اعتراف رئیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران؛
نشان استاندارد ایران هم در چین چاپ شد!


اخبار چاپ: به گفته رئیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، متاسفانه هم‌اكنون برخی شركت‌های داخلی با اسم و برند خود كالایی را برای تولید به خارج از كشور سفارش می‌دهند كه این كار به اشتغال موجود در ایران ضربه سنگین وارد می‌كند، این درحالی است كه این شركت‌ها در هنگام دریافت نشان استاندارد به ما اعلام كرده‌اند كه قصد تولید محصولی را در كشور دارند!

به گزارش اخبار چاپ، سید نظام الدین برزگری تصریح كرد: هم‌اكنون هیچ شركتی حق ندارد كالای تحت برند خود را با نشان استاندارد به خارج از كشور سفارش داده و بعد آن كالا را وارد كشور كند. حتی اگر این كالا منطبق با بالاترین استانداردهای جهانی هم باشند.

رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران درباره ارایه سفارش تولید قطعات خودرو به خارج از كشور و به ویژه چین از سوی بزرگترین تامین‌كننده قطعات خودرو در كشور نیز به ایسنا گفت:‌ هم‌اكنون تولید 38 قطعه خودرو مشمول استاندارد اجباری است و به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم این قطعات در خارج از كشور تولید و تحت برند ایرانی و نشان استاندارد ایران وارد كشور شوند.

رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: از ابتدای سال آینده كلیه كالاهای وارداتی به كشور باید منطبق با یكی از استانداردهای ملی ایران یا یكی از استانداردهای مورد قبول جهانی باشند.

وی در این باره توضیح داد: ‌از ابتدای سال 1389 هر كالایی كه قرار است وارد كشور شود باید ابتدا از آن نمونه‌برداری شده كه این نمونه‌ها باید با یكی از استانداردهای ملی ایران یا یكی از استانداردهای مورد قبول جهانی انطباق داشته كه پس از این انطباق واردكننده می‌تواند اقدام به ثبت سفارش كند.

وی افزود: قرار است قبل از ثبت سفارش، وزارت بازرگانی كد رهگیری مربوطه را به كالای وارداتی اختصاص دهد كه پس از این كار واردكننده می‌تواند كالای خود را از گمرك ترخیص كرده و وارد بازار كند.

رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با اشاره به این‌كه الصاق كد رهگیری به كلیه كالاهای وارداتی باعث راحت‌ترشدن تشخیص اجناس قاچاق در بازار می‌شود، افزود: انطباق كلیه كالاهای وارداتی با استانداردهای مورد قبول از یك سو اقدامی در جهت حمایت از تولید داخل بوده و از سوی دیگر باعث كنترل بازار قاچاق در كشور می‌شود.

برزگری توضیح داد: در عین حال اگر كالای وارداتی به‌گونه‌ای بود كه آزمایشگاه تخصصی آن در كشور وجود نداشت، نمونه‌ برداشته شده از آن كالا به آزمایشگاهی مورد تایید در خارج از كشور برای بررسی ارسال می‌شود.

وی افزود: انطباق كلیه كالاهای وارداتی با یكی از استانداردهای مورد قبول مصوبه كارگروه حمایت از تولید بوده كه این مصوبه به منزله مصوبه هیات دولت است و سال آینده نیز اجرا می‌شود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ سه شنبه ۲۷ بهمن
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ بيست و هفتم بهمنکلیدها : استاندارد تحقیقات صنعتی برزگری چین واردات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: