رییس اتحادیه چاپخانه داران در گفت و گو با اخبار چاپ:
توقع نداشتیم همه شرکت کنند/ به احمدی نژاد نامه نوشتم/ نمایشگاه بعدی؛ 22 شهریور 89


اخبار چاپ: اتحادیه چاپخانه داران با حضور در کمیته برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته و ایفای نقش به عنوان یکی از 4 عضو این کمیته، حضور فعالی در این نمایشگاه داشت.از همین رو با علی نیکوسخن رییس این اتحادیه گفتگویی انجام داده‏ایم. او روند برگزاری نمایشگاه شانزدهم را نسبت به دوره قبلی مثبت ارزیابی می کند.

حضور اتحادیه چاپخانه داران تا چه حد در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی چاپ پررنگ بوده است؟
مجری این نمایشگاه شرکت صنوف تولیدی است اما در اصل اتحادیه صنف چاپخانه داران تهران، اتحادیه صحافان، اتحادیه لیتوگرافان و انجمن مدیران کارتن و ورق برگزارکنندکان آن هستند. حضور اتحادیه در تمام این مراحل از زمان برنامه ریزی و صدور مجوز از سازمان نمایشگاهها، فعال بوده است و تمام این تشکیلات به دست و فکر و نظر اعضای ستاد برگزاری و نمایندگان اتحادیه ها به وجود آمده است چون تصمیم گیرندگان برگزاری این نمایشگاه بوده اند. هر تصمیمی که در ستاد گرفته شده است، توسط شرکت صنوف تولیدی اجرا شده است.

ارزیابی شما درباره نمایشگاه امسال در مقایسه با سال گذشته چیست؟
الحمد لله نمایشگاه هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی بهتر از سال گذشته بوده است. خود غرفه دارانی هم که در بعضی از سالن ها با آنها صحبت کرده ام، اذعان دارند که امسال خیلی بهتر از پارسال شده است.

اما خیلی ها هم نظراتی مخالف شما داشتند.
ببینید! به هر حال یکی از ممیزهای این نمایشگاه نسبت به سال گذشته این است که در 4 روز برگزاری آن پنج شنبه و جمعه را داشتیم  و استقبال بیشتری را شاهد بودیم. سال گذشته چون روز تعطیلی در میان روزهای برگزاری نمایشگاه نداشتیم، بازدیدگنندگان کمتری داشتیم اما دو روز تعطیلی نمایشگاه امسال باعث شد که استقبال بیشتری از برگزاری نمایشگاه بشود. غرفه داران هم راضی تر از پیش هستند. اتحادیه های صنعت چاپ نیز در شناساندن فعالیت های به مراجعین با انتشار بروشور، کاتالوگ و کارت های ویزیت فعال  بوده اند و ویژه نامه هایی هم برای این نمایشگاه تدارک دیده بودند.
امسال غرفه مشترک اعضای ستاد برگزاری هم پررونق تر از گذشته بود.

تعامل شرکت صنوف تولیدی را با ستاد برگزاری چگونه ارزیابی می کنید؟
شر کت صنوف تولیدی شرکتی است که از دل تعدادی از اتحادیه های عضو مجمع امور صنفی، تولید و خدمات فنی تهران تشکیل شده است. 17 اتحادیه عضو این شرکت هستند. با توجه به موقعیت کاری هر نمایشگاه از اتحادیه های همگن و ذیربط دعوت به همکاری می شود. 3 اتحادیه چاپ، صحافی و لیتوگرافی در کنار انجمن مدیران کارتن و ورق در این نمایشگاه همکاری کرده اند. مجری هم حکم مدیر عامل و ستاد برگزاری حکم هیات مدیره را دارد. آنچه را که هیات مدیره تصویب کند، مدیر عامل باید اجرا کند. البته ممکن است نقایص و کمبودهایی پیش بیاید اما امسال مشکل خاصی پیش نیامد. ممکن است مسائل جزئی باشد، اما در مسائل کلی نمایشگاه مشکلی نداشته ایم.

ارزیابی شما از حضور اعضای اتحادیه در نمایشگاه شانزدهم به چه صورت است؟
این نمایشگاه تخصصی است و بیش از 70 درصد غرفه داران در حوزه های تحصصی فعالیت می کنند و برای معرفی کار خود به نمایشگاه می آیند. چاپچی ها و کسانی که کارشان به این نمایشگاه وابسته است، خوب شرکت می کنند. توقع نداریم همه آنها بیایند. همه آنها فقط زمانی شرکت می کنند که فقط یک سالن بزرگ به ماشین آلات چاپ اختصاص داده شده باشد، تسهیلات لازم هم برای شرکت چاپچی ها وجود داشته باشد تا همه بتوانند حضور داشته باشند. اما در حال حاضر بیشتر، کسانی که کارشان در زمینه صادرات، کارهای فانتزی و قراردادهای کلان است، در نمایشگاه شرکت می کنند تا بتوانند با سایر غرفه داران تعامل برقرار کنند. اما اعضای اصلی ما همیشه در نمایشگاه  حضور دارند.

نمایشگاه چاپ تهران همیشه در فصل زمستان برگزار می شود. اما گویا قرار شده است از سال آینده در تابستان برگزار شود.
نمایشگاههای دهم، یازدهم، دوازدهم و سیزدهم چاپ و بسته بندی، به طور مستقیم توسط اتحادیه چاپخانه داران برگزار می شد. البته با هماهنگی مجمع امور صنفی. با توجه به اساسنامه و آیین نامه اتحادیه های صنفی که نمی‏توانند وارد کار اقتصادی شوند، شرکت صنوف تولیدی تاسیس شد. در طول این سال ها به دلیل برگزاری نمایشگاه در فصل زمستان با مشکلات زیادی روبرو بودیم و در بعضی از سال ها به خاطر سرما و بارش برف، نمایشگاه به تعویق هم می افتاد. مدت ها با مسوولان درباره جابجایی زمان برگزاری نمایشگاه مکاتبه کرده بودیم. با رایزنی هایی که شد، نهایتا پذیرفته شد که نمایشگاه در سال آینده از 22 تا 25 شهریور ماه برگزار شود.
البته باید مراحل اداری آن طی شود و سازمان توسعه تجارت مجوز برگزاری در  فصل تابستان را صادر کند.

برگزاری نمایشگاه در تابستان چه مزایایی برای شرکت کنندگان و خصوصا چاپخانه داران  دارد؟
اسم نمایشگاه چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته است اما چاپ را کمتر می بینید.
نصب فیزیکی ماشین آلات چاپ کمتر مشاهده می شود. چون فصل زمستان است، زمان نمایشگاه کم است، قیمت عرضه غرفه ها خیلی گران است و ماشین آلات چاپ مبلغ بالایی دارد و جابجایی آنها در این فصل ساده نیست. در گذشته به دلیل نبودن تحریم و مسائل اقتصادی مشکلات زیادی در زمینه آوردن ماشین آلات نبود. اما با توجه به بحران اقتصادی جهانی برای شرکت ها و واردکنندگان صرف نمی کند که ماشین آلات گران قیمت را ترخیص کنند، حمل کنند و در این فصل به نماشگاه بیاورند و بهره ای هم از آن نبرند. چون کمتر خریداری برای ماشین آلات وجود دارد و سرمایه آنها بلوکه می شود.

چاپخانه داران به طور کلی در زمینه وارد کردن ماشین آلات چه مشکلاتی دارد؟
همان طور که گفتم قیمت این ماشین ها بالاست. چاپخانه داران زیادی نیاز به وارد کردن ماشین آلات جدید دارند اما به دلیل قیمت بالا و همکاری نکردن بانک ها در زمینه اعطای وام، دست نگه می دارند. در حالی که صنعت چاپ به تسهیلات کم بهره و طولانی مدت نیاز دارد اما متاسفانه بانک‏ها با ما همکاری نمی کنند و از نظر نقدینگی با مشکلات جدی روبرو هستیم. درصد سود تسهیلات بانک ها، هیچ هماهنگی ای ندارد و به طور سلیقه‏ای عمل می شود.

به نتیجه نرسیدن مساله معافیت مالیاتی چه مشکلاتی را برای صنف چاپ ایجاد کرده است؟
درباره مساله معافیت مالیاتی هم در این سال ها سلیقه ای و خطی عمل شده است. یعنی تبعیض قائل می شوند. بند لام ماده 139 قانون مالیات های مستقیم می گوید واحدهایی که مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند، از پرداخت مالیات معاف هستند. اما در حال حاضر امور سینمایی، ویدئوکلوپ ها، کتابفروشی ها، ناشران، مولفان و ... از مالیات معاف هستند اما چاپ از این معافیت برخوردار نیست. در صورتی که اگر چاپ نباشد، کتاب و مطبوعات هم وجود ندارد و اگر لیتوگرافی نباشد، ناشران کاری از پیش نمی برد. مدیران متاسفانه در این زمینه سلیقه ای عمل می کنند و تفسیر به رای می کنند. مرجع قضایی هم می گوید چون صنف چاپ در دستورالعمل نیامده و مرز بین صنعتی و فرهنگی بودن آن مشخص نشده، تحت پوشش معافیت مالیاتی قرار نمی گیرد.
وقتی برای حل این مساله به وزارت دارایی مراجعه می کنیم، اعلام می کنند که شما صنعتی هستید، وزارت صنایع که مراجعه می کنیم ما را فرهنگی تشخیص می دهند، ارشاد هم قول هایی به ما می دهد اما مدام در حال پاس داده شدن هستیم.
البته ناگفته نماند که معاونت فرهنگی ارشاد پیگیری هایی در این زمینه انجام داده است اما متاسفانه هنوز به نتیجه نرسیده است.
خود من چند نامه به رییس جمهور هم نوشته ام و اخیرا از دفتر ایشان نامه ای دریافت کرده ام که برای وزیر اقتصاد و داریی و فرهنگ و ارشاد اسلامی پاراف شده که به صنعت چاپ ارز اختصاص داده شود و مساله معافیت مالیاتی هم حل شود.
از سال 81 که معافین مالیاتی اعلام شده، هنوز چاپخانه داران به نتیجه ای نرسده ایند و ما هم سخت دنبال این هستیم که بتوانیم این فعالیت را به جایی برسانیم.


گفت و گو: بنفشه محمودی

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ سه شنبه ۶ بهمن


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: