یوسف افراش ، سرپرست دفتر امور چاپ :
به رفع خلاءهای صنعت چاپ امیدوار شدم


یوسف افراش، سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم رونمایی از فعالیت‌های انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ اعلام کرد: نسبت به رفع خلاءهای موجود در صنعت چاپ کشور امیدوار شدم.
مراسم رونمایی از فعالیت‌های انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ برگزار شد. این مراسم روز پنجشنبه گذشته (16/اردیبهشت ماه/1389) در سالن بتهوون خانه هنرمندان ایران برگزار گردید. جلال ذکایی، رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ و مدیرکل سابق دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم، به عنوان اولین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و به ایراد سخنانی پرداخت. وی با اشاره به ظرفیت‌های صنعت چاپ کشور به مشکلات و معضلات موجود در این صنعت پرداخت و افزود: ساختار و سازمان نهادها و تشکل‌های مرتبط با صنعت چاپ به دلایل مختلفی امکان رفع این مشکلات را نداشته و بیشتر مشغول رفع موضوعات و مسائل روزمره صنعت چاپ هستند.

ذکایی بخش اعظمی از موانع توسعه و پیشرفت صنعت چاپ ایران را در ارتباط با موضوعات آموزش‌های کاربردی و پژوهش دانسته و اضافه کرد: فارغ از اینکه مسئولیت چنین مشکلات و معضلاتی برعهده چه کسی یا نهادی است باید نسبت به رفع آن‌ها کوشش کرد. وی در مورد چگونگی شکل‌گیری انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ و انگیزه‌های راه‌اندازی چنین تشکلی خاطرنشان کرد: قدر مسلم شناسایی و آسیب‌شناسی مشکلات و معضلات موجود در صنعت چاپ کشور نیازمند تأسیس تشکلی جامع و مانع است. تشکلی که بتواند با تکیه بر پشتوانه‌های علمی ـ پژوهشی و بهره‌مندی از تجربیات ارزنده عمده مسائل را شناسایی کرده، با ارائه راهکارهای راهبردی و عملی نسبت به رفع آن‌ها کوشش نماید.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ با اشاره به نحوه فعالیت این انجمن، افزود: انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ توانست با آسیب‌شناسی تشکل‌های فعال در حوزه صنعت چاپ، سنت‌شکنی کرده و شیوه‌ای بدیع را در فرآیند تأسیس و فعالیت تشکل‌های مرتبط با صنعت چاپ کشور ایجاد نماید. تشکل‌های صنعت چاپ به طور معمول، در ابتدای امر عضوگیری کرده؛ مجمع عمومی تشکیل داده و آنگاه برنامه‌ریزی‌های خود را آغاز می‌نمایند. اما انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ برای اولین بار از چنین روشی استفاده نکرده است. اعضای اولیه انجمن در ابتدای امر بر آن شدند تا با شناختی که ساختار تشکل‌های مردم‌نهاد و صنعتی داشتند‌، برنامه‌ریزی‌های پایه‌ای را انجام داده، ساختار و سازمان انجمن را طراحی نمایند و سپس اقدام به عضوگیری نمایند. لذا در حال حاضر بخش‌های مختلف انجمن تشکیل شده و آغاز به کار نموده‌اند.

مدیرکل سابق دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به نحوه فعالیت تشکل‌های غیرانتفاعی غیردولتی (NGOها) اشاره کرده و گفت: تشکل‌های غیرانتفاعی و غیردولتی که در کشور فعالیت می‌کنند، باید مجوزهای لازم را از وزارت کشور دریافت نمایند و حق هیچ‌گونه بهره‌برداری مالی و فعالیت تجاری را در درون این سازمان‌ها ندارند. ذکایی در مراسم رونمایی از فعالیت‌های انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ گفت: خوشبختانه مجوزهای لازم به منظور فعالیت انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ از وزارت کشور اخذ شده و این انجمن اجازه فعالیت در زمینه‌های مندرج در اساسنامه را دارد. وی ادامه داد: همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، به اعتقاد اعضای این انجمن بخش اعظمی از مشکلات و موانع رشد و توسعه صنعت چاپ ایران، مربوط به حوزه‌های آموزشی و پژوهشی است. لذا انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ طبق اساسنامه مصوب خود در سه بخش آموزش، پژوهش و اطلاع‌رسانی فعالیت خواهد داشت.

ذکایی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات مؤسسین و اعضای هیات مدیره، دست‌اندرکاران این انجمن را به حاضرین معرفی نموده و اظهار داشت: خوشبختانه توانسته‌ایم در بدنه‌ی انجمن از حضور نیروها و کارشناسان ارزنده‌ای بهره‌مند شویم. لذا لازم می‌دانم همکاران بخش‌های مختلف انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ را معرفی نمایم. گرچه بسیاری از حاضرین با این کارشناسان آشنایی لازم را دارند.

جناب آقای سیامک دری، نایب رئیس هیات مدیره،

جناب آقای امیرمسعود برکتین، عضو و خزانه‌دار هیات مدیره،

جناب آقای میثم حشمت‌خواه، عضو هیات مدیره و مدیرعامل،

جناب آقای مسعود فرشی‌فرید، عضو هیات مدیره،

جناب آقای احمد فروزیده، عضو علی‌البدل هیات مدیره،

جناب آقای یوسف افراش، بازرس اصلی هیات مدیره،

جناب آقای محمدحسن فکری، بازرس اصلی هیات مدیره،

جناب آقای محمدطاهر فاتحی، بازرس علی‌البدل هیات مدیره،

و بنده (جلال ذکایی) نیز به عنوان رئیس هیات مدیره در خدمت فعالان و اهالی صنعت چاپ کشور هستیم.

جلال ذکایی، برنامه‌ریزی هدفمند را یکی از ارکان اصلی موفقیت در هر نوع فعالیتی قلمداد کرده و اضافه کرد: تلاش بسیاری نموده‌ایم تا فعالیت‌های انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در قالبی هدفمند و برنامه‌ریزی شده صورت گیرد. لذا پس از مطالعات بسیار اهداف چهارگانه‌ای را برای انجمن تبیین کرده‌ایم. این اهداف عبارتند از:

الف ـ معرفی جایگاه و ظرفیت‌های بالقوه صنعت چاپ.

ب ـ توجه به امر آموزش در سطوح پایه، فنی و حرفه‌ای و دانشگاهی.

ج ـ توجه به موضوع پژوهش‌های کاربردی در حوزه صنعت چاپ.

د ـ ایجاد شبکه‌های اطلاع‌رسانی، اصلاح نظام و چرخه اطلاع‌رسانی در صنعت چاپ.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ و مدیرکل سابق دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه با اشاره به افق‌های بلند این اهداف اظهار داشت: بنده هم همانند شما بر این باورم که اهداف بزرگ و افق‌های دوردستی در اهداف و برنامه‌های انجمن در نظر گرفته شده است. به گونه‌ای که دستیابی به هر یک از آن‌ها نیازمند سال‌های سال تلاش مستمر و فعالیت برنامه‌ریزی شده است. لذا اعتقاد دارم دستیابی به این اهداف ممکن نخواهد بود، مگر با همکاری و همیاری تمامی فعالان و اهالی صنعت چاپ ایران.

ذکایی، آفت بزرگ تأسیس تشکل‌های جدید را در برنامه‌ها و فعالیت‌های موازی ارزیابی کرده و افزود: به محض این‌که خبر تأسیس و راه‌اندازی تشکل‌های جدید به گوش می‌رسد سوالات متعددی در ذهن مخاطبان شکل می‌گیرد. سوالاتی از قبیل: این انجمن چه فعالیتی انجام می‌دهد؟ قرار است کدام خلاء را پوشش دهد؟ آیا می‌خواهد به صورت موازی با دیگر انجمن‌ها عمل نماید؟ و آیا....

بنده خیلی صریح عرض می‌کنم که انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ تنها و تنها در سه حوزه آموزش، پژوهش و اطلاع‌رسانی فعالیت خواهد داشت. این انجمن نه به دنبال فعالیت‌های صنفی است؛ نه می‌خواهد و نه می‌تواند در پی فعالیت‌های تجاری باشد؛ به هیچ‌وجه قصد رقابت با نمایندگی‌ها و چاپخانه‌های فعال در کشور را ندارد؛ و به طور کلی مسئولین و دست‌اندرکاران انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در پی آنند که این انجمن را به خانه تمامی فعالان و اهالی صنعت چاپ تبدیل نمایند. لذا از کلیه نهادها، تشکل‌ها، اساتید، دانشجویان، چاپخانه‌داران، لیتوگرافان، صحافان و تمامی فعالان بخش‌های مختلف صنعت چاپ کشور در این مراسم دعوت به عمل آوردیم.

در ادامه این مراسم آقایان داریوش نثاری، مدیر بخش پژوهش، سیامک دری، مدیر بخش آموزش و مسعود فرشی‌فرید مدیر بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات ، به ارائه برنامه‌ها و فعالیت‌های خود در انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ پرداختند.
منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۱۸ ارديبهشت


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: