وزارت صنایع: تعرفه واردات کاغذ 200 درصد افزایش یابد/ تصمیم نهایی در سال 89


اخبار چاپ: پیشنهاد وزارت صنایع مبنی بر تغییر نرخ تعرفه وارداتی کاغذ از 4 به 15 درصد که به معنی 200 درصد افزایش در نرخ فعلی این کالای فرهنگی است با مخالفت تعدادی از اعضای کمیسیون قانون مقررات واردات و صادرات و وزارتخانه‌های ارشاد و بازرگانی در این کمیسیون مواجه شد.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از مهر، کمیسیون ماده 1 قانون مقررات واردات و صادرات کشور با موضوع تعیین حقوق وارداتی کاغذ روز شنبه در وزارت بازرگانی تشکیل جلسه داد و پیشنهاد وزارت صنایع مبنی بر افزایش نرخ حقوق واردات کاغذ از 4 درصد به 15 درصد مطرح شد که با مخالفت برخی دیگر از عضاء این کمیسیون از جمله وزارت ارشاد روبرو شد.

این کمیسیون که وظیفه‌اش تعیین نرخ تعرفه وارداتی کالاهاست، روز گذشته با دستورکار "حقوق واردات کاغذ چاپ و مطبوعات" در دبیرخانه محل ‌استقرارش سازمان توسعه تجارت وزارت بازرگانی تشکیل جلسه داد و دو نفر نیز به نمایندگی از معاونت‌های فرهنگی و مطبوعاتی وزارت ارشاد در کمیسیون یادشده حضور داشتند.

دلیل مخالفت وزارت ارشاد به عنوان دستگاه متولی امر کتاب و مطبوعات با این پیشنهاد، عدم توجه آن به نابرابر بودن سرانه تولید و مصرف کاغذ در کشور بود؛ مسئولان وزارت ارشاد معتقد بودند در شرایطی که سالانه 300 هزارتن کاغذ در کشور مصرف می‌شود، ظرفیت تولید این کالای فرهنگی تنها حدود 70 هزار تن (یعنی کمتر از یک چهارم میزان مصرفی) است.

این در حالی است که مسئولان وزارت صنایع ضمن مخالفت با این نظر، معتقد بودند که امکان تولید کاغذ در داخل کشور به میزان مصرف آن تا حدود زیادی فراهم شده و لذا باید تعرفه واردات کاغذ افزایش یابد.

علاوه بر وزارت ارشاد دیگر دستگاه‌هایی که با پیشنهاد روز گذشته مدیرکل صنایع سلولوزی به نمایندگی از وزارت صنایع مخالفت کردند، وزارت بازرگانی، گمرک کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا بودند. در پایان این جلسه نظر نهایی به کمیسیون اصلی که مرکب از 7 نفر از اعضاء کابینه از جمله وزرای ارشاد، بازرگانی و صنایع و معادن است، ارجاع شد تا تصمیم نهایی درباره نرخ جدید تعرفه کاغذ اتخاذ شود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ دوشنبه ۲۴ اسفند
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ بيست و چهارم اسفندکلیدها : مهر واردات تعرفه صنایع ترشتد 89


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: