح کرد: اگر کتاب‌های ایرانی استفاده و بهره‌برداری از عکس را کمتر کرده و بیشتر به چاپ تکس (متن) بپردازند، شاهد کیفیت مناسب‌تری خواهند بود. متأسفانه عکس‌های به کار رفته در کتاب‌های ناشران ایرانی از کیفیت تصویری مناسبی برخوردار نیستند. این نقطه ضعف نیز یا مربوط به تکنولوژی و ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت چاپ ایران است؛ و یا مربوط به عدم توانایی در بهره‌برداری و استفاده مناسب و استاندارد از قابلیت‌های این دستگاه‌هاست. لذا به نظر می‌رسد چنانچه ناشران ایرانی بتوانند عکس‌های موجود در کتاب‌های منتشر شده را کمتر کرده و بیشتر به چاپ متن بپردازند، از کیفیت چاپ بهتری برخوردار خواهند شد. به گونه‌ای که در این صورت بعضی از ناشران ایرانی می‌توانند در صحنه بین‌المللی رقابت نمایند.
منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۹ نوزدهم ارديبهشتکلیدها : هیات ژاپنی نشر نمایشگاه کتاب تهران


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: