نشست خبری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران برگزار شد
کاهش حضور خارجی‌ها، رونق داخلی‌ها


روسای اتحادیه‌های صنعت چاپ در نشست خبری بیست و پنجمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران از کاهش حضور شرکت‌کنندگان خارجی این نمایشگاه به‌دلیل نوسانات اقتصادی و مشکلات کنونی خبر دادند، اما از رونق بخش داخلی نمایشگاه سخن گفتند.

روسای اتحادیه‌های صنعت چاپ در نشست خبری بیست و پنجمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران از کاهش حضور شرکت‌کنندگان خارجی این نمایشگاه به‌دلیل نوسانات اقتصادی و مشکلات کنونی خبر دادند، اما از رونق بخش داخلی نمایشگاه سخن گفتند.

به گزارش اخبار چاپ در نشست این نمایشگاه که با محوریت حمایت از کالاهای ایرانی برگزار خواهد شد، استادعلینقی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران و جلیل غفاری‌رهبر، رئیس اتحادیه صحافان تهران حضور  در محل اتحادیه چاپخانه‌داران حضور داشتند.

 رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در این نشست با اشاره به ریزش فضای بخش بین‌الملل نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران، گفت:‌ با توجه به اینکه بخش زیادی از مسائل و مشکلات کشور در بخش خارجی دچار رکود شده است، 10 درصد از فضای بخش بین‌الملل نمایشگاه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، اما خوشبختانه فعالان بخش داخلی این کاستی را در بخش فضا جبران کردند،هر چند که از نظر ارزش مالی این کاهش جبران نشده است .

 وی افزود: نمایشگاه‌ها در سراسر دنیا با 2 نگاه برگزار می‌شوند که در نخست نگاه بحث  اطلاع‌رسانی به بازدیدکنندگان داخلی و خارجی مطرح است و نگاه دوم به تجارت خارجی و واردات و صادرات معطوف است.

به گفته وی برای نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی امسال در شرایطی که اقتصاد کشور در بحران است ما تمرکز خود را بر زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی به دست‌اندرکاران این حوزه قرار داده‌ایم.

 علینقی با اشاره به محرومیت ایران از صدور کالا، عنوان کرد: ما اگر تجارت خارجی نداریم اما زمینه اطلاع‌رسانی و افزایش توان تولیدکنندگان و فعالان چاپ و بسته‌بندی را ارتقا دادیم تا فعالان این حوزه بتوانند استفاده لازم را از این رویداد سالانه داشته باشند .

 احمد ابوالحسنی؛ رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران نیز با اشاره به حضور 45 شرکت خارجی در نمایشگاه امسال، توضیح داد: شرکت‌ها و نمایندگان و فعالان چاپ و بسته‌بندی خارجی امسال در فضایی به وسعت 400 مترمربع دستاوردهای خود را به شرکت‌های ایرانی عرضه خواهند کرد .

 وی ادامه داد: همچنین 440 شرکت داخلی شامل دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف چاپ و بسته‌بندی و تبلیغات نیز در این نمایشگاه در فضایی به وسعت 20 هزار مترمربع حضور خواهند داشت و در کل نمایشگاه میزبان 445 شرکت داخلی و خارجی خواهد بود .

 ابوالحسنی با بیان اینکه امسال بخش داخلی و خارجی در همه نمایشگاه‌ها ریزش داشته است، تاکید کرد: اگرچه نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران در بخش بین‌الملل ریزش داشته است، اما در بخش داخلی و ریالی ریزش مخاطب نداشتیم و در شش ماه دوم سال شاهد نمایشگاه موفقی از نظر تعداد برگزارکنندگان هستیم .

 رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران تمرکز بر بخش آموزش را یکی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال دانست و یادآور شد: امسال برای نخستین بار سمینار آموزشی بین‌المللی با حضور استادانی از کشورهای تایوان و چین درباره ارائه راهکارها به فعالان چاپ و بسته‌بندی برای خروج کشور از بحران‌ برگزار خواهد شد.

به گفته وی هیات‌های تجاری از کشورهای افغانستان و عراق برای توسعه بازارهای ایران و صادرات نیز در نمایشگاه حضور دارند .

 در بخش دیگر این نشست خبری، جلیل غفار‌ی‌رهبر؛ رئیس اتحادیه صحافان تهران درباره رویکرد امسال نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی گفت: وضعیت اقتصادی که این‌روزها به دلیل تحریم‌ گریبان تولیدکنندگان عرصه‌های مختلف را گرفته است، بسیاری از نمایشگاه‌ها را با مشکلات زیادی روبرو کرده است که نمایشگاه ما نیز از این قاعده مستثنی نبود، اما تلاش کردیم در بخش داخلی حضور پررنگی از شرکت‌کنندگان داشته باشیم .

وی افزود: مشکلات در کشور خیلی زیاد است اما باید تلاش کنیم با کمک یکدیگر کار خود را به درستی پیش ببریم، رویکرد متفاوت ما امسال این است که با برگزاری نمایشگاه،‌ رکودی که به دلیل تحریم‌‌ها ایجادشده است را از بین ببریم .

 غفاری‌رهبر با بیان اینکه امسال اقدام خاصی نسبت به سال گذشته نداریم، تاکید کرد: اما در این میان سعی تمام تلاش ما این بوده است که نسبت به سال گذشته با مشارکت حداکثری شرکت‌ها و فعالان چاپ و بسته‌بندی کشور این رویداد را برگزار کنیم .

 وی با اشاره به علاقه‌مندی تولیدکنندگان و فعالان صنعت چاپ کشورهای دیگر برای حضور در نمایشگاه تهران گفت: در نمایشگاه میلان ایتالیا که حضور داشتیم، بسیاری از شرکت‌ها و فعالان چاپ و بسته‌بندی کشور علاقه‌مندی خود را برای شرکت در نمایشگاه اعلام کردند، اما به دلیل نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت ماشین‌آلات و مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان این اقدام به‌صرفه نیست .

 غفاری‌رهبر درباره کاهش متراژ بخش بین‌الملل نمایشگاه نیز توضیح داد: کشور چین حدود 1500 متر فضا درخواست داده بود اما به دلیل اینکه نمی‌تواند تجهیزات غرفه خود را از طریق کشتیرانی به ایران بیاورد عملا تنها در 200 متر جانمایی شدند، همچنین کشور ترکیه هر سال متراژ بالایی درخواست می‌داد که این میزان امسال کاهش چشمگیری یافته است و نماینده شرکت‌های ترک در ایران به نمایشگاه خواهند آمد .

 ابوالفضل ایمنی، مدیر روابط عمومی بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی نیز در سخنانی گفت: امسال برای نخستین بار طرح پژوهشی آمارگیری را در روزهای نمایشگاه اجرا خواهیم کرد که شامل بررسی تاثیر رخدادهای اقتصادی در صنعت چاپ است که نتایج آن پس از برگزاری نمایشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد .

 وی ادامه داد: برگزاری چهار کارگاه آموزشی در روزهای نمایشگاه نیز یکی دیگر از برنامه‌های ما است که با حضور استادان دانشگاه و پیشکسوتان صنعت چاپ کشور در موضوعات مختلف برگزار می‌شود

به گفته وی رویکرد نمایشگاه امسال حمایت از کالای ایرانی است و بر روی این موضوع تاکید ویژه‌ای صورت گرفته است.

 بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته تهران 22 تا 25 آذر از ساعت 9 تا 17 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود .



منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۲ آذر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: