انتقاد محرابیان از وضعیت نقدینگی/ اختیارات وزارت صنایع کم است


اخبار چاپ: به گفته وزیر صنایع و معادن، ابزارهای لازم برای مدیریت و حمایت از صنایع كشور در اختیار این وزارتخانه قرار ندارد.

به گزارش اخبار چاپ، علی‌اكبر محرابیان افزود: در حال حاضر برای تعین تعرفه واردات 11 دستگاه و ارگان دولتی تصمیم‌گیری می‌شود در حالی كه با این وضعیت امكان رقابت با بازارهای جهانی وجود ندارد. وی تاكید كرد: حضور دستگاه قضایی در تعیین تعرفه چه ضرورتی می‌تواند داشته باشد.
وزیر صنایع و معادن با تاكید بر اینكه انتظارات از وزارت صنایع و معادن با اختیارات این وزارتخانه همخوانی ندارد، اظهار داشت: تا زمانی كه اختیارات و ابزارهای لازم به این بخش داده نشود، نباید انتظار رقابت در بین صنایع وجود داشته باشد چرا كه این قضیه همانند شناگری است كه دست و پایش را بسته‌اند و انتظار دارند در دریای مواج شنا كند.
محرابیان در ادامه با اشاره به برخی چالش‌های پیش روی صنایع كشور بیان داشت: امروزه ما در كشور با معضلی به نام نقدینگی مواجه هستیم، نمی‌خواهم بگویم نقدینگی كم و یا زیاد است بلكه معتقدم توزیع نقدینگی در كشور مناسب نیست.
وی اضافه كرد: طبیعی است كه ما رشد صنعت را از صنایع و متولیان دولتی آن داریم ولی ابزارها و اختیارات در دست متولیان اصلی این بخش نیست.
وزیر صنایع و معادن با اشاره به تصویب برنامه پنج ساله پنجم توسعه كشور عنوان داشت: هم اكنون در آستانه تصویب این برنامه قرار داریم به همین دلیل باید نیازهای بخش صنایع و معادن كشور را با مطرح كردن به یك خواست عمومی تبدیل كنیم.
محرابیان با بیان اینكه سرمایه‌گذاری بر روی بال فرصت‌های مالی است، ابراز داشت: این فرصت‌های مالی نیز عمداً در اختیار بانك‌ها، موسسات مالی و اعتباری است.
وی تصریح كرد: وزارت صنایع و معادن و كمیسیون اقتصادی مجلس باید به این موضوع پاسخگو باشند كه چرا در یك بازده زمانی مشخص به هدف تعیین شده نرسیده‌ایم.
وزیر صنایع و معادن در ادامه به ضرورت توجه به مقوله واردات اشاره كرد و افزود: تعرفه واردات كالا به عنوان یك ابزار كنترل و مدیریت صنایع در اختیار وزارت صنایع و معادن نیست و 11 دستگاه اجرایی در خصوص تعیین آن اعمال نظر می‌كنند به طوری كه وزارت صنایع و معادن هیچ اختیاری برای تغییر یا تعیین آن به خودی خود ندارد.
محرابیان ادامه داد: اگر بحث قوانین واردات و صادرات را در قانون پنج ساله پنجم توسعه كشور بتوانیم بازبینی كنیم زمینه توسعه تولید داخلی بیش از پیش فراهم می‌شود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ سه شنبه ۲۰ بهمن
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ بيست بهمنکلیدها : محرابیان صنایع وزارت وزیر اختیارات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: