گزارش چاپ و توسعه درباره نقش هیات رئیسه در تخریب چاپخانه مجلس


اخبار چاپ: نشریه چاپ و توسعه در گزارشی به دلایل تخریب چاپخانه مجلس پرداخته است.

صد و سه سال پیش با تشكیل مجلس شورای ملی ایران، اعضا، پیشنهاد تاسیس یک چاپخانه برای انتشار اخبار، برنامه‌ها و مذاكرات را در صحن مجلس مطرح كردند. این چاپخانه در سال‌های آغازین بیشتر مطالب اختصاصی خود را منتشر می‌كرد، اما به مرور زمان چاپ دیگر محصولات مانند كتاب و نشریات نیز در دستور كار قرار گرفت و كم‌كم به یكی از بزرگترین چاپخانه‌های كشور مبدل شد. چاپ لغتنامه دهخدا یكی از مهم‌ترین كارهایی است كه در این چاپخانه انجام شده است اما طی چند روز گذشته زمزمه تخریب چاپخانه مجلس، برخی از فعالان و دست‌اندركاران فرهنگ و تاریخ كشور را نگران كرد.
قرار است تخریب چاپخانه قدیمی مجلس بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده با شهرداری تهران در قالب طرح‌های بهسازی منطقه بهارستان انجام شود. چاپخانه مجلس در ضلع جنوبی مجلس شورای اسلامی قرار دارد و به دلیل دارا بودن ماشین‌آلات قدیمی چاپ، امروز قابلیت تبدیل شدن به موزه چاپ را دارد؛ موزه‌ای كه ایده راه‌اندازی آن از سوی دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه‌ریزی‌های سال 1389 جای دارد. با توجه به اینكه این چاپخانه همچنان مشغول فعالیت‌های تخصصی است و دفتر امور چاپ نیز به دنبال مكانی وسیع با مشخصه‌های یك چاپخانه برای ایجاد موزه چاپ است، چاپخانه مجلس با بهره‌مندی از ماشین‌های چاپ می‌تواند بهترین گزینه پیشنهادی باشد. در این میان، سید محمد حسینی، عضو كمیسیون فرهنگی مجلس با قاطعیت از پیگیری كمیسیون فرهنگی مجلس برای حفظ و نگهداری بنا و لوازم این چاپخانه خبر داده است. این سخنان در حالی بیان شده است كه موزه مجلس شورای اسلامی نیز پنج سالی است تعطیل شده و به دنبال برنامه‌ریزی‌های انجام شده هنوز امكان بازدید از آن برای عموم فراهم نشده است اما باید دید آیا این روزها مردان مجلس در میان برنامه‌های تصویب قوانین و لایحه‌های پیشنهادی، فرصتی برای پیگیری تخریب چاپخانه خود دارند یا خیر؟
مدیر روابط عمومی کتابخانه مجلس نیز چندی پیش با بیان اینكه ممكن است برخی تصمیم‌ها، سابقه تاریخی مجموعه بهارستان را به خطر بیندازد، گفت كه به علت اینکه هیات رئیسه درباره آن به نتیجه رسیده است تغییر دادن آن بعید به نظر می‌رسد. احسان شکراللهی به سابقه درخشان و تاریخی چاپخانه مجلس در مقایسه با کتابخانه مجلس اشاره كرده و افزوده است: فعالیت‌های این چاپخانه در گذشته به گونه‌ای بوده است كه بر اساس یك سند قدیمی، برخی چاپخانه‌داران با ارسال نامه‌ای به مجلس خواستار توقف كارهای متفرقه از سوی چاپخانه شدند. با توجه به این پیشینه تاریخی و نیز امكانات و تسهیلاتی كه این چاپخانه در اختیار دارد، باید دید كه آیا مسئولان و دست‌اندركاران نهادهای دولتی ـ مجلس شورای اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ حاضر می‌شوند دست همكاری به هم دهند تا هم از منابع ملی و تاریخی نگهداری شود و نیز در سال اصلاح الگوی مصرف، از هدر رفتن سرمایه‌های ملی جلوگیری شود؟
در این میان مدیر کل دفتر چاپ وزارت ارشاد در واکنش به خبر احتمال تخریب چاپخانه مجلس گفت: امیدواریم این خبر صحت نداشته باشد. زیرا چاپخانه مجلس یک محل تاریخی است و جدای بهای ساختمانی، دستگاههای موجود در آن نیز ارزش تاریخی دارند. ذکایی افزود: پیش از این شایعاتی مبنی بر تخریب این محل شنیده می شد اما گمان نمی کردیم این شایعات به واقعیت تبدیل شوند.
مدیر کل دفتر چاپ ارشاد تصریح کرد: سالهاست در وزارت ارشاد قصد داریم موزه صنعت چاپ را تاسیس کنیم اما متاسفانه هر ساله ردیف بودجه اجازه این کار را به ما نمی‏دهد. اگر این موزه تاسیس شده بود می توانستیم دستگاههای موجود در این چاپخانه را به عنوان میراث ملی به آن جا منتقل کنیم.
ذکایی با بیان این که حفظ ساختمان چاپخانه از وظایف سازمان میراث فرهنگی است افزود: تا این لحظه هیچ کدام از مسوولان مجلس شورای اسلامی درباره اینکه در صورت تخریب ساختمان چه اتفاقی برای دستگاهها می افتد اظهار نظری نکرده اند اما امیدوارم با درایت هیات رئیسه، اتفاقی نیفتد که بعدها تاسف بخوریم.
به گفته ذکایی چاپخانه مجلس از لحاظ تاریخی هم ردیف کتابخانه مجلس است و این روزها نیازمند توجهی به اندازه کتابخانه است.
مدیر کل دفتر چاپ ارشاد افزود: قطعا مسوولان وزارت ارشاد درباره احتمال تخریب این چاپخانه با نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون فرهنگی صحبت خواهند کرد.
وی در ادامه اعتبار لازم برای راه اندازی موزه صنعت چاپ را دو میلیارد تومان، اعلام كرد.
ذكایی اظهار داشت: علاوه بر دستگاههای موجود در چاپخانه مجلس، ماشین آلات زیادی نیز در شهرستانهای سراسر كشور موجود است كه از كارآیی و بهره وری اقتصادی خارج شده و می‌توان از آنها به عنوان یك میراث ملی و پیشینه تاریخی، در محل موزه، نگهداری كرد.
وی ابراز امیدواری كرد بودجه مورد نیاز برای ساخت موزه ملی صنعت چاپ در سال آتی، به تصویب برسد
مدیركل دفتر چاپ وزارت ارشاد همچنین از مقدمات انعقاد تفاهم نامه میان معاونت فرهنگی این وزارتخانه با كتابخانه ملی به منظور اجرایی شدن طرح موزه صنعت چاپ، خبر داد.
به گفته وی، اجرای راه اندازی فاز اول موزه كه آماده‌سازی و بازسازی فضای قدیمی كتابخانه ملی را شامل می‌شود به اختصاص ‪ ۵۰۰میلون تومان اعتبار، نیازدارد .
سید رمضان شجاعی عضو كمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این رابطه اظهار داشت: هنوز رسما موضوعی در دستور كار قرار نگرفته است و اگر نیاز به نظر كارشناسی باشد، كمیسیون فرهنگی نظر قطعی خود را ارائه خواهد داد.
حسن ملك محمدی نماینده مردم دامغان نیز در این خصوص گفت: بر اساس قوانین و ضوابط، باید بودجه لازم برای احداث موزه ملی اختصاص داده شود اما بهتر است تا زمان تصویب بودجه و اعلام نظر كمیسیون فرهنگی، این تجهیزات به ساختمانی جدید، انتقال یابد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ دوشنبه ۵ بهمن
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ پنجم بهمنکلیدها : مجلس چاپخانه تخریب چاپ و توسعه


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: