غلامرضا شجاع عنوان کرد؛
ضرورت ورود سازمان تعزیرات به معضل گران‌فروشی کاغذ


غلامرضا شجاع با اشاره به افزایش قیمت کاغذ در هفته‌های اخیر گفت: در هفته‌های اخیر به دنبال احتكار و گران‌فروشی برخی از واحدهای بزرگ و واركنندگان بی‌شناسنامه و كم‌سابقه کاغذ و مقوا خواستار ورود سازمان تعزیرات حکومتی به معضل گران‌فروشی و برخورد با اخلال‌گران بازار هستیم.

غلامرضا شجاع با اشاره به افزایش قیمت کاغذ در هفته‌های اخیر گفت: در هفته‌های اخیر به دنبال احتكار و گران‌فروشی برخی از واحدهای بزرگ و واركنندگان بی‌شناسنامه و كم‌سابقه کاغذ و مقوا خواستار ورود سازمان تعزیرات حکومتی به معضل گران‌فروشی و برخورد با اخلال‌گران بازار هستیم.

غلامرضا شجاع؛ نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ عنوان کرد؛ كشور چین به علت الودگی هوا دو كارخانه تولید كاغذ خود را در اوایل سال قبل میلادی تعطیل كرد ولی بزرگترین كارخانه تولید كاغذ آن یعنی شركت چنمینگ سالی حدود ٢٠ میلیون تن انواع تولیدات سلولزی دارد و حدود ٧ میلیون تن کاغذ تحریر تولید می‌کند.

وی افزود: از سوی دیگر  قیمت هر تن كاغذ درجه یک و دو چین و اندونزی بین ٩٥٠ تا ١٠٣٠ دلار است. به این رقم ٢٠ درصد به عنوان هزینه‌های مختلف و ١٥ درصد سود اضافه می‌شود كه در این زمان حساس كشور و كمبود ارز و مشكلات تحریم، سود خیلی زیادی است. ولی متاسفانه سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولید كنندگان این ١٥ درصد را تعیین و تایید می‌کند.  

شجاع با اشاره به برخی حساب و کتاب‌های غیرمنطقی در تعیین نرخ ارز توضیح داد: از طرف دیگر اغلب كاغذها با دلار ٣٨٠٠ تومانی به كشور وارد شده‌اند و اگر هم فردی در یك دوره با دلار ٤٠٠٠ تومانی كاغذ به كشور وارد كرده است، ٤٠٠ تومان مابه التفاوت آن را از دولت پس می‌گیرد و او موظف است كه قیمت نهایی را بر اساس ارز ٣٨٠٠ تومان محاسبه كند.  

وی با بیان اینکه برخی از فروشندگان کاغذ و گلاسه در ارایه نرخ بی‌انصافی می‌کنند، گفت: این موضوع در كارگروه پایش و تنظیم بازار كاغذ كه در وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده و قرار است سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تمام موارد واردات كاغذ را بررسی كند و در صورت نیاز از سازمان تعزیرات بخواهد به موضوع ورود پیدا کند.

شجاع یادآور شد: ‌البته من مخالف دخالت سازمان تعزیرات به این موضوع بودم ولی به دنبال احتكار و گران‌فروشی برخی از واحدهای بزرگ و واركنندگان بی‌شناسنامه و كم‌سابقه کاغذ و مقوا در هفته‌های اخیر، مجبوریم خواستار ورود سازمان تعزیرات حکومتی به معضل گران‌فروشی و برخورد با اخلال‌گران بازار شویم.

نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ با بیان اینکه خیلی از كاغذها كه هنوز در انبارها موجود است قبلا وارد کشور شده‌اند، یادآور شد: قیمت این کاغذها حتی كمتر هم تمام شده است اما متاسفانه به قیمت روز و حتی بالاتر از نرخی که باید باشد به فروش می‌رسد که در این زمینه به عنوان نماینده مصرف‌كنندگان حتما به این موضوع ورود می‌كنیم و تكلیفمان را انجام می‌دهیم.  

وی یادآور شد: معتقدم هر تاجری که از ارز دولتی استفاده می‌كند باید فروش كاغذ را در اختیار تشكل‌های رسمی مطبوعات، نشر و چاپ بگذارد تا آن‌ها نیز بتوانند این کالاها را در اختیار اعضا و مصرف‌کنندگان واقعی و اصلی قرار دهند.
شجاع همچنین از معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت با توجه به نهایی شدن بسته حمایت تولید كاغذ داخلی خواستار ارسال آن به دولت و مجلس و تصویب بسته‌ای شد كه بیش از یك سال توسط سندیكای تولیدكنندگان كاغذ و دیگر دست‌اندركاران كاغذ بررسی و كارشناسی شده است.

 

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: