گفتگوی تفصیلی اخبار چاپ با مدیرعامل تعاونی چاپخانه داران تهران؛
از وزارت تعاون شاکی هستیم!/ زیر مجموعه اتحادیه چاپخانه داران نیستیم


اخبار چاپ: شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران در سال 1353 با هدف تهیه و توزیع کالاهای مرتبط با چاپ تاسیس و در تیر ماه سال گذشته در مجمع عمومی این شرکت، انتخابات هیات مدیره جدید صورت گرفت و احمدرضا اعتماد مظاهری به سمت مدیر عامل این شرکت انتخاب شد .مظاهری در گفت و گو با اخبار چاپ می گوید: من بسیار به انسجام صنفی معتقدم. در این تشکل صنفی هم باید بتوانیم با جذب اعضایی که از هم دور شده اند، درهای انسجام صنفی را بگشاییم. من آمده ام که این درها را باز کنم. در مدتی که از فعالیت ما می گذرد، خیلی تلاش کرده ایم و برای خودمان مخالف تراشیده ایم. اما به این مسائل توجهی نداریم.

شرکت تعاونی چاپخانه داران چه برنامه هایی برای ارتقاء فعالیت های خود دارد؟
برای کارهای تعاونی ناشران یک برنامه ریزی سه ساله کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت انجام شده است.
برنامه کوتاه مدت را برای برنامه های زیرساختی در نظر گرفتیم. چون مسائل مختلفی  درباره تعاونی وجود داشت. بویژه در مورد دارایی اصلی شرکت که ساختمانی بود که در سال 62 خریداری و سپس در اوائل دهه 80 بازسازی شده بود. زمانی که ما به تعاونی وارد شدیم، از نظر نقدینگی دچار مشکلات زیادی بودیم. چون نقدینگی شرکت صرف ساختن ساختمان جدید شده بود. اساس کار شرکت های تجاری، بر اساس نقدینگی موجود است اما شرکت ما برای گردش کار تجاری، متاسفانه نقدینگی لازم را نداشت.
بنابراین ما به جای اینکه وارد تجارت شویم، سال اول فعالیت خود را به انجام کارهای زیرساختی اختصاص دادیم. به همین جهت مساله پایان کار ساختمان را حل کردیم تا بتوانیم از طریق این ساختمان که دارایی اصلی شرکت است، از تسهیلات بانکی استفاده کنیم.
مساله بعدی این بود که از این گواهی پایان کار به عنوان وثیقه ای برای گشایش اعتبارات اسنادی برای برنامه میان مدت و دراز مدت خود استفاده کنیم. بنابراین یک مجمع فوق العاده تشکیل دادیم و بعد از گرفتن اختیارات لازم، طبقاتی از این ساختمان را اجاره دادیم و قیمت سهام تعاونی را هم به شکل قانونی و حقوقی درآوردیم. این ساختمان با حدود 1300 متر زیربنا، خالی بود و شارژ آن هزینه زیادی برای تعاونی داشت. در حال حاضر بخش زیادی از این زیربنا به اجاره رفته است. اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در طبقه چهارم ساکن شده، اتحادیه چاپخانه داران به طبقه پنجم منتقل شده و دو طبقه دیگر هم به یک شرکت اجاره داده شده است.

با این کار عملا برای شرکت تعاونی درآمدزایی شد؟
بله، درآمدزایی کردیم و نقدینگی را هم از حالت منفی بیرون آوردیم. البته این اقدامات کافی نیست. حال که سند ساختمان مهیا است، با بانک ملی و بانک کشاورزی مذاکراتی انجام داده ایم تا بر اساس حداکثر امتیازات، برای اعضای ما گشایش اعتبار انجام دهند.
در برنامه میان مدت، پس از تعیین قیمت روز سهام شرکت تعاونی و گرفتن تایید اعضای مجمع عمومی، در نظر داریم به جذب اعضای جدید دست بزنیم. شرکت تعاونی در سال های گذشته قفل شده بود و نمی توانستیم عضو جدید بگیریم. چون ارزش اسمی سهام با ارزش روز آن نمی خواند، در نتیجه سرمایه گذاران راضی نبودند که عضو جدید بگیریم. اگر این مساله تایید شود، می توانیم سهامداران جدید جذب کنیم و گردش مالی شرکت را بالاتر ببریم.
از طرف دیگر طی اطلاعیه ای به تمام چاپخانه ها اطلاع می دهیم که با توجه به محدود بودن سرمایه ای که در شرکت وجود دارد، خودشان برای سرمایه گذاری بیایند.
به آنها اعلام شده که با حداقل کارمزدی که سود سهام ماست، سرمایه گذاری کنند و از امکانات شرکت استفاده کنند تا کمترین پرداخت را به بانک داشته باشند. وقتی فعالیت های سرمایه گذاری تجمیع شود، حجم سفارشات بالاتر می رود که قیمت های بالاتر و کیفیت بهتر نیز تابع آن خواهد بود. ان شاء الله قصد داریم به سمتی پیش برویم که به صورت اختصاصی نمایدگی های مختلف بگیریم. این مساله البته از برنامه های آتی و طولانی مدت ماست.

به طور کلی وظایفی که تعاونی در قبال اعضای خود دارد به چه صورت است؟
موضوع شرکت ما تهیه و توزیع کالاهای مرتبط با چاپ است. در کنار این مساله می توانیم کارهایی مثل سرمایه گذاری، گرفتن نمایندگی و ... را هم انجام دهیم .
احساس من این است که شان شرکت ما در حال حاضر آنگونه که باید و شاید رعایت نشده است. ما قصد داریم آن را از این حالت که مانند یک فروشگاه عمل می کند، بیرون بیاوریم. یکی از اهدافی که خود من خارج از مسائل تجاری مد نظر دارم این است که نوعی انسجام و وحدت برای این تشکل صنفی ایجاد شود، اعضا دور هم جمع شوند و بتوانند همفکری کنند. کسانی که توانستند در زمینه های تجاری موفقیت داشته باشند، در زمینه های حقوقی و سایر مسائل تکنیکی هم می توانند از کمک ما استفاده کنند.
الان مساله الکل مصرفی در چاپخانه ها به معضلی تبدیل شده است. استفاده از الکل های غیراستاندارد از نظر بهداشتی در محیط کار اثر سوء دارد. ما قصد داریم این الکل را با کیفیت خوب در آتیه تهیه کنیم و اطلاعات لازم را با سمینارهای مختلف در اختیار چاپخانه  دارها بگذاریم.
من بسیار به انسجام صنفی معتقدم. در این تشکل صنفی هم باید بتوانیم با جذب اعضایی که از هم دور شده اند، درهای انسجام صنفی را بگشاییم. من آمده ام که این درها را باز کنم. در مدتی که از فعالیت ما می گذرد، خیلی تلاش کرده ایم و برای خودمان مخالف تراشیده ایم. اما به این مسائل توجهی نداریم. آنچه می خواهیم این است که اعضای شرکت تعاونی چاپخانه داران بتوانند با به داشتن انسجام صنفی، در سیاست گذاری قدرت بیشتری به ما بدهند و ما بتوانیم به اتحادیه چاپخانه داران هم کمک کنیم.

این شرکت تعاونی، زیرمجموعه اتحادیه چاپخانه داران است؟
خیر. یک شرکت مستقل با شخصیت حقوقی مستقل است. اما یکی از شرایطی که در اساسنامه آن وجود دارد این است که اعضای آن باید حتما عضو اتحادیه چاپخانه داران باشند. ما امیدواریم که اتحادیه و شرکت تعاونی بتوانند بعدها درآمدزایی هم بکنند و از این طریق، مسائل مختلف آموزشی و حقوقی را گسترش دهند تا به چاپخانه ها کمک شود.

برای تهیه اقلامی که برای چاپخانه دارها تهیه می کنید، یارانه ای هم از بخش دولتی دریافت می کنید؟
ما هیچ یارانه ای نمی گیریم و از عدم حمایت وزارت تعاون از شرکت های تعاونی هم بسیار شاکی هستیم. این را صریحا بنویسید.

از شرکت های تعاونی چه حمایت هایی باید بشود؟
در برنامه چشم انداز پیش بینی شده است که سهم تعاونی ها باید از 5 درصد به 20 یا 25 درصد برسد. این مساله نیازمند کمک هایی از سوی بخش دولتی است. اما وزارت تعاون حتی از دادن آرم طرح ترافیک هم خودداری کرده است. هیچ نوع کمکی به شرکت های تعاونی نمی شود و با این روش فکر نمی کنم بشود به سند چشم انداز رسید. در حال حاضر بخش دولتی 75 تا 80 درصد مملکت را در دست دارد، سهم تعاونی ها 5 درصد است و سهم بخش خصوصی هم حدود 15 تا 20 درصد. اگر بخواهند در این زمینه تعاونی ها را پیشرفت دهند تا به آن درصد مورد نظر برسند، حتما باید بیش از این حمایت کنند. ما در حال حاضر هیچ نوع حمایتی نمی بینیم. توقع داریم تسهیلات بدهند و بتوانیم از تسهیلات بانکی ارزان قیمت استفاده کنیم. ما فعلا در این زمینه فعالیتی ندیده ایم.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ چهارشنبه ۱۱ آذر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ يازدهم آذرکلیدها : مظاهری اعتماد تعاونی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: