فرسودگی در انتظار ناوگان صنعت چاپ


به دنبال نوسانات نرخ ارز و افزایش بهای ارز در روزهای اخیر، توان و قدرت خرید دستگاه‌های نو و جدید به شدت کاهش یافته است و در این زمینه رکود و فرسودگی در انتظار ناوگان صنعت چاپ است

دبیر انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی نو و دست دوم با اشاره به وضعیت ماشین‌آلات این صنعت گفت: به دنبال نوسانات نرخ ارز و افزایش بهای ارز در روزهای اخیر، توان و قدرت خرید دستگاه‌های نو و جدید به شدت کاهش یافته است و در این زمینه رکود و فرسودگی در انتظار ناوگان صنعت چاپ است

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایبنا، سیدحسین صالحی؛ دبیر انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی نو و دسته دومعنوان کرد: با وجود قرار گرفتن ماشین‌آلات چاپ در ردیف کالاهای گروه یک برای جذب ارز دولتی اما هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است و نتوانسته‌ایم ارز مورد نیاز خود را دریافت کنیم.
 
وی افزود: بعد از تغییر سیاست‌های بانک مرکزی اگرچه ماشین‌آلات چاپ در گروه یک قرار گرفت اما تامین ارز باید از طریق نیما انجام می‌شد اما هنوز اجرایی نشده و در مرحله تدوین آیین‌نامه و پیش‌بینی نحوه اجرا است.
 
صالحی با بیان اینکه طبق آخرین اطلاعات قرار است بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها برای اجرا ابلاغ شود، گفت: در این روزها به دنبال افزایش 100 درصدی نرخ ارز در سیستم اقتصادی کشور، موجب‌ شده است که قیمت ماشین‌آلات جدید تقریبا دو برابر شود و احتمال می‌رود با توجه به شرایط اقتصادی کشور و کمبود نقدینگی صنعت چاپ مشکلات زیادی برای اهالی این حوزه به وجود ‌آید.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه بخش عمده مشکلات برای تولیدکنندگان و فعالان حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی به وجود خواهد آمد زیرا تولید در این بخش با مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد.
 
صالحی با بیان اینکه ناوگان صنعت چاپ خیلی قدیمی و فرسوده است، یادآور شد: بخش عمده ماشین‌های این حوزه باید تعویض شوند و چاپخانه‌های ما به ماشین‌آلات چاپ جدید و مدرن نیاز دارند اما به دلیل مشکلات مالی و رکود کاری که در ماه‌های اخیر در این صنعت پا گرفته است عملا تعویض ماشین‌ها امکان‌پذیر نیست.
 
وی از نبود نقدینگی به عنوان یکی از مشکلات اصلی دست‌اندرکاران این حوزه نام برد و گفت: فعالان حوزه چاپ در ماه‌های اخیر با مشکل نقدینگی دست و پنجه نرم‌ کرده‌اند و الان هم که قیمت‌ها با توجه به نرخ ارز افزایش زیادی داشته است، حتی اگر نرخ نیما برای ورود ماشین‌آلات در نظر گرفته شود باز هم شاهد افزایش دو برابری نرخ‌ ماشین‌ها خواهیم بود.
 
دبیر انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی نو و دست دوم یادآور شد: با توجه به افزایش نرخ ارز، ماشین‌ها با احتساب هزینه حمل و نقل و هزینه‌های جانبی تا به ایران برسد و به دست مصرف‌کننده که همان تولیدکننده اصلی است برسد، با افزایش قیمت بالایی روبه‌رو خواهیم بود.
 
صالحی درباره تبعات این موضوع نیز توضیح داد: نتیجه این می‌شود که دست‌اندرکاران این حوزه به دنبال ماشین‌آلات دست دوم در داخل کشور می‌روند چون نمی‌توانند ماشین‌های نو یا حتی ماشین‌های دست دوم خارجی را تهیه کنند زیرا هزینه‌های آن بسیار بالا است.
 
وی با بیان اینکه توان و قدرت خرید فعالان چاپ در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است، گفت: در آینده نزدیک با افزایش قیمت مواد اولیه شاید به نظر برسد که رکود و فرسودگی در انتظار ماشین‌های چاپ و ناوگان صنعت چاپ کشور باشد.

 

 

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: