اختصاصی/ ذکایی در جمع روسای اتحادیه‏های حوزه چاپ:
رستم دستان هم مدیر کل چاپ شود، با شرایط موجود مشکلات حل نمی‏شود


اخبار چاپ: مدیر کل دفتر چاپ وزارت ارشاد در جلسه ای با حضور مدیران اتحادیه‏های مرتبط با صنعت چاپ کشور از استعفای قطعی خود از ارشاد خبر داد و در پاسخ به سوال سید علی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به تشریح دلایل خود پرداخت.

به گزارش اخبار چاپ، ظهر پنج‏شنبه اتحادیه چاپخانه‏داران تهران، میزبان روسای اتحادیه‏های صحافان، لیتوگرافان، صادرکنندگان، مهندس درویش پایه‏گذار آموزش آکادمیک چاپ کشور و جمعی از مدیران اتحادیه‏های استانی چاپ بود تا به بررسی وضعیت چاپ کشور بپردازد. محور این جلسه، که عضوی از کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در آن حضور داشت، استعفای جلال ذکایی از وزارت ارشاد بود.

ذکایی در این جلسه در تشریح دلایل استعفای خود گفت: در این هزار و ششصد روزی که به عنوان مدیر کل چاپ فعالیت کرده‏ام، با مشکلات بسیار زیادی در حوزه چاپ آشنا شده‏ام.البته همین الان هم معاون فرهنگی وزارت ارشاد از استعفای من راضی نیست اما از نظر من دوران مدیر کلی به پایان رسیده و منتظر معرفی فرد جدید هستم.

وی در مقابل اعتراض روسای اتحادیه‏ها که خواستار توضیح بیشتر او درباره استعفا بودند افزود: همیشه معتقد بوده‏ام افراد باید در خدمت سیستم باشند، اگر قانون و ضوابط حاکم باشد با رفتن و آمدن افراد مشکلی پیش نمی‏آید اما متاسفانه به نظر من وزارت ارشاد آن طور که باید و شاید به چاپ بها نمی‏دهد. در عین حال سیستم نیز به لحاظ اختیارات کفاف تولیت صنعت چاپ را نمی‏دهد. ما به لحاظ وظایف، نگاه فرهنگی داریم اما الان ماهیت صنعت چاپ کاملا متمایز شده است.

مدیر کل مستعفی وزارت ارشاد تصریح کرد: در حالی که کشورهای منطقه به سرعت در حال پیشرفت در حوزه چاپ هستند اما متاسفانه ما چندان به وضعیت خود توجه نمی‏کنیم.برای مثال در حوزه پژوهشی، پژوهشگاه  فرهنگی وزارت ارشاد نه تنها هیچ پروژه‏ ای در حوزه چاپ ندارد بلکه سرفصلی هم با این عنوان در کل ساختارشان تعریف نشده است.

ذکایی در بخش دیگری از سخنان خود به یکی دیگر از مشکلاتش در اداره کل چاپ ارشاد اشاره کرد و گفت: از روزی که حکم مدیرکلی صادر شد، پیگیر تاسیس شهرک‏های صنعتی چاپ بودم اما متاسفانه نزدیک ترین شهرک به پایتخت که سال‏ها پیش کلنگ آن به زمین خورده نه تنها هنوز آب و برق و راه ندارد بلکه تنها اتفاقی که در آن افتاده سبز شدن بوته در اثر بارش باران است! من عهد کردم کار بیهوده انجام ندهم، برای همین در مقابل فروش زمین‏های آنجا به چاپخانه‏داران مقاومت کردم.

ذکایی با تاکید دوباره بر این نکته که «صنعت چاپ، اولویت وزارت ارشاد نیست» تاکید کرد: در این میان، اتحادیه‏های حوزه چاپ نیز درگیر قانون نظام صنفی هسستند.به گمان من این قانون پاسخگوی مطالبات صنعت چاپ نیست. متاسفانه چاپخانه‏ داران در این میان همنشین اصنافی شده‏اند که هیچ کدام صنعت نیستند.

وی در مقابل اصرار دوباره روسای اتحادیه‏ها که استعفای خود را پس بگیرد نیز به شوخی گفت: این کار را نمی‏کنم.اگر رستم دستان هم مدیرکل چاپ شود نمی‏تواند انتظارات شما را برآورده کند.البته ممکن است که مثلا 50 درصد از من بهتر باشد اما اینکه بتواند واقعا مشکلات را حل کند، با سیستم موجود قول می‏دهم که نمی‏تواند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ جمعه ۷ اسفند


ایرج شهروزی از آلمان

از شنیدن خبر استعفای آقای ذکایی خیلی ناراحت شدم البته دور از انتظار نبود وقتی به یکی مسولیت میدهند و در مقابل دست و پای آنرا میبندند نتیجه اش این میشود که تجربه ای که در این چند سال بدست آورده یکشبه بباد رود و اگر این فکر که با آمدن مدیر جدید وضع و اوضاع بهتر خواهد شد یک اشتباه بزرگ است که تا بحال در این حوزه نتیجه نداشته. آقای ذکایی انسان درست و مدیر لایقی بود در این سمت. بیاد دارم وقتی ایشان این سمت را عهده دار شدن واقعا یک ویرانه تحویل گرفتند اما با یک تیم خوب و هماهنگ و با پشت کار بالا به این بخش سر و سامان دادند البته در اوایل مشکلاتی وجود داشت اما رفته رفته بهتر و بهتر شد. حال در این برهه از زمان که میبایستی این نهال ببار بنشیند با رفتن ایشان معلوم نیست چه بر سر این بخش خوهد آمد من با نظر آقای ذکایی کاملا موافق هستم اگر رستم دستان هم بیاد وضع بهتر نخواهد شد بلکه بدتر نیز میشود بعنوان مثال تا زمانی که انسان بچه خود را طفل حساب کند و دائما از او مراغبت ویژه داشته باشد و نگذارد و این باور را نداشته باشد که این طفل یکروزی بزرگ میشود و میبایستی روی پای خودش بایستد باین وضع دچار میشود که صنعت چاپ با آن دست به گریبان است.





نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: