نشست هم اندیشی در هتل لاله برگزار شد
سرشار، آئین نامه کتاب سال را اصلاح می‏کند/ انتقاد داوران از مسوولان ارشاد


اخبار چاپ: معاون فرهنگی وزارت ارشاد در نشست هم اندیشی جایزه کتاب سال که دیشب با حضور سید محمد حسینی در هتل لاله برگزار شد از اختلاف نظر‌هایی كه در كار داوری جایزه‌ كتاب سال به واسطه‌ شفاف ‌نبودن آیین‌نامه پیش می‌آید، به عنوان یكی از خلل‌های جایزه یاد و ابراز امیدواری كرد آیین‌نامه زیر نظر محمدرضا سرشار اصلاح شود.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از ایسنا، در این مراسم وزیر ارشاد نیز به نشستی كه با رایزنان فرهنگی داشت، اشاره كرد و گفت: ما به رایزنان فرهنگی گفتیم كه زمینه‌های معرفی و ترویج آثار، فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی را در خارج از كشور فراهم بیاورند و بیش‌تر به این كار همت گمارده شود. همچنین بر حضور فعال ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی تأكید و تصریح شد كه نویسندگان و مؤلفان ایرانی و برگزیدگان جایزه‌ كتاب سال بتوانند در نمایشگاه‌های جهانی كتاب حضور داشته باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متذكر شد: همیشه حرف و حدیث‌هایی درباره‌ی داوری‌های كتاب سال بوده است؛ اما اگر با انصاف نگاه كنیم، كارها تا این‌جا خوب پیش رفته است. سعی داریم كه كتاب سال بهتر شود، بعد هم انشاء‌الله در نمایشگاه كتاب تهران و برای نخستین‌بار، همایش ناشران جهان اسلام را خواهیم داشت. به وضعیتی رسیده‌ایم كه بتوانیم بیش‌تر از گذشته با ناشران جهان اسلام در تعامل باشیم. همچنین در پی آن هستیم كه ترجمه از زبان فارسی به زبان‌های مختلف دنیا مورد توجه بیش‌تر قرار گیرد و در این زمینه با رایزنان فرهنگی، همكاری‌های بیش‌تری خواهیم داشت.
او در پایان متذكر شد: دولت اكنون اعتبارات خوبی را به حوزه‌ فرهنگی اختصاص داده است. امیدواریم این اعتبارات اختصاص داده‌شده در سال 89 از سوی مجلس كاهش پیدا نكند. البته با حسن نیت و نگاهی كه نمایندگان مجلس دارند و با توجه به این‌كه می‌دانند فرهنگ كمبود‌های فراوانی دارد، آن‌ها هم انشا الله مساعدت‌های لازم را خواهند كرد.
همچنین محمدرضا سرشار - دبیر جایزه‌ كتاب سال - به سابقه‌ی 15ساله‌ داوری‌اش در جایزه‌ كتاب سال اشاره كرد و با یاد‌آوری این‌كه دبیر یا داور چندین جشنواره‌ مختلف ادبی بوده است، تأكید كرد: قطعا جایزه‌ كتاب سال از این‌كه هست، بهتر می‌شود، بخصوص در حوزه‌ ادبیات داستانی، كاری جدی صورت خواهد گرفت و ما انتظار داریم كه در این دوره، حداقل سلایق شخصی دخالت داده شود.
در نشست هم‌اندیشی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با داوران جایزه‌ كتاب سال، حجت‌الاسلام محمدعلی احمدی‌ ابهری - از داوران حوزه‌ی دین - به طرح دیدگاه‌هایی درباره‌ نسخ خطی پرداخت و با بیان این‌كه ایران بزرگ‌ترین ذخایر نسخ خطی را در جهان دارد، از این‌كه به نسخه‌های خطی اعتنایی نمی‌شود، شدیدا انتقاد كرد.
سپس دیگر داوران جایزه‌ كتاب سال به صحبت‌های كوتاهی پرداختند. محمدحسین ساكت از این‌كه ارزش كار داوری آن‌طور كه باید و شاید، شناخته نشده است، گله كرد. همچنین خطاب به محسن پرویز از این‌كه نسبت به نام‌گذاری زاد‌روز بیهقی به عنوان روز تاریخ در تقویم بی‌اعتنایی شده است، انتقاد كرد.
او از معاونت فرهنگی خواست كه بیش‌تر از گذشته در بخش داوری، اعتبارات هزینه كند و گفت: بهتر است كتاب سال دبیرخانه‌ای فعال داشته باشد كه در تمام طول سال با داوران و همچنین با مؤلفان و نویسندگان ایرانی خارج از كشور و ایران‌شناسان خارجی در ارتباط باشد.
غلامرضا اعوانی - رییس مؤسسه‌ پژوهشی حكمت و فلسفه‌ی ایران - نیز به تبیین اهمیت قلم و كتاب پرداخت و محمود اكرامی‌فر به جای طرح هرگونه صحبتی درباره‌ وضعیت داوری كتاب سال، ترجیح داد، یكی از شعرهایش را بخواند.
همچنین احمد شاكری به طرح دغدغه‌هایش درباره‌ ادبیات پرداخت و در بخشی از سخنانش نسبت به پنهان‌ ماندن نام داوران كتاب سال انتقاد و تأكید كرد: كتاب سال باید به صدای مشخص خودش دست یابد.
حسین اسرافیلی هم در طرح پیشنهادی برای داوری جایزه‌ كتاب سال گفت: داورانی كه كتاب‌ها را بررسی می‌كنند، باید بر همه‌ مجموعه‌ آثار یك شاعر اشراف داشته باشند و به دیگر آثار او نگاهی انداخته باشند تا اگر شاعری در یكی از كتاب‌هایش به مباحث غیراخلاقی پرداخته، دیگر به عنوان برگزیده انتخاب نشود و در واقع، باید كتاب اول تا آخر یك شاعر را دید كه در شعرش به مباحث غیراخلاقی نپرداخته باشد. وزارت ارشاد هم خوب است كه از كتاب‌های برگزیده دو‌هزار نسخه بخرد و برای تجهیز كتابخانه‌های عمومی در اختیار آن‌ها قرار دهد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ دوشنبه ۱۰ اسفند
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ دهم اسفندکلیدها : داوران جایزه وزیر معاون حسینی پرویز سرشار


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: