رضا نورایی، در گفت و گو با اخبار چاپ:
بسته‏بندی در ایران علمی نیست


اولین سمینار تخصصی مدیریت بسته بندی 29 و 30 بهمن ماه در اصفهان برگزار می شود.این سمینار که به همت نمایندگی مجله صنعت بسته بندی در اصفهان برنامه‏ریزی شده است، در پی آن است که مباحث مرتبط با این صنعت را در دو بخش تولید و عرضه به صورت علمی برای مخاطبان بازگو کند. با رضا نورایی مدیر مسوول و سردبیر این ماهنامه که ارائه دهنده مباحث این سمینار دو روزه نیز هست، درباره این سمینار گفتگویی انجام داده ایم.

نورایی که مسوول دپارتمان بسته بندی مرکز آموزش بازرگانی نیز هست، معتقد است دستیابی افراد درگیر در حوزه بسته بندی به دانش پایه در این زمینه، می تواند مقدمه ای برای رشد صنعت بسته بندی کشور باشد.

 
چرا اولین سمینار  تخصصی مدیریت بسته بندی در اصفهان برگزار می شود؟

نماینده ماهنامه صنعت بسته بندی در اصفهان برگزاری این سمینار را پیشنهاد دادند و ما هم آن را برگزار می‏کنیم.

اصفهان از نظر صنعت بسته بندی شرایط خاصی دارد؟

صرفا مساله بسته بندی در میان نیست. اصفهان یکی از قطب های صنعتی، تحقیقاتی و علمی پژوهشی کشور است و به خاطر صنایع تولیدی بسیاری که دارد، از سوی صاحبان صنعت بسته بندی مورد توجه است. ما کمتر به این نگاه می کنیم که یک شهر چقدر صنایع بسته بندی دارد، بلکه بیشتر به این مساله نگاه می کنیم که صنایعی که نیازمند بسته بندی است، چقدر است؟ در استان هایی مثل آذربایجان و اصفهان سرمایه گذاری و تولید بیشتر است و از همین روی نیاز به بسته بندی هم بیشتر است.

ماهنامه صنعت بسته بندی در اشاعه مسائل تخصصی در حوزه بسته بندی چه رسالتی برای خود در نظر دارد؟

تنها وظیفه ای که احساس می کنیم اشاعه مباحث تخصصی بسته بندی است و تلاش می کنیم به آن عمل کنیم. یعنی از 13 سال پیش به این طرف تلاش کرده ایم به این کار مشغول باشیم. از طرف دیگر در حال حاضر من به عنوان سردبیر این نشریه در عین حال مسوول دپارتمان بسته بندی مرکز آموزش بازرگانی هم هستم و این مرکز در تمام استان ها نمایندگی دارد و زیرمجموعه موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت بازرگانی است. با توجه به همین مساله، در حال حاضر شرایط خوبی پیش آمده است که بتوانیم در مجله صنعت بسته بندی، رسالت خود را بابرنامه تر اجرا کنیم. به همین دلیل نه تنها در اصفهان، بلکه در استان های دیگر هم برنامه داشتیم و داریم.
تلاش می کنیم که سمینار اصفهان - که خودمان دست به کار برگزاری آن شده ایم- نسبت به برنامه هایی که در استان های دیگر برگزار می شود مفصل تر باشد. اما عمدتا مرکز آموزش بازرگانی متولی این نوع سمینارها در هر استان است. گواهی نامه ای هم که در پایان سمینار به شرکت کنندگان ارائه می شود، گواهی همین مرکز است.
ستاد مرکزی مرکز آموزش بازرگانی در تهران است و استان ها هم اگر برنامه داشته باشند، با این مرکز هماهنگ می کنند تا از تهران مدرس بگیرند. اینکه مرکز آموزش بازرگانی چقدر در این زمینه کار می کند، بحث جدایی است. اما هر ماه سمینارهایی در استان های کشور از سوی این مرکز برگزار می شود که از میان آنها می توان به استان های فارس، لرستان، همدان، کرمان، اصفهان و تهران اشاره کرد.

این سمینار چه برنامه هایی دارد؟

این سمینار در دو روز برگزار می شود. روز اول در گرایش تولید و روز دوم گرایش عرضه. یعنی ما در روز اول بیشتر برای فعالان بخش تولید مباحثی ارائه می شود و در روز دوم مباحث عرضه، طراحی و بازاریابی و ... مطرح می شود. مخاطبان روز اول این سمینار مدیران تولید و متخصصان بخش تولید همه صنایع هستند. البته اگر کسی بخواهد بر کل مقوله بسته بندی مسلط شود، باید هم بر بخش بازاریابی و هم بر بخش تولید مشرف باشد تا بتواند درباره بسته بندی نظر بدهد. منتها به دلیل اینکه برخی فعالان صنایع و صنعت بسته بندی وقتشان کم است، سمینار را به صورت تفکیک شده برگزار می کنیم.

گویا سخنران این سمینار دو روزه خود شما هستید.

در این سمینار از مسوولان استانی هم کسانی حضور دارند و سخنرانی هم خواهند داشت اما چون حضور آنها هنوز قطعی نشده است، نمی توانم از آنها نام ببرم. در کنار سخنرانی هایی که برای ارائه مباحث خواهم داشت، دو پنل پرسش و پاسخ هم در پایان هر روز برگزار می شود که روی آن خیلی حساب می کنیم. برنامه جدید من از طرف مرکز آموزش بازرگانی این است که در این سمینارها، روی پرسش و پاسخ ها بیشتر تمرکز شود. از همان ابتدای ثبت نام هم به افراد می گوییم که پرسش هایشان را قبل از برگزاری سمینار ارائه کنند تا روی پرسش های آنها کار کنیم و بتوانیم جواب های کاربردی به آنها بدهیم. این رفع اشکال خیلی برای ما مهم است.

با توجه به مسوولیتی که در مرکز آموزش بسته بندی دارید، فکر می کنید علمی شدن این مقوله نیازمند چه برنامه هایی است؟

آنچه که باید بر آن تاکید کنم، برنامه ای است که برای آموزش بسته بندی ریخته ام. این برنامه ها اتفاقی نیست. با برنامه ریزی هایی که انجام شده، قرار بر این است که در تمام سطح کشور دانش بسته بندی را حداقل در حد مبانی استاندارد کنیم. با پشتوانه این مرکز که در تمامی استان ها نمایندگی دارد، باید در تمام کشور افراد زیادی را آموزش دهیم تا به یک دانش پایه برسند و بعد برای آموزش های سطوح بالاتر اقدام کنیم. اگر آموزش پایه و مبانی به صورت استاندارد ارائه نشود و دانش اشتباهی که منتقل شده، اصلاح نشود، در آموزش های سطوح بالاتر و دعوت از مدرسان خارجی با مشکل مواجه می شویم.
به هر حال، تا علمی شدن دانش بسته بندی راه زیادی در پیش داریم اما یک برنامه راهبردی رادر سراسر کشور اجرا خواهیم کرد که به رشد دانش در این حوزه بینجامد. برگزاری سمینارهای مختلف از سوی مرکز آموزش بازرگانی هم همین هدف را دنبال می کند.

 

 

گفت و گو: بنفشه محمودی

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ يکشنبه ۱۸ بهمن
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ هجدهم بهمنکلیدها : نورایی بسته‏بندی بسته بندی اصفهان کارگاه علمی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: