پیشنهاد محرابیان برای سود تسهیلات/ بهمنی:منتظر تورم دو ماه آینده هستیم


اخبار چاپ: در حالی که خبرهای رسیده از بودجه پیشنهادی دولت باعث نگرانی هایی در بین فعالان صنعتی کشور شده است، وزیر صنایع و معادن پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان را سیاستی "ضد تورمی" خواند و پیشنهاد کرد نرخ سود تسهیلات به گونه‌ای تعیین شود که تولیدکنندگان برای سرمایه‌گذاری ترغیب شوند.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از مهر، علی اکبر محرابیان در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه بسته سیاستی - نظاتی بانکها در حال تدوین است، آیا وزارت صنایع پیشنهادات خود را ارائه کرده است اظهار داشت: بنده به عنوان عضو شورای پول و اعتبار نظرات خودم و دولت را، هم به کمیسیونهای فرعی و هم به کمیسیونهای اصلی منتقل می کنم.
محرابیان تصریح کرد: تسهیلاتی که در بخش تولید پرداخت می شود، کاملا ضد تورمی عمل می کند چون پول از قدرت چرخش در بازار خارج و به سرمایه گذاری ثابت و مولد تبدیل می شود.
وزیر صنایع و معادن ارائه تسهیلات برای ایجاد تولید را بهترین نحوه هزینه کردن نقدینگی خواند و آن را برای کاهش تورم بسیار مفید عنوان کرد.
در همین حال، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بسته سیاستی - نظارتی سال آینده بانک مرکزی هنوز تکمیل نشده است، اظهار داشته است: ما از بانکها ، سازمانهای بازرسی و نهادهای مرتبط خواسته ایم که نظر خود را در این زمینه ارائه کنند.
وی نرخ سود تسهیلات بانکی را یکی از مهمترین نکات در بسته سیاستی-نظارتی سال آینده عنوان کرد و افزوده است: این نرخ هنوز مشخص نشده است و منتظر هستیم تا ببینیم نرخ تورم تا دو ماه آینده چه مقدار خواهد بود و موضوع هدفمند کردن یارانه ها چگونه اجرا خواهد شد.
بهمنی با اشاره به اینکه در سالجاری سهم تولید از تسهیلات 35 درصدبوده است، تاکید کرده است: قطعا در سال آینده این میزان افزایش خواهد یافت، ضمن اینکه در حال حاضر نجات کشور را در تولید می بینیم به نحوی که اگر ظرفیتهای تولید به حد کافی پرشود، تورم را کاهش خواهد داد.
وی افزوده است: نظر ما کنترل نقدینگی است، ضمن اینکه می خواهیم واحدهای تولیدی حفظ شوند. به همین دلیل، ذخائر ارزی را برای این منظور و تکمیل واحدهای نیمه کاره صنعتی و بخش تولید قرارداده ایم.
هم اکنون نرخ سود تسهیلات عقود مبادله ای بانکها 12 درصد است.

 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ چهارشنبه ۷ بهمن
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ هفتم بهمنکلیدها : محرابیان بهمنی تسهیلات وام تورم سود


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: