یادداشتی از سیاوش فانی
حرفه‏ای نیستیم


در روزگار ما و با توجه به آن که جامعه جهانی پیامدهای ناشی از بحران اقتصادی را تجربه می‌کند اما همچنان در رویکرد کمپانی‌های بین‌المللی به توسعه کیفیت طراحی محصولات و چاپ آنها تعدیلی ملاحظه نمی‌شود.

 از سوی دیگر، نوع نگرش و تصور صاحبان کالای ایران هنوز بهینه نشده و تاملات ضربه‌پذیری که تولید محصولات را ثابت نگه داشته و تنوع  بصری آن را در ارتباط با مخاطبان کمرنگ جلوه می‌دهد باعث شده تمامی محصولات با نمونه‌های غربی آنها قیاس شوند که قاعدتا، طراحان را به ایده‌پردازی در مقابل مبارزه تصویری مصمم می‌سازد.
در این بین طراحان و صاحبان کالا جدال‌ها و چالش‌های سختی در به کرسی نشاندن نظرات خود، جلب اعتماد طرف مقابل و فروش یا عدم فروش محصولات با هم دارند و سر انجام این طراح است که کوتاه می‌آید اما باید توجه داشت که لزوم نگرش حرفه‌ای به طراحی محصولات چاپی، در نظر گرفتن شاخصه‌های اجتماعی و قیاس بین مخاطبان این ضعف را نمایان‌تر می‌سازد و نهایتا در این فرایند، شعور تصویری جامعه باعث می‌شود که در انتخاب، محصولات مشابه خارجی را  انتخاب کند و در نتیجه تولید‌کنندگان داخلی در زورآزمایی با رقیب سنتی خود- بازار خارجی- از میدان به در روند و بازار را به انحصار وارد‌کنندگان واگذارند.
همگام شدن با شکل، فرم، رنگ و عناصر به یاد آورنده بسته‌بندی‌های نوین در مقابله با رقبای خارجی گزینه‌های اندک ولی مطلوبی است تا با ایجاد نگرش جدید در نگاه مخاطبان، در آنها نسبت به خرید محصولات خارجی، تردید ایجاد کند.
هرچند روند رشد ایده‌پردازی‌های نو، ایجاد خواسته‌های جدید در طراحی تولید و ارائه نهایی محصولات بسته‌بندی با توجه به شیوه عملکرد رقبا می‌تواند گام‌های بلندی در هدایت مخاطبان (مشتریان) به سمت تشدید خرید محصولات متنوع بردارد.
در شرایطی که تولیدکنندگان محصولات مشابه در حوزه طراحی و بسته‌بندی به دلیل معیارهای کلاسیک مانند فروش خوب، موفقیت خریداران، پخش محصولات و ... فاقد ریسک پذیری در تنوع و ارائه محصول جدید هستند، پراکندگی و تنوع تبلیغات شناور و دخیل ساختن خریداران - چه اولیه و چه مشترک - و تنوع شکل و ارائه انحصاری بسته‌بندی‌ها می‌تواند برای پیشی گرفتن از رقبا در فرم شکل و طراحی بسته‌بندی‌ها تغییرات محسوسی ایجاد کرده و مخاطبان را دوباره به سوی محصول قدیمی با بسته‌بندی جدید تشویق کند.
با این حال با توجه به نگرش اقتصادی تکراری مالکان و صاحبان کالا و خدمات در مقایسه با شتاب و سرعت بی‌بدیل اطلاعات تصویری و گزینه‌های انتخاب متعدد از سوی مخاطبان، لزوم بازنگری در اندیشه‌های  اقتصاد کلاسیک آنها به شدت احساس می‌شود. همچنین  با توجه به حرکت‌های جدید در عرصه صنایع بسته‌بندی، می‌توان مدل‌های جدیدی در ارائه بسته‌بندی‌هایی مطابق با شرایط و تقاضای مخاطبان تهیه و تولید کرد و معیار‌های به‌روزشده‌ای را به خریداران محصولات ارائه داد تا سطح آگاهی و قدرت انتخاب آنها با توجه به همگون بودن و تکراری شدن بسته‌بندی‌ کالاهایی مانند بطری های آب معدنی و ... بالا رود و مخاطبان خاص را به همراه داشته باشد.

 

چاپ و توسعه/سیاوش فانی

کارشناس ارشد ارتباط تصویری

مدیر استودیو گرافیک آرت فانی

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ دوشنبه ۳ اسفند
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ سوم اسفندکلیدها : فانی سیاوش حرفه‏ای گرافیک


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: