شجاع با اشاره به استفتاء از سه مرجع تقلید:
خرید و فروش کاغذ با قیمت نامتعارف حرام است


شجاع با اشاره به پاسخ علمای دینی درباره وضعیت فروش کاغذ با قیمت نامتعارف در بازار، گفت: به دلیل اینکه پول ارز از پول نفت کشور تامین می‌شود، متعلق به همه هموطنان سراسر كشور است و اگر هر واردكننده، بنكدار یا دلال و خرده‌فروش، حتی یك ریال از قیمتی كه سازمان حمایت تعیین كرده بیشتر کاغذ بخرد یا بفروشد، صددرصد کسبش حرام است

عضو کارگروه ساماندهی کاغذ گفت: مطابق با نظر علما، به دلیل اینکه پول ارز از پول نفت کشور تامین می‌شود متعلق به همه هموطنان سراسر كشور است و اگر کسی حتی یك ریال از قیمتی كه سازمان حمایت تعیین كرده بیشتر کاغذ بخرد یا بفروشد، صددرصد کسبش حرام است .

غلامرضا شجاع؛ عضو کارگروه ساماندهی کاغذ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت کنونی کاغذ در بازار گفت: طی روزهای اخیر در تماس و مراجعه حضوری با مجتهدان دینی و آشنا به امور اقتصادی دیدار داشتم و موضوع و مشکلات كالاهایی كه در اولویت یك قرار دارند مانند كاغذ چاپ تحریر و روزنامه را توضیح كامل دادم .

 وی افزود:‌ در این زمینه با مجتهدانی که در امور اقتصاد اسلامی و بازار امروز آشنایی دارند؛ مانند حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم صحبت کردم، همچنین با دفاتر مراجع  آیات عظام  آقایان حسین وحید خراسانی، صافی گلپایگانی و ناصر مکارم شیرازی صحبت کردم و اعلام کردند که این خرید و فروش کاغذ بالاتر از قیمت مشخص شده از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان حرام است .

 شجاع با اشاره به پاسخ علمای دینی درباره وضعیت فروش کاغذ با قیمت نامتعارف در بازار، گفت: به دلیل اینکه پول ارز از پول نفت کشور تامین می‌شود، متعلق به همه هموطنان سراسر كشور است و اگر هر واردكننده، بنكدار یا دلال و خرده‌فروش، حتی یك ریال از قیمتی كه سازمان حمایت تعیین كرده بیشتر کاغذ بخرد یا بفروشد، صددرصد کسبش حرام است .

 وی ادامه داد:‌ عالمان دینی اعلام کردند که علاوه بر حرام بودن این کار، اگر شكایتی در این رابطه ثبت شود، کار متخلفان، قاچاق محسوب می‌شود و سازمان تعزیزات و قوه قضاییه باید در این زمینه ورود پیدا كند .

 شجاع با ارائه توضیحاتی درباره این رایزنی‌های، گفت: در این گفت‌وگو و دیدارها تاکید شد كسانی كه كاغذ را که سهمیه ارز دولتی دریافت کرده و مطمئناً اعلام می‌کنم صددرصدِ کاغذهای چاپ و تحریر و روزنامه موجود در بازار را مشمول می‌شود، اگر گران بخرند و بفروشند کسب حرام مرتكب شده‌اند .

وی افزود:  در این زمینه ضروری است که اتحادیه‌ كاغذ و مقوا به اعضای خود اعلام كنند که این نوع کاغذها را که پولش از درآمد نفت است خرید و فروش نکنند. همچنین  اتحادیه‌های چاپخانه‌داران و ناشران و کتابفروشان سراسر کشور نیز به اعضای خود بگویند که فعلا کاغذ گران‌تر از قیمت سازمان حمایت خریداری و مصرف نکنند و در صورت مشاهده و یا پیشنهاد تخلف قیمتی می‌توانند به سازمان تعزیرات شکایت کنند .

 وی با بیان اینکه در غیر اینصورت استمرار این کار كمك به سودجویان است، گفت: متاسفانه بسیاری از این افراد با آگاهی از حرام بودن این درآمد، بدون توجه به عواقب آن که ظلم به مردم مناطق محروم است، به کار خود ادامه می‌دهند .

 شجاع با اشاره به این کالاها، توضیح داد: این کالاها شامل کاغذ چاپ و تحریر به صورت بند و رول، کاغذ بالکی، کاغذ LWC و کاغذ روزنامه است که با ارز دولتی به کشور وارد شده است، زیرا کاغذهایی که با ارز دولتی به کشور وارد شده‌اند و در فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند، به جای اینکه 140 یا 150هزار تومان فروخته شود،‌ امروز  قیمت کاغذ 70 گرمی  70 × 100 هر بند 250 الی 260 هزار تومان فروخته می‌شود و درآمد و سود حاصل از آن حرام است و بنکدار و خرده فروش وظیفه شرعی و عرفی دارند برای یک‌بار در مقابل فساد از افراد و تجار بی‌ریشه و سود جو را به مراکز قانونی معرفی کنند .

 وی تاکید کرد: تاکنون صبر کردیم و گفتیم شاید بعضی  واردکنندگان و فروشندگان فرصت‌طلب به عقلانیت و وجدان کاری در فروش کاغذ برسند ولی متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد و تعجب می‌کنم که چرا سازمان تعزیرات حکومتی تاکنون به شکل جدی وارد این موضوع نشده است .

شجاع همچنین درباره فعالیت‌های کارگروه ساماندهی کاغذ در ارشاد نیز گفت: در نخستین جلسه کارگروه ساماندهی کاغذ که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، موضوعات مختلفی مطرح شده است و برنامه‌ریزی‌ها با تخصص کامل و استفاده از حضور متخصصان بازار و عرصه‌های مرتبط با واردکنندگان، تولیدکنندگان،‌ مصرف‌کنندگان و سازمان‌ها و نهادهای نظارتی و امنیتی، نماینده بانک مرکزی، کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت، اداره گمرک، استاندارد و نمایندگان معاونین فرهنگی و مطبوعاتی و آموزش و پرورش مرتبط با موضوعات تجاری و فرهنگی انجام شده است .

 به گفته وی، در این مدت کارگروه وزارت ارشاد در بالاترین سطح بعد از وزیر جلسات کارشناسی خوبی داشته و تصمیمات درست و به‌جایی گرفته است و تلاش کردیم که تعزیرات وارد این مسائل نشود ولی عده‌ای سودجو کاغذ با ارز دولتی به کشور وارد کرده و مخفی و  انبار کردند یا اینکه آن‌ها مقداری کاغذ را به کشورهای کردستان عراق و افغانستان صادر کردند و به این شکل بازار دچار تنش و التهاب و نهایتاً گرانی غیر قابل کنترل شده است .



منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ آبان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: