حداد عادل:
سند چشم انداز توسعه صنعت چاپ باید تنظیم شود


اخبار چاپ: مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته صبح امروز با حضور رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افتتاح شد. دکتر غلامعلی حداد عادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در این مراسم که در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی برگزار شد، گفت: باید برای توسعه صنعت چاپ در تمام ابعاد، سند چشم انداز بیست ساله ای تنظیم شود.

به گزارش اخبار چاپ، وی افزود: این سند باید زیر نظر سه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنایع و معادن و بازرگانی و با استفاده از نظرات کارشناسان اتحادیه های این صنعت تنظیم شود و نگاه ملی هم در نظر گرفته شود.
حداد عادل با اشاره به رشد انتشار کتاب و مطبوعات در سال های بعد از انقلاب در کشور گفت: نیاز گسترده کلیه صنایع کشور به صنعت چاپ و صنایع وابسته به آن  و وسعت میدان صنعت چاپ در فرهنگ، علم، اقتصاد، صنعت و بازرگانی نشان می دهد که باید به این صنعت توجه جدی داشته باشیم. چون اگر یک 5 راهه را در نظر بگیریم که از فرهنگ، صنعت، هنر، علم و اقتصاد تشکیل شده باشد، صنعت چاپ در سرا این 5 راهه ایستاده است.
وی با اشاره به اینکه از دیرباز توجه شایسته ای نسبت به صنعت چاپ نشده است، گفت: پیش از انقلاب نگاه حکومت به صنعت چاپ یک نگاه امنیتی بود چون این ترس وجود داشت که با رشد این صنعت در تمام شهرستان ها، کنترل انتشار کتاب و اعلامیه از دست رژیم خارج شود. اما غفلتی که درباره رشد این صنعت در گذشته وجود داشته، هنوز هم به نوعی وجود دارد که به بی توجهی ما نسبت به خودکفایی در این صنعت باز می‏گردد.
حداد گفت: ما اگرچه در صنایعی مثل صنعت خودرو به مرز خودکفایی رسیده ایم اما عزم و اراده برای تولید ماشین آلات چاپ در ایران را کمتر مشاهده کرده ایم. فناوری در این حوزه روز به روز توسعه می یابد و ماشین‏ها گران تر می شود و چون تا درصد بالایی در مشاین آلات وابسته به واردات هستیم، سال به سال به سرمایه گذاری ارزی بیشتری برای توسعه صنعت چاپ نیازمند می شویم. در حالی که اگر برنامه ریزی درازمدتی برای تولید ماشین آلات می داشتیم، می توانستیم تا حد زیادی نیازهای این صنعت را تامین کنیم.
به گزارش اخبار چاپ، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدگاه کمیسیون فرهنگی درباره صنعت چاپ گفت: چون در کمیسیون فرهنگی، چاپ را محمل فرهنگ می دانیم، بعد از برگزاری این نمایشگاه جلسه ای در این کمیسیون برگزار می کنیم و از نمایندگان سه وزارتخانه بازرگانی، صنایع و معدن و ارشاد دعوت می کنیم برای انجام حرکت های مفید در این زمینه در این جلسه حضور یابند.
حداد افزود: باید مرز دقیقی بین بخش فرهنگی و صنعتی چاپ ایجاد کنیم تا تکلیف معافیت مالیاتی این حوزه نیز روشن شود.
وی که در سال های جنگ مسوولیت چاپ کتاب های درسی را در وزرات آموزش و پرورش بر عهده داشت، در پایان سخنان خود گفت: در سال های سخت جنگ که همه چیز این کشور در مضیقه بود، دانش آموزان کشور از نظر کتاب درسی مشکلی پیدا نکردند. اگر همدلی، کمک، وطن دوستی و مسلمانی دست اندرکاران صنعت چاپ وجود نداشت، دولت هرگز موفق به رساندن کتاب های درسی به دست دانش آموزان نمی شد.
حداد عادل پس از مراسم افتتاحیه به همراه روسای اتحدایه های صنعت چاپ در مراسم آغاز به کار این نمایشگاه شرکت کرد و روبان افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته را رسما افتتاح کرد.
این نمایشگاه از اول تا چهارم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برقرار است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ پنج شنبه ۱ بهمن


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: