همراه با زمزمه «ای ایران»
نکوداشت عموزاده خلیلی برگزار شد


اخبار چاپ: مراسم نکوداشت فریدون عموزاده خلیلی و آغاز دوازدهمین سالگرد تاسیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان چهارشنبه 25 آذر در حالی برگزار شد که همه حاضران در سالن تصنیف ای ایران را زمزمه می‏کردند.

به گزارش اخبار چاپ در این مراسم که با حضور اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، برخی از اعضای تحریریه پیشین سروش نوجوان و تحریریه هفته نامه چلچراغ برگزار شد، در ابتدا مهدی حجوانی رییس هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در سال هایی که از تاسیس آن می گذرد، سعی کرده است استقلال فکری و مالی خود را حفظ کند. اگر قرار بود با بودجه یک نهاد یا سازمان دولتی کار کنیم، در همان سازمان یا نهاد کار می کردیم!
وی افزود: اتفاقی که در این گردهمایی باید آن را به فال نیک گرفت، نکوداشت فریدون عموزاده خلیلی عضو هیات موسس و رییس هیات مدیره دو دوره اول این انجمن است.
در این مراسم همچنین محسن هجری عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره انگیزه های برگزاری نکوداشت خلیلی گفت: کسانی که با ساختار هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان آشنا هستند، می دانند که تقریبا هیچ تصمیمی نیست که در این هیات به بحث کشیده نشود و ما به این روند دموکراتیک در ساختار انجمن می بالیم. اما زمانی که پیشنهاد نکوداشت عموزاده خلیلی مطرح شد، هر هفت عضو هیات مدیره آن را پذیرفتند. این تصمیم نشان می دهد محور ادبیات کودک و نوجوان و منافع صنفی نویسندگان این حوزه که اعضای انجمن را گرد هم جمع کرده است، در ذهن همه به مصداق این ادبیات یعنی عموزاده خلیلی رسیده است.
وی افزود: هیچ کس در این موضوع که عموزاده خلیلی سال ها به ادبیات و مطبوعات کودک و نوجوان خدمت کرده است، تردیدی ندارد و از نگاه هیات مدیره انجمن این خدمات ستودنی است.
هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده مشهور ادبیات نوجوان نیز در این مراسم گفت: در روزهای اخیر آخرین داستان عموزاده خلیلی را با عنوان زرد مشکی خوانده ام که از کارهای خوب سال های اخیر است. خیلی سخت است که نویسنده ای بتواند درباره احساسات یک دوچرخه بنویسد اما عموزاده در این تجربه موفق بوده است.
وی افزود: از میان جایزه هایی که تا کنون گرفته ام، دو جایزه را به این دلیل بیشتر دوست دارم که از دست نوجوانان و جوانان گرفته ام. اولی جایزه ای بود که در زمان سردبیری عموزاده خلیلی در سروش نوجوان گرفتم و از طرف خوانندگان این نشریه به خاطر دو کتاب «خمره» و «قصه های مجید» مورد تقدیر قرار گرفتم و دومی زمانی بود که نزدیک به 20 سال بعد از خوانندگان مجله چلچراغ گرفتم و برای من مایه مباهات بود که بعد از 20 سال نسل بعدی هم کارهای مرا پسندیده اند.
در این مراسم همچنین منصور ضابطیان به نمایندگی از تحریریه چلچراغ که به مدیر مسوولی عموزاده خلیلی منتشر می شود، متنی را خواند و شهرام اقبال زاده رییس هیات مدیره این انجمن نیز درباره روند برگزاری این مراسم متنی را قرائت کرد.
بهاره رهنما، آتوسا صالحی، فریبا نباتی، طاهره ایبد، سوسن طاقدیس، مریم روحانی، مصطفی خرامان و همسر فریدون عموزاده خلیلی نیز درباره این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان سخنان کوتاهی ایراد کردند.
عموزاده خلیلی نیز در این مراسم گفت: زمانی که شهرام اقبال زاده بحث برگزاری نکوداشت را مطرح کرد، نگاه من این بود که باید به سراغ دیگرانی رفت که هم از نظر پیشکسوتی در ادبیات کودک و نوجوان دارند و هم استحقاق و صلاحیت این تقدیر را دارا هستند. اما دوستان انجمن قرعه فال را به نام من زدند.
وی سپس متنی را که در ویژه نامه نکوداشتش منتشر شده است قرائت کرد.
در پایان این بخش از مراسم، تندیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و لوح تقدیر این انجمن به فریدون عموزاده خلیلی اهدا شد.

قدردانی از سرپرستان دو کارگروه انجمن و اهدای جوایز بهترین نویسندگان

در بخش دیگری از این مراسم از سرپرستان دو کارگروه شعر و داستان این انجمن که در طول دو سال گذشته بیش از دیگر کارگروهها فعال بودند، لوج تقدیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان اهدا شد.
شهرام رجب زاده و زهره حسین چی به ترتیب برای سرپرستی کارگروههای شعر و داستان مورد تقدیر قرار گرفتند که به دلیل عدم حضور در این مراسم، مهناز انصاریان و شهرام اقبال زاده جوایز آنها را دریافت کردند.
همچنین انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان از محمدرضا شمس، منصوره صابری و نوید آقا علی اکبر به عنوان نویسندگان بهترین کتاب های دو سال 87 و 88 تقدیر به عمل آورد و جوایزی به آنها اهدا کرد.

 در حاشیه
_ فریدون عموزاده خلیلی لوح تقدیر و تندیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان را به همسر خود اهدا کرد.
_ عموزاده پیش از خواندن متنی که برای انتشار در ویژه نامه این مراسم نوشته بود، عینک به چشم زد و گفت: یک دلیل برای رسیدن به سن نکوداشت، با عینک خواندن است!
_ وحید نیکخواه آزاد و حدیث لزر غلامی که اجرای این مراسم را بر عهده داشتند، با شعرخوانی های دونفره شور و حرارت خاصی به این مراسم داده بودند.
_ احمد پوری مترجم مشهور شعر که در این مراسم حضور داشت، شعری از ناظم حکمت شاعر پرآوازه ترک را به همراه ترجمه این شعر به عموزاده خلیلی اهدا کرد.
_ رضی هیرمندی مترجم ادبیات کودک و نوجوان در این مراسم چند هایکوی طنز قرائت کرد.
_ شهرام اقبال زاده رییس هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از انتشارات قدیانی به خاطر اهدای کتاب «دو خرمای نارس» نوشته فریدونی عموزاده خلیلی به انجمن و از نشر افق به دلیل در اختیار قرار دادن شماری دیگر از کتاب های وی تشکر کرد.
_ عموزاده خلیلی شمع 11 سالگی انجمن نویسندگان کودک را فوت کرد و این نهاد قدم به دوازده سالگی گذاشت.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ پنج شنبه ۲۶ آذر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ بيست و ششم آذرکلیدها : عموزاده خلیلی انجمن نویسندگان کودکان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: