تحلیل عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران
نقش بانک‏ها در رکود بازار کاغذ


اخبار چاپ: عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران از رکود شدید در بازار کاغذ و مقوای کشور خبر داد و یکی از دلایل اصلی آن را سیاست انقباضی بانکها در قبال سرمایه‌گذاری تاجران این حوزه دانست.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از مهر، داوود رحیم‌زاده با تائید رکود در بازار کاغذ گفت: به خاطر رکود شدید در خرید و فروش کاغذ، تجار این کالا تمایلی برای واردات نشان نداده‌اند.
وی افزود: به عنوان مثال می توان به قیمت کاغذ تحریر اشاره کرد. قیمت تمام شده این نوع کاغذ پرمصرف تنها دو هزار تومان از قیمت اولیه آن بیشتر است و این یعنی سود بسیار بسیار اندک و در واقع رکود در صنعت کاغذ.
رحیم‌زاده درباره توقف واردات از برخی کشورها به عنوان یکی از دلایلی این رکود هم گفت: توقف واردات نمی‌تواند دلیل اصلی در این رابطه باشد بلکه این سیاستهای انقباضی بانکهاست که دست تاجران کاغذ را بسته است. 
عضو هیات مدیره  اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران ادامه داد: بانکها باید سیاست انقباضی خود را در اعطای تسهیلات و گشایش اعتبار برای تاجران و فعالان اقتصادی عرصه کاغذ به سیاست انبساطی تغییر دهند والا وضع به همین منوال ادامه خواهد داشت.
وی درباره توقف واردات کاغذ از کشورهای اروپایی هم گفت: ما سالهاست از این کشورها کاغذ وارد نمی‌کنیم و این موضوع جدیدی نیست. واردات اصلی کاغذ ما از کشورهای جنوب‌شرق آسیا مانند اندونزی، کره جنوبی، مالزی و چین است.
در حال حاضر و در بازار تهران هر بند کاغذ تحریر اندونزی 28 هزار تومان، هر بند کاغذ تحریر چینی 26 هزار تومان و هر کیلوگرم کاغذ گلاسه کره‌ای 143 هزار تومان به فروش می‌رسد.
مصرف روزانه کاغذ حال حاضر ایران حدود 130 هزار تن است که از این مقدار حدود 50 تا 60 هزار تن توسط چوب و کاغذ مازندران و باقیمانده آن وارد می‌شود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ جمعه ۱۸ دي
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ هجدهم ديکلیدها : رحیم زاده رکود کاغذ اتحادیه


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: