در حاشیه نشست تاریخچه صنعت چاپ در ایران و چشم‌انداز آتی صورت گرفت
جلسات و نشستهای تخصصی؛ نیاز صنعت چاپ ایران


مجید غلامی جلیسه اظهار داشت : صنعت چاپ نیازمند برگزاری جلسات تخصصی می‌باشد تا بتواند با پشتیبانی و حمایت ارگانهای مختلف، انجمنها، اتحادیه‌ها و اصناف مربوط به این حوزه، حرکت مطلوب و مثمرثمری در شناساندن ابعاد این صنعت بزرگ داشته باشد.
مجید غلامی جلیسه مدیر موسسه اطلاع‌رسانی متون کهن بیاض در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار چاپ گفت : اصلی ترین اهدافی که هر همایشی می تواند داشته باشد این است که توجه قشر پژوهشگر را به موضوع مطرح شده جلب کند تا اولا کارهای پیش از این انجام شده را شناسایی و معرفی کند و ثانیا به خلع‌های موجود در آن حوزه پرداخته وبا محورهای اصلی خود تا آنجا که می توانند مشکلات را هموار کند

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلاتی که در صنعت چاپ وجود دارد پرداختن به یک جلسه دو ساعته به موضوع چاپ آن هم در نمایشگاه کتابی که به عنوان محصول این صنعت به شمار می رود آیا کافی است بیان داشت : نه. قطعاً کافی نیست ، به همین دلیل بر اساس برنامه‌ریزهای در نظر گرفته شده تا سال آینده در هر فصل یک جلسه در خصوص صنعت چاپ و راهکارهای مورد نظر آن در نظر گرفته‌ایم ،که متاسفانه این برنامه به صورت کاملا خود جوش و بدون هیچ پشتوانه‌ای انجام می‌شود و تا کنون هیچ ارگان دولتی یا خصوصی حمایت نکرده است وتنها عده ای از محققین و پژوهشگران دلسوز به دلیل رسانه‌ای کردن صنعت چاپ و تاریخچه این فرا‌صنعت دست به این کار زده اند .

وی در خصوص گفتگوهای صورت گرفته در نشست تاریخچه صنعت چاپ وچشم انداز آتی آن و در پاسخ به این سوال که آیا موضوع مطرح شده در این نشست می تواند مخاطب تخصصی خود را جذب نماید گفت : در این جلسه تنها به برخی از کلیات پرداخته شد. و مجالی برای طرح موضوعات تخصصی و علمی فراهم نگردید. چرا که هر کدام از موضوعات مورد بحث در این جلسه، به تنهایی نیازمند جلسات متعدد و بحث و کارشناسیهای قابل توجهی هستند. لذا به دلیل کمبود زمان و همچنین ماهیت برگزاری چنین جلساتی در نمایشگاه کتاب، در این مجال تنها به طرح موضوعی کلی بسنده کردیم. از دیگر سو، این جلسه آغاز یک سلسله نشستهایی در حوزه تاریخچه صنعت چاپ ایران است. در پی آن هستیم که در جلسات آتی هر یک از موضوعات مطرح شده را به صورت تخصصی و مجزا مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

از دیگر سو، صنعت چاپ حوزه وسیعی دارد. بدین معنی که اقشار و گروه های مختلف اجتماعی را تحت پوشش قرار می دهد. صنعت چاپ موضوعی است که هم برای سیاسیون، هم برای پژوهشگران، هم برای محققان، هم برای ناشران و هم برای.... جذابیت داشته و مورد استفاده قرار می گیرد. لذا بنا داریم در جلسات آتی، رویکردهای مختلف و متفاوتی را در زمینه صنعت چاپ تعریف کرده و در جلسات مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

وی در پایان اظهار داشت : همایشی به عنوان" دویستمین سالگرد صنعت چاپ "به جهت معرفی پیشینه تحقیقاتی تاریخ صنعت چاپ وپر کردن خلع‌هایی که طی این دویست سال در این حوزه وجود داشته ،هدف گذاری شده و تا آنجا که درتوان داشته‌ایم تلاش کردیم که این همایش را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم تمام فعالیت‌ها و سوابق صنعت چاپ را مطرح کرده و علاوه بر آن فعالیت‌هایی که جهت‌دهی و ساماندهی آن به بعد موکول شده را نیز با بروز کردن به چرخه بررسی‌های دوباره بازگردانیم .


منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: