آغاز کارگاه میراث دیداری و شنیداری در کتابخانه ملی


سومین كارگاه آموزشی بین المللی برنامه حافظه جهانی یونسکو با موضوع میراث دیداری و شنیداری، صبح دیروز در کتابخانه ملی آغاز به کار کرد.

به گزارش اخبار چاپ، در این کارگاه آموزشی که تا 29 دی ماه برقرار است،  بیش از ۶۰ نفر از كارشناسان مراكز كتابخانه‌ای و آرشیوی كشورهای زیمبابوه، استرالیا، تركیه، قزاقستان، فیلیپین، آذربایجان و قرقیزستان در کنار کارشناسانی از ایران شرکت می‏کنند.
"فرزانه طاهری"، سرپرست کتابخانه و "بانک اطلاعات فرهنگ و ادبیات کودکان" (ایرانک بانک) و "ماندانا رضوی زاده" سرپرست گروه جستجوی "موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان" از جمله شرکت کنندگان در این کارگاه آموزشی هستند.
بر اساس این گزارش، رییس کمیته منطقه ای آسیا و اقیانوسیه برنامه حافظه جهانی، رئیس انجمن آرشیو سمعی- بصری جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه و معاون آرشیو ملی آفریقای جنوبی آموزش این کارگاه را بر عهده دارند.
بخش بزرگی از حافظه جهانی مردم دنیا در کتابخانه ها، موزه ها، آرشیوها و یا مکان هایی نگه داری می شود که آن ها را با خطر نابودی و آسیب روبرو می کند. بسیاری دیگر از میراث مستند مردم دنیا به خاطر جنگ و ویرانی های ناشی از آن پراکنده شده و در دسترس نیست. یونسکو در سال ۱۹۹۲برنامه حافظه جهانی را برای ثبت و نگه داری و معرفی میراث مستند مردم دنیا راه اندازی کرد و امسال سومین کارگاه آموزشی خود را برگزار می کند.
3
اثر نوشتاری ایران  یعنی اسناد و مدارک اداری آستان قدس رضوی در عصر صفوی، "وقفنامه ربع رشیدی"  و "شاهنامه بایسنقری" در فاصله سال های 2007 تا 2009 در این بخش به ثبت رسیده اند.

 

       

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ دوشنبه ۲۸ دي
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ بيست و هشتم ديکلیدها : فرزانه طاهری کتابخانه ملی حافظه کارگاه


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: