ادعای رشد 9 درصدی صادرات غیر نفتی


اخبار چاپ: وزیر بازرگانی گفت: ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی کشور بدون احتساب میعانات گازی در 10 ماه امسال به 8/16 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته 9 درصد افزایش داشته است.

به گزارش اخبار چاپ، دکتر مهدی غضنفری با بیان این که در مدت مشابه سال گذشته ارزش صادرات کالاهای مزبور 4/15 میلیارد دلار بوده خاطرنشان کرد: ارزش صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی از 7/19 میلیارد دلار در 10 ماه سال گذشته به 4/20 میلیارد دلار در 10 ماه امسال رسید که رشدی 5/3 درصدی را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: این برای نخستین بار است که در هر دو مشخصه ما با رشد مثبت مواجه بودیم.

به اعتقاد غضنفری، تنظیم بازار، تامین صادرات و واردات به طور خلاصه یک چهار ضلعی را تشکیل می‌دهد که وزارت بازرگانی مسوول ایجاد تعادل بین چهار وجه مورد اشاره است.

وزیر بازرگانی افزود: این چهار ضلعی دو ورودی تولید و واردات و دو خروجی صادرات و مصرف داخل دارد.

وی متذکر شد: در این مجموعه انتظار می‌رود تولید بیشترین حجم را داشته باشد و در تامین نیاز داخل، تولید کشور در اولویت قرار گیرد.

غضنفری اضافه کرد: همچنین معتقدیم واردات باید به گونه‌ای مدیریت شود که روی سه وجه دیگر اثر مثبت داشته باشد و به عنوان پشتیبان تولید، صادرات و مصرف دنبال شود.

به اعتقاد وی وزارت بازرگانی تلاش زیادی دارد که وجه صادرات تقویت شود و صدور کالاها و خدمات به ‌گونه‌ای باشد که بیشترین ارزش افزوده را به همراه داشته باشد.

غضنفری توضیح داد: در نهایت وجه چهارم که حقوق مصرف‌کننده است باید با جدیت پی‌گیری شود چرا که اگر در این بخش به درستی عمل نکنیم، سایر وجوه نیز دچار اشکال خواهد شد.

وزیر بازرگانی همچنین تاکید کرد: یک هدف بسیار مهم در این چهار ضلعی باید رشد حجم کلی تجارت باشد به این مفهوم که رشد تک بعدی نباید مدنظر قرار گیرد بلکه مجموعه تجارت یعنی واردات و صادرات نظرمان باید با رشد همراه شود. زیرا نگاه تک تک به صادرات یا واردات نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد کرد.

وی درباره صادرات خدمات نیز گفت: در 10 ماه امسال حجم قراردادهای صدور خدمات 5/1 میلیارد دلار بوده و امیدواریم تا پایان سال این رقم افزایش یابد.

غضنفری آمار 10 ماه واردات را این چنین عنوان کرد: 5/41 میلیارد دلار واردات در 10 ماه سال جاری در مقایسه با 9/44 میلیارد دلار واردات مدت مشابه سال قبل از کاهش 4/5 میلیارد دلاری واردات حکایت دارد که بیشتر ناشی از افت قیمت‌های جهانی است.

وی ترکیب کالاهای صادراتی را 17 درصد میعانات گازی، 28 درصد پتروشیمی و 55 درصد سایر کالاها عنوان کرد و شرکای مهم صادراتی را عراق به 20 درصد، چین 16 درصد، امارات 13 درصد، هند 6 درصد، افغانستان 5 و سایر کشورها 42 درصد برشمرد.

وزیر بازرگانی شرکای وارداتی کشور را نیز به ترتیب امارات با 26 درصد سهم، آلمان 10 درصد، چین 9 درصد، کره 6 درصد، سوئیس 4 درصد و سایر کشورها 45 درصد است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ سه شنبه ۲۷ بهمن
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ بيست و هفتم بهمنکلیدها : غضنفری بازرگانی وزیر رشد ادعا صادرات واردات نفت


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: