معاون مطبوعاتی ارشاد مطرح کرد؛
گشایش اعتبار برای واردات کاغذ روزنامه فقط با هماهنگی وزارت ارشاد


معاون مطبوعاتی ارشاد در نامه‌ای به بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، خواست که هیچگونه ال سی‌ای برای واردات کاغذ روزنامه را بدون هماهنگی با این معاونت، تائید نکنند.

معاون مطبوعاتی ارشاد در نامه‌ای به بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، خواست که هیچگونه ال سی‌ای برای واردات کاغذ روزنامه را بدون هماهنگی با این معاونت، تائید نکنند.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از مهر، محمد سلطانی‌فر معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد ، ضمن اشاره به مشکلات این روزهای مطبوعات کشور برای تامین کاغذ مورد نیازشان، به اقداماتی که معاونت متبوعش برای حل این مشکل انجام داده است، اشاره کرد و گفت: سوء استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی که به واردکنندگان کاغذ روزنامه تخصیص یافته بود، می‌توانست آرامش رسانه‌ها را برای تامین کاغذ بر هم بزند که این نگرانی بعد از مطرح شدن واردات بیش از ۲۰ میلیون دلار کاغذ توسط چند شرکت مجهول‌الهویه، افزایش هم یافت و ما را وادار کرد که برای کنترل و رسیدگی به بازار کاغذ، ورود جدی‌تری داشته باشیم.

وی افزود: در همین راستا کمیته‌ای متشکل از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، اداره‌کل مطبوعات داخلی، حراست معاونت مطبوعاتی (برای شناسایی هویت شرکت‌های واردکننده کاغذ روزنامه)، نمایندگان مطبوعات بزرگ و پرتیراژ، کاغذفروشان و واسطه‌های خرید و فروش کاغذ، سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و کارخانه چوب و کاغذ مازندران، شکل گرفت و در اولین قدم، با مکاتبه‌ای که با بانک مرکزی صورت گرفت، درخواست کردیم که هیچگونه ال سی‌ای برای واردات کاغذ روزنامه، بدون تائید معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، تائید نشود و رونوشت این نامه را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال و از آنها هم درخواست کردیم که برای کنترل بازار مصرف‌کنندگان کاغذ روزنامه، این اجازه را به ما بدهند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد اضافه کرد: ما به عنوان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد مایل نیستیم که به حوزه واردات کاغذ ورود کنیم اما برای اینکه اطلاع داشته باشیم که چه افرادی و به چه میزان، از ارز دولتی برای واردات کاغذ روزنامه استفاده می‌کنند، از این دو ارگان مهم (وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی) خواسته‌ایم که بدون هماهنگی با ما، اجازه گشایش اعتبار برای واردات کاغذ با ارز دولتی ندهند.

سلطانی‌فر در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی و وزارت صنعت، به این درخواست پاسخ مثبت داده‌اند؟، گفت: بانک مرکزی نامه را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارجاع داده و ما هم با این وزارتخانه مکاتبه کرده‌ایم و قاعدتاً نباید مخالفتی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ما در وهله دوم از همه کاغذفروشان خواسته‌ایم که به کمک ما بیایند تا با عرضه حجم زیادی از کاغذ، رابطه عرضه و تقاضا را در بازار این محصول متعادل کنیم. نگاه ما به کاغذفروش‌ها، منفی نیست و معتقدیم که آنها می‌توانند اعتماد طرف مقابل خود را در بازار یعنی روزنامه‌ها، جلب کنند.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در عین حال با بیان اینکه معضل کاغذ امروز یک معضل جهانی است، گفت: حجم تولید ۶۰ میلیون تُنی کاغذ روزنامه در ۴، ۵ سال گذشته، امروز به ۲۸ میلیون تُن رسیده است و اساساً تولید جهانی کاغذ، بنا به دلایل زیست محیطی و غیره، به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است؛ کما اینکه چین، تولید کاغذ خود را متوقف کرده و نیاز خود را فقط از راه واردات، تامین می‌کند؛ به عبارت دیگر کاغذی که تا ۳، ۴ سال قبل، می‌شد با ۳۰۰، ۴۰۰ دلار یا یورو تامین کرد، امروز به ۷۰۰، ۸۰۰ یورو رسیده است.

سلطانی‌فر اضافه کرد: ما از مصرف‌کنندگان اصلی کاغذ روزنامه در کشور از قبیل روزنامه‌های همشهری، ایران، جام جم، خراسان و امثالهم که می‌توانند تغییردهنده قیمت کاغذ داخلی باشند، به صورت جدی خواسته‌ایم که خودشان نیاز خودشان را برطرف کنند و ما برای آنها مستقیماً ارز اختصاص خواهیم داد تا خودشان نسبت به خرید کاغذ، اقدام کنند . البته خودِ این روزنامه‌ها هم با مشکلاتی از قبیل کمبود نقدینگی برای انجام این کار مواجه هستند که برای حل این مشکل هم ما به دنبال رایزنی با تعدادی از بانک‌ها برای تزریق نقدینگی به این رسانه‌ها هستیم.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین گفت: اگر این روزنامه‌های بزرگ بتوانند کاغذ خودشان و حتی بخشی از نیاز بازار را وارد کنند، ما باید امیدوار باشیم که در آینده در زمینه تامین کاغذ مورد نیاز مطبوعات، خیلی دچار بحران نشویم.

 

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: