صنعت چاپ کشور و مشکلات امروزی آن


صنعت چاپ کشور، این روزها، همچون همه حوزه‌ها در عرصه فعالیت‌های اقتصادی درگیر و دار مشکلات عدیده و فراوانی است و از این‌‎رو، همچون برخی دوره‌های گذشته، شرایط دشوار و نه‌چندان مناسبی را سپری می‌کند. این صنعت کلیدی و راهبردی که با سابقه‌ای بیش از 200 سال از همه صنایع موجود در کشور قدمت و دیرینه‌گی بیشتری دارد، بیش از دیگر صنایع با چالش‌ها و موانع عمده روبرو شده و از این‌رو فعالیت در این عرصه با همه انگیزه‌ها، تلاش‌ها و عزم‌های جزم، دشوارتر از پیش ادامه دارد.

صنعت چاپ کشور، این روزها، همچون همه حوزه‌ها در عرصه فعالیت‌های اقتصادی درگیر و دار مشکلات عدیده و فراوانی است و از این‌‎رو، همچون برخی دوره‌های گذشته، شرایط دشوار و نه‌چندان مناسبی را سپری می‌کند.

این صنعت کلیدی و راهبردی که با سابقه‌ای بیش از 200 سال از همه صنایع موجود در کشور قدمت و دیرینه‌گی بیشتری دارد، بیش از دیگر صنایع با چالش‌ها و موانع عمده روبرو شده و از این‌رو فعالیت در این عرصه با همه انگیزه‌ها، تلاش‌ها و عزم‌های جزم، دشوارتر از پیش ادامه دارد.

در کنار مشکلاتی چون تامین ماشین‌آلات و تجهیزات و قطعات که به‌دلیل نوسانات یکسال گذشته دستخوش افزایش قیمت‌های سرسام‌آوری شده و نوسازی و تجهیز کارگاه‌ها و واحدها را با مشکلات بزرگی روبرو کرده است، در حوزه محتوای فعالیتی هم مشکلاتی به مشکلات پیشین افزوده شده است که کار را برای آنان که سال‌ها خون دل خورده و با تلاش و زحمت، چرخ‌های این صنعت را به گردش درآورده‌اند، سخت‎تر و سخت‌تر کرده است.

وابستگی عام این صنعت به واردات ماشین‌آلات از کشورهای خارجی به ویژه برخی از کشورهای اروپایی که تولیدکننده اصلی این ماشین‌آلات و تجهیزات بوده و به‌اصطلاح اورجینال هستند، باعث شده است تا با نوسانات شدید ارزی کنونی که طلیعه آن از پاییز گذشته نمایان شد، واحدهای تولیدی در حوزه چاپ را با اما واگرهای زیادی روبرو کرد.

چه بسیاری از فعالان این حوزه با توجه به شرایط پیشین نسبت به تامین نیازهای سخت‌افزاری خود اقدام کرده بودند و با آغاز نوسانات دچار مشکلاتی در زمینه تامین مابه‌التفاوت قیمتی محصولات سفارش داده شدند و چه آنها که برای تامین نیازهای خود در زمستان سال گذشته یا آغاز سال جدید برنامه‎ریزی‌های لازم را صورت داده بودند و با نوسانات شدید کنونی، فضا را برای این اقدام مناسب ندیدند و عطای نوسازی را به لقایش بخشیدند.

در حوزه نرم‎افزاری و تامین ملزومات مصرفی برای تولید هم این نوسانات، وضعیتی ناخوش‌احوال پیش چشم فعالان گشود و افزایش حیرت‌آور قیمت محصولاتی چون کاغذ،  مقوا، مرکب، الکل و دیگر ملزومات مصرفی باعث شد تا چرخ فعالیت‌ها در حوزه تولید به‌معنای واقعی لنگ بخورد و گردش کار در این حوزه به‌سمت کندی قابل‎توجهی سیر کند.

در این میان قیمت کاغذ به‌دلیل داشتن عنوان مهمترین ملزوم مصرفی که بیشترین نوسان را داشت از یکسو و عرضه نشدن این محصول حتی با قیمت‌های نجومی از سوی دیگر باعث شد تا بسیاری از فعالان این عرصه کره‌کره‌ها را آرام آرام پایین بیاورند، عذر بخشی از نیروی کار را بخواهند و برخی دیگر قفل‌ها را آماده کنند تا بر درها بزنند و فعالیت را متوقف کنند.

تعطیلی ده‌ها و صدها واحد چاپی در دوره اخیر و نبود کار برای واحدها به‌دلیل کاهش قابل‎توجه بودجه دستگاه‌ها و دیگر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بخش خصوصی متاسفانه باعث شد تا بسیاری از فعالان قدیمی این حوزه عزم‌شان را جزم کنند تا  فعالیت در این عرصه را تعطیل کرده و با فروش ماشین‌آلات و واحدهای تولیدی، به کار دیگری دست بزنند و فعالیت اقتصادی خود را در عرصه دیگری رقم بزنند.

اخبار تعطیلی و فروش ماشین‌آلات و اماکن چاپی که این روزها در رسانه‌ها منتشر می‌شود، خود نشانه آشکار از وضعیتی است که بر این صنعت دیرپا چنبره زده و می‎رود تا حیات این صنعت را با خطرات جدی مواجه کند.

اگرچه مشکلات این صنعت، هیچگاه به‎درستی درک، شناسایی و رفع نشد، اما در دوره اخیر برخی اقدامات از سوی دستگاه‌های حاکمیتی صورت گرفت که در صورت حل مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کنونی، می‎توان امیدوار بود که صنعت چاپ وضعیت بهتر و بهبود قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کند.

تقسیم وظایف میان دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت که سال‌ها بود به‌عنوان خواسته به‌حق فعالان این صنعت مطرح می‌شد، در دوره اخی به بار نشست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار تولیت در حوزه سخت‎افزاری این صنعت را به وزارتخانه متولی امریعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کرد و خود متولی امور محتوایی در حوزه چاپ شد، امری که اقدامی مناسب برای قرار گرفتن ریل مناسب سیاست‎گذاری‌ها و اقدامات اجرایی و نظارتی تلقی می‎شود و می‌توان گره‌های زیادی از کار فروبسته این صنعت بگشاید.غاآ

 

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ مرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۷ شانزدهم مردادکلیدها : صنعت چاپ؛ مشکلات اقتصادی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: