مسعود فرشی فرید؛
بسته بندی، حاشیه ای که از اصل گرانتر است


یکی از این عوامل هزینه چاپ و بسته بندی است که با اتفاقاتی که طی ماه های اخیر در بخش تولید افتاده است، سهم بالایی در گرانی کالاها پیدا کرده است

یکی از این عوامل هزینه چاپ و بسته بندی است که با اتفاقاتی که طی ماه های اخیر در بخش تولید افتاده است، سهم بالایی در گرانی کالاها پیدا کرده است. مثال روشن این نقش و سهم در گرانی آب معدنی و نوشابه است که به دلیل افزایش قیمت محصولات پتروشیمی به عنوان ماده اولیه تولید بطری های پلاستیکی گرانی 100 درصدی را دراین محصولات رقم زد. با بررسی سهم چاپ و بسته بندی در قیمت نهایی کالاها به ارقامی از 10 تا 90 درصد می رسیم.

 گاهی هزینه بسته بندی ازمحصول اصلی بیشتر می شود  

به گزارش اخبار چاپ به نقل از روزنامه ایران؛ مسعود فرشی گفت: بسته بندی و چاپ یکی از مقوله های مهم و تأثیر گذار در افزایش قیمت نهایی کالاهاست. به خاطر افزایش قیمت پت در صنعت پتروشیمی خیلی از تولیدکنندگان برای بسته بندی محصول خود دچار مشکل شدند و مجبور هستند بهای بسیار بیشتری را در مقایسه با ماه های گذشته پرداخت کنند.

وی ادامه داد : اکنون که آب معدنی 1000 تومان شده 80 درصد هزینه آن بسته بندی و چاپ است . در برخی از برندها که آب مقطر محسوب می شود هزینه تولید کمتر و هزینه چاپ و بسته بندی بین 85 تا 90 درصد است. لذا این اعداد نشان می دهد که هزینه چاپ و بسته بندی تا چقدر می تواند بر قیمت کالاها اثر بگذارد و باعث گرانی شود.  

وی خاطرنشان کرد: اگر در زمینه صنعت چاپ و بسته بندی راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش قیمت مطرح و اجرایی شود می توان قیمت ها را کنترل کرد و در این میان خانوارها با وضعیت بهتری می توانند زندگی خود را اداره کنند.
خیلی ها تصور می کنند یکی از بزرگترین صنایع دنیا، صنعت خودروسازی است اما صنعت چاپ جایگاه اول را دارد. در کشوری مانند امریکا این صنعت برای یک میلیون نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است، این در حالی است که صنعت خودروسازی این کشور باعث اشتغال 850 هزار نفر شده است. این بدان معنا است که صنعت چاپ در کشورهای توسعه یافته چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم در اشتغال آفرینی، کارآفرینی و ایجاد درآمد ملی تأثیر بسیار مهمی دارد.

سهم بسته بندی و چاپ در قیمت کالاها  

طی یک تحقیق صورت گرفته سطح شاخص وابستگی صنایع کشور به صنعت چاپ و بسته بندی از 10 تا 90 درصد متغیر است. همچنین صادرات برخی صنایع وابسته به چاپ 90 درصد برای جذب و ماندگاری در بازار هدف اهمیت دارد.

تمام صنایع به بسته بندی و چاپ وابسته هستند.در این میان صنایع دارویی و آرایشی سهم بالایی را به خود اختصاص داده است. طبق بررسی های صورت گرفته 60 درصد هزینه دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی به چاپ و بسته بندی وابسته است. صنعت شیرینی و شکلات هم وابستگی 40 درصدی به هزینه چاپ و بسته بندی دارد. در مواد غذایی مانند کیک ها این سهم به 48 درصد می رسد. یعنی یک واحد تولید کننده برای آنکه یک کیک را به دست مشتری برساند باید برای خرید پوشش و ارائه آن به بازار 48 درصد قیمت خود را بالا ببرد و حال با افزایش قیمت ارز و مشکلاتی که در تأمین بسته بندی پیش آمده برخی این سهم را 59 درصد هم ارزیابی کردند. در مواد غذایی مانند ماکارونی و انواع حبوب سهم بسته بندی و چاپ بین 30 تا 35 درصد است و البته در برخی از کالاها به جهت نوعی پوشش محکم تری که نیاز دارد این سهم به 45 درصد هم می رسد. با افزایش 5 تا 6 برابری قیمت ظروف یکبار مصرف هم قیمت کالاهایی که در این ظروف عرضه می شود، افزایش قابل توجهی یافته است. در مورد قیمت نهایی لبنیات هم سهم بسته بندی ها و چاپ بالا است. طبق بررسی های صورت گرفته 60 درصد قیمت لبنیات به خاطر بسته بندی آن است.

در پی افزایش قیمت ها برخی از واحدهای صنعتی رو به فروش فله ای آوردند تا بتوانند تاحدودی از قیمت های خود بکاهند. یکی از صنایع که در این زمینه ورود جدی کرده، سلولزی ها هستند. آنها با عرضه فله ای دستمال کاعذی یا بسته بندی های ملی می خواهند قیمت نهایی محصولات خود را کاهش دهند تا مردم با افزایش قیمت روبه رو نشوند. عرضه کنندگان حبوب هم به این سمت رو آورده اند و اگر سری به بازار فله فروش ها بزنید می بینید که عرضه های فله ای برخی از کالاها رو به افزایش است. اگر بخواهیم بازار این روزهای کشورمان را با کشورهای مختلف مقایسه کنیم می بینیم که عدم سرمایه گذاری مناسب در صنعت چاپ و بسته بندی باعث شده هزینه های تولید برای تولیدکنندگان داخلی افزایش پیدا کند. اما حضور پررنگ خیلی از کشورها در این صنعت ضمن ایجاد تنوع در صنعت بسته بندی باعث کاهش سهم هزینه چاپ و بسته بندی در قیمت نهایی کالاها شده است. کشورهایی چون امریکا، چین و انگلستان در این حوزه موفق عمل کردند و توانستند از هزینه های سربار تولید خود بکاهند.

حال برای عبور از بحران قیمتی که بواسطه هزینه چاپ و بسته بندی برای کالاهای مختلف ایجاد شده است دو راهکار وجود دارد. یک آنکه سرمایه گذاری در صنعت چاپ و بسته بندی با حمایت دولت صورت گیرد و دیگر آنکه واردات مواد اولیه این حوزه با ارز دولتی انجام شود. در این صورت می توان پیش بینی کرد که قیمت خیلی از کالاها کاهش بیش از 20 درصد را تجربه کند.

 

منتشر شده توسط روزنامه ایران در تاریخ ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۲ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۷ بيست و دوم شهريورکلیدها : مسعود فرشی فرید؛ هزینه های چاپ؛ چاپ و بسته بندی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: