چهار هزار تخلف در بازار کاغذ کشور کشف شد


نماینده وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در کارگروه ساماندهی کاغذ با اشاره به اینکه قانونگذار نحوه برخورد با تخلفات گرانفروشی و احتکار کاغذ را مشخص کرده است، از کشف بیش ازچهار هزارتخلف در بازار این کالا به ارزش حدود 14میلیارد تومان و تشکیل پرونده خبر داد

نماینده وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در کارگروه ساماندهی کاغذ با اشاره به اینکه قانونگذار نحوه برخورد با تخلفات گرانفروشی و احتکار کاغذ را مشخص کرده است، از کشف بیش ازچهار هزارتخلف در بازار این کالا به ارزش حدود 14میلیارد تومان و تشکیل پرونده خبر داد.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همایون امیرزاده روز شنبه در نشست تشریح فعالیت های انجام گرفته کار گروه ساماندهی کاغذ، افزود: یک سری از مولفه‌هایی که تاکنون کمتر شاهد آن بودیم امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاق افتاده و آن حضور پررنگ‌تر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کاغذ مورد نیاز مطبوعات و نشر است.
وی با بیان اینکه کاغذ در ایران وابسته به واردات است و سالانه ٤٠٠ هزارتن کاغذ چاپ و تحریر و روزانه مصرف می شود، اظهار داشت: متأسفانه کاغذ تولید داخل در سال جاری به پایین‌ترین سطح خود یعنی دو هزار و٨٠٠ تن رسیده که تنها نیم درصد کاغذ مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند.
امیرزاده برنامه ریزی برای ورود جدی به حوزه کاغذ نشر و مطبوعات را مورد تاکید قرار داد و گفت: براساس مصوبات کار گروه ساماندهی کاغذ باید با برنامه ریزی وقدرت عمل شود تا فضای فعلی به نفع حوزه نشر و مطبوعات شود.
سرپرست فعلی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه به برخی ازدستاوردهای این وزارتخانه در کار گروه کاغذ اشاره کرد و افزود: اصرارجدی بر نظام قیمت گذاری در یک فرآیند در دل کارگروه کاغذ مهمترین این دستاوردها به شمار می آید که به سرانجام رسیده ولی یک مرجع رسمی باید این قیمت گذاری را اعمال کند.
به گفته وی ستاد تنظیم بازار به عنوان عالی‌ترین مرجع اکنون پیشنهاد وزارت ارشاد در مورد قیمت گذاری را پذیرفته و نرخ تعیین شده تا اطلاع ثانوی اعتبار خواهد داشت هر چند با افزایش احتمالی هزینه‌های حمل و نقل و غیره ممکن است این نرخ درآینده دچار تغییراتی شود اما در وضعیت کنونی کاغذ روزنامه هر کیلوگرم چهار هزار و١٠٠ تومان و کاغذ جاپ و تحریر، هر کیلوگرم پنج هزار و ١٠٠ تومان تعیین شده است.
نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارگروه ساماندهی کاغذ خاطرنشان کرد: این تعیین قیمت براساس تعرفه‌هایی بود که از سال گذشته در اختیار بوده است.
امیرزاده در ادامه دیگر دستاورد این کارگروه را موظف شدن نهادهای نظارتی برای رصد موجودی انبارهای کشور عنوان کرد و افزود: تمام کالاهای وصول شده در گمرکات کشور ظرف ١٠ روز آینده ترخیص می‌شوند.
به گفته وی اگر تجار بدهی داشته باشند با مکانیزم بانک مرکزی راهکاری باید اندیشیده شود تا کالاهای آنها نیز ترخیص شود و بتوانیم کمبود کاغذ در کشور را به نوعی مرتفع سازیم.
وی در ادامه درباره مکانیزمی که این وزارتخانه برای تشخیص صلاحیت افراد، موسسات و شرکت‌ها جهت واردات کاغذ دارد، اظهارداشت: نباید فراموش کرد که وزارت ارشاد قبل از سال 84حواله کاغذ صادرمی‌کرد و تمام وارد کنندگان کاغذ در این زمینه برای وزارت ارشاد شناخته شده هستند و سابقه و فعالیت آنها مشخص است.
نماینده وزارت ارشاد در کارگروه ساماندهی کاغذ در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه فهرستی که امروز منتشر شده است با نظرخواهی ازاعضای کارگروه کاغذ کشور صورت گرفته و این گونه نبوده که وزارت ارشاد کسانی را که شبانه شرکت‌های صوری کاغذی تاسیس می‌کنند، مورد تایید قرار داده باشد، اظهار داشت: البته انتخاب این افراد، مدیریت شده بوده است.
امیرزاده اضافه کرد: اگراین کار صورت نمی گرفت، صف‌های طولانی جلوی وزارت ارشاد برای اخذ تاییدیه جهت واردات کاغذ تشکیل می‌شد چراکه در همین مدت درخواست‌های مکرری از ناحیه‌های مختلف مبنی بر اینکه شما ما را تایید کنید و ما هم تضمین می‌دهیم که کاغذهای وارداتی در بازارعرضه کنیم، اما ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هرگز این کار را نخواهیم کرد.
وی با تاکید براینکه کارگروه کاغذ کشور، عالی ترین مرجع قیمت گذاری کاغذ حوزه نشراست، گفت: براساس یکی از مصوبات این کارگروه، صادرات هرنوع کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه به خارج ممنوع شد.
امیرزاده در بخش دیگری از سخنان خود به نامه شریعتمداری خطاب به نوبخت اشاره کرد و گفت: در این نامه آمده است که ٢٦٥ میلیون دلار برای واردات کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه تأمین شده که ٤٨,٥ میلیون تا ٤٩ میلیون دلار از این میزان جذب شده و در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است.
به گفته وی می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که ارز در اختیار واردکنندگان فاقد شناسنامه قرار نگیرد و از طرفی مطمئن باشیم که کالای خریداری شده با ارز دولتی وارد کشور شده است.
وی ادامه داد: درگفت و گوهای مشورتی با دوستان نشر و مطبوعات به فهرستی رسیده‌ایم که شامل هفت وارد کننده برای کاغذ چاپ و تحریر و١٠ وارد کننده برای کاغذ روزنامه است لذا شرکت تعاونی ناشران وکتاب فروشان قم، اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران کشور (آشنا)، شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ وهنر، شرکت راهکار برگ بهشت، شرکت تعاونی سازندگان کلیشه و لیتوگراف و اشخاص حقیقی شامل محمد حسین متولی و علی اکبر تورانیان برای واردات ٢١ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر تأیید شده اند.
مدیرکل روابط عمومی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد ادامه داد: همچنین موسسه مطبوعاتی همشهری، موسسه خراسان، ارمغان گستر نوید، موسسه صمت، موسسه مطبوعاتی ایران، شرکت کاغذ پیک فراز، شرکت سهامی ایران چاپ، روزنامه خبر ورزشی و شرکت صدر برای واردات ٢٢ هزار و ٢٥٨ تن کاغذ روزنامه تأیید صلاحیت شده‌اند.
امیرزاده از ارسال نامه ای به اتحادیه کتاب فروشان و ناشران تهران برای معرفی تشکل‌ها، انجمن‌ها و افراد مورد وصول جهت واردات کاغذ چاپ و تحریر تا سقف ١٥ هزار تن خبر داد و گفت: اتحادیه تا یک هفته دیگر فرصت دارد در این خصوص اقدام کند.
نماینده وزارت ارشاد در کارگروه ساماندهی کاغذ در ادامه همچنین از ورود کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به موضوع کاغذ خبر داد وگفت: ما تاکنون دو جلسه با حضور دو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر صنعت معدن و تجارت که اولین نماینده مصرف کنندگان و دومی متولی اصلی کاغذ هستند در کمیسیون فرهنگی برگزار کردیم که ماحصل این جلسات این شد که ظرف دو هفته آینده با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلساتی را برگزار کنیم و گزارش دقیق و روشنی از وضعیت کاغذ اقدامات انجام شده و تدابیری که در حوزه چاپ و تحریر و مطبوعات برگزار می‌شود ارائه کنیم.
امیرزاده با اشاره به جمع بندی اقدامات انجام شده وزارت ارشاد در کارگروه کاغذ گفت: تلاش برای قرارگرفتن کاغذ در ردیف کالاهای اساسی که دراین راستا کاغذ روزنامه چاپ و تحریر وخمیر کاغذ در ردیف کالاهای اساسی کشور، ساماندهی بازار ارز با معرفی واردکنندگان دارای صلاحیت، رسیدگی و برآورد موجودی انبارها از جمله اقدامات وزارت ارشاد بوده است. وزارت ارشاد در حوزه کاغذ به عنوان یک اقدام داوطلبانه و نه تکلیفی وارد شده است چرا که وزارت ارشاد نه وارد کننده است نه تأمین کننده و نه نظام قیمت گذاری را در دست دارد. اما باید از ذی نفعان حوزه کاغذ که از جمله زیرمجموعه‌های این وزارتخانه به شمار می‌رود حمایت کند.
وی ادامه داد: ما امروز نقش مطالبه گری را نیزداریم تا هم ازخارج ازدولت وهم درداخل دولت قیمت کاغذ در کف بازار به عدد تعیین شده در کارگروه برسد چراکه مکانیزمهای نظارتی‌اش با سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازاراست اگر بالاتر از قیمت تعیین شده کاغذ به فروش رود گران فروشی است و نحوه برخورد با آن توسط قانون گذارمشخص شده است.
وی افزود: همچنین اگر کاغذ در انباری باشد که عرضه نشده مصداق بارز احتکار است، اینکه تاکنون ٤٠ هزار مورد تخلف شناسایی شده است و ١٤ میلیارد تومان پرونده تخلفات در حوزه کاغذ شکل گرفته است از جمله اقدامات وزارت ارشاد بوده است.
این مقام وزارت ارشاد درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد قیمت تعیین شده کارگروه در بازار اجرایی شود، تاکید کرد: در این خصوص ستاد تنظیم بازار عالی‌ترین مرجع است و ما با اصرار، خود را در این ستاد دعوت کرده‌ایم و مجموعه‌های مختلفی دارای رأی هستند مصوبه‌ای که ما در کارگروه به آن رسیدیم به ستاد تنظیم بازار ارجاع شده و ستاد آن را تأیید کرده و قرار است به زودی به مراکز فروش اعلام شود.
وی همچنین گفت: یکی از مصوبات ستاد تنظیم بازار این بوده که صادرات کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه به خارج کشور ممنوع شود چرا که ما صادراتی به عراق و کشورهای‌های همسایه داشتیم که آن را ممنوع کرده‌ایم.
امیرزاده اظهار داشت: مجموعه تشکل‌ها و بنیادهای مطبوعاتی که توان مالی و صلاحیت بازرگانی لازم را داشته باشند می‌توانند برای تأیید صلاحیت اقدام کنند.
امیرزاده افزود: نمی‌توانیم تکلیف کنیم که چرا فعالان برخی اتحادیه‌ها حضور ندارند اما می‌توانیم صلاحیت همه افراد داوطلب را بررسی کرده و به آنها مجوز دهیم. ملاک ما در تعیین قیمت سود حداقلی است و نگاه ما به واردات کاغذ نگاه صرف تجاری و بازرگانی نیست.
وی گفت: مرحله دوم فهرست واردکنندگان کاغذ را ظرف ٢٠ روز آینده به وزارت صنعت و معدن معرفی خواهیم کرد. معرفی ما به وزارت صنعت تنها شروع کار است و تثبت سفارش و ثبت پرفرم‌ها توسط افراد باید انجام شود زمانی مجوز نهایی واردات صادر می‌شود که این مراحل طی شده باشد.
نماینده وزارت ارشاد در کارگروه کاغذ درادامه در پاسخ به پرسشی گفت: مشکلی که در بحث واردات کاغذ داریم این است که آمارها براساس ورودی به کشور نبوده است.
نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارگروه کاغذ پیش از این از تعیین قیمت فروش این کالا در بازار داخلی با هدف شکستن حباب کاذب آن خبر داد و گفت: قیمت فروش هر بند کاغذ تحریر در بازار داخلی ١٢٥ هزار تومان تعیین شده است.

 

منتشر شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۳ مرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۷ بيست و سوم مردادکلیدها : کاغذ؛ واردات کاغذ؛ تخلف گرانفروشی کاغذ؛ صنعت چاپ


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: