اختصاصی اخبار چاپ
احتمال تخریب چاپخانه مجلس/ واکنش عضو کمیسیون فرهنگی


اخبار چاپ: بر اساس شنیده‏ها چاپخانه مجلس شورای اسلامی که بیش از 100 سال قدمت دارد تخریب خواهد شد. این چاپخانه که در ضلع جنوبی مجلس شورای اسلامی قرار دارد امروزه حالت تاریخی یافته است.

به گزارش اخبار چاپ، شنیده ها حاکی از این است که این چاپخانه در طرح توسعه مجلس قرار دارد و بر اساس برنامه ریزی ها احتمالا تخریب خواهد شد. یک منبع مطلع در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با اخبار چاپ این خبر را تایید کرد.
شایان ذکر است، برخی کارشناسان معتقدند برخی دستگاههای چاپ در این چاپخانه قابلیت انتقال به موزه را دارند.
در واکنش به این خبر سید محمد حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به اخبار چاپ گفت: قطعا کمیسیون این موضوع را پیگیری می کند. در صورتی که این بنا و لوازم آن تاریخی باشد باید از تخریب آن جلوگیری شود.
گفتنی است، در پی صدور فرمان مشروطه و تشکیل مجلس شورای ملی در ایران، پارلمان نوپا ایران در سومین جلسه مجلس اول، رای به انتشار مذاکرات  مجلس و تاسیس یک مطبعه جهت چاپ داد.  بر اساس اطلاعات موجود ، چاپخانه مجلس  در سال 1325 قمری (1285 شمسی)  ابتدا برای چاپ روزنامه مجلس (البته از شماره ۱ تا 48 سال اول روزنامه مجلس در مطبعه خورشید به چاپ رسیده است) و نیز مطالب اختصاصی خود مجلس تاسیس شد، ولی در سال های بعدی به چاپ کارهای دیگراز جمله کتاب و نشریات دیگر نیز پرداخت.  به طوری که پیش از تفکیک چاپخانه دولتی ، چاپخانه مجلس یکی از بزرگترین موسسات مطبوعاتی ایران و خاورمیانه به شمار می رفت.
برخی کارشناسان بزرگترین فعالیت چاپخانه مجلس را چاپ لغتنامه دهخدا می‏دانند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ يکشنبه ۱۳ دي
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ سيزدهم ديکلیدها : مجلس چاپخانه مجلس تخریب توسعه دهخدا


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: