سومین سالانه ی بسته بندی؛
بسته‌بندی‌ها روزمره زندگانی ما را سازمان‌دهی می‌کنند


در این سال‌ها نبود امکانات مانند مقواهای بی‌کیفیت و از طرفی تعهد نداشتن دانشگاه‌ها به آموزش مسائل فنی به دانشجویان باعث می‌شد آن‌ها تا زمان ورود به بازار واقعی کار، مسائل فنی را ندانند. رویداد «بسته‌ها» به ما نشان می‌دهد که این راه‌ حل‌ها پیدا شده است .

یک مدرس دانشگاه معتقد است، در این سال‌ها نبود امکانات مانند مقواهای بی‌کیفیت و از طرفی تعهد نداشتن دانشگاه‌ها به آموزش مسائل فنی به دانشجویان باعث می‌شد آن‌ها تا زمان ورود به بازار واقعی کار، مسائل فنی را ندانند. رویداد «بسته‌ها» به ما نشان می‌دهد که این راه‌ حل‌ها پیدا شده است .

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایسنا، مراسم سومین سالانه‌ی معرفی آثار برتر سال بسته‌بندی «بسته‌ها» و اهدای جوایز آثار برگزیده، با حضور علاقه‌مندان و طراحان شرکت‌کنند در این دوره، حامیان و نیز هیأت مشاوران و داوران این رویداد برگزار شد.

مراسم سالانه‌ی معرفی آثار برتر بسته‌بندی سال که توسط وب‌سایت «بسته‌ها»، ایمان آل‌مظفر و هیأت مشاوران و پیشکسوتان این رسته پایه‌گذاری شده، امسال در شرایطی سه ساله شد که معمولا این بخش از طراحی گرافیک و اهمیت آن در طول سال‌های گذشته نادیده گرفته شده است.

ما آستین‌های‌مان را بالا زده‌ایم!

در ابتدای این مراسم، ایمان آل‌مظفر - طراح - گفت: در سال ۹۱ نهالی کاشته شد که امسال سه ساله شده است و من از استقبال آثار رسیده به دبیرخانه‌ی این مراسم و توجه بیشتر طراحان گرافیک و استودیوها و شرکت افراد بیشتر در این دوره نسبت به قبل بسیار هیجان‌زده و خوشحالم. ما امسال ۴۱۱ اثر از ۱۱۲ طراح به دست‌مان رسید و توانستیم دومین کتاب سال بسته‌ها را منتشر کنیم. همچنین آن‌طور که قول داده بودیم، استعداد جوان سال را در نشست‌های خبری‌ای که برگزار شد و نحوه‌ی حمایت و آموزش او را معرفی کردیم.

او ادامه داد: ما اعتقاد داریم که خودمان باید آستین‌ها را بالا بزنیم و برای کشور و حرفه‌ی خود کار مفیدی را انجام دهیم. دو کتاب مرجع در مورد بسته‌بندی در حال ترجمه، تالیف و بومی‌سازی است که یکی را تا چندماه آینده و دیگری را برای سال آینده به بازار خواهیم رساند.

وی اضافه کرد: بسته‌بندی موضوعی جدی و فرهنگی است و مردم هر روز با آن سر و کار دارند و مدام بسته‌بندی‌ها جلوی چشم و دید ما هستند و با تیراژهای میلیونی، آن‌ها را خواسته یا ناخواسته مشاهده می‌کنیم. رویداد بسته‌ها مربوط و متعلق به همه صنف ماست. امیدواریم به مرور زمان بتوانیم این رویداد را بزرگ‌تر و کامل‌تر و حتی بین‌المللی کنیم.

‌بسته‌بندی‌ها روزمره زندگانی ما را سازمان‌دهی می‌کنند

در بخش دیگری از این مراسم، بهرام کلهرنیا - استاد دانشگاه، پژوهشگر و عضو هیأت مدیره انجمن طراحان گرافیک - اظهار کرد: بزرگی ابعاد و رشد و توسعه‌ی بسته‌ها بیش از آن چیزی است که به‌صورت جاری ممکن است ما تصور کنیم. بدون هیچ نوع حمایت و پشتیبانی‌ای و به‌صورت مستقل، این رویداد به‌شکل مراسمی درآمده که دیگر هر سال به انتظار او هستیم. این اتفاق مهمی است. ما چشم به راهیم که بسته‌ها کی به ما چه خواهد گفت و کی به ما چه چیز خواهد داد و کی تعیین خواهد کرد که به کجا رسیده‌ایم.

کلهرنیا

او همچنین گفت: حاضران در این جلسه به‌صورت معمول جمعیتی هستند که به گالری‌ها سر می‌زنند و پیگیر آثار هنری هستند، اما مردم بیشتر بسته‌بندی‌ها را می‌بینند. امروز گالری‌ها به سوپرمارکت‌ها یا فروشگاه‌های بزرگ و کوچک وارد شده‌اند. بسته‌بندی به‌مثابه سند جدیدی برای بیان مفاهیم و موقعیت انسانی در سطح بین‌المللی مشغول کار است، بدون این‌که آرتیستی آن را امضا کند یا به‌عنوان اثری هنری به دیوار آویخته شود. بسته‌بندی‌ها روزمره‌ی زندگانی ما را سامان‌دهی می‌کنند. از بامداد تا شامگاه و حتی شاید تا رویاهای ما هم بیایند و ما خواب بسته‌بندی خوب را ببینیم!

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: فکر می‌کنم از حدود انقلاب صنعتی به این سو بود که تجهیز جهان به دستگاه‌های جدید فنی، دستگاه‌های چاپ و برش توانستند تحول جدیدی را در جهان به‌وجود آورند. شاید ما کمی دیرتر توانستیم سایه‌ها و نیم‌سایه‌های این تحول را ببینیم و امروز خودمان مجهز شده‌ایم به آن امکانات. بسته‌بندی با ما گفت‌وگو و مذاکره می‌کند و به زبانی گویا مجهز است. اگر این زبان شایسته است، اگر بسامان یا نابسامان است، نشان‌دهنده‌ی وضعیت کنونی ماست. در این سال‌ها نبود امکانات و متریال‌های با کیفیت مانند مقواهای بی‌کیفیت و از طرفی تعهد نداشتن دانشگاه‌ها به آموزش مسائل فنی به دانشجویان باعث می‌شد آن‌ها تا زمان ورود به بازار واقعی کار، مسائل فنی را ندانند. بسته‌ها امروز به ما نشان می‌دهد که این راه‌ حل‌ها پیدا شده است.

مرز میان یک طراحی خوب و فراواقعی را رعایت می‌کنیم؟

سپس ابراهیم مصطفی‌زاده - از اعضای گروه مشاوران و داوران رویداد بسته‌ها - گفت: بسیاری از کارها تلاش کرده بودند که طراحی‌ای خارجی داشته باشند، به‌گونه‌ای که وقتی آن‌ها را می‌بینیم در نگاه اول معلوم نمی‌شود که یک محصول داخلی و ایرانی هستند. من فکر کردم که این را در قالب یک سوال، امروز و در اینجا مطرح کنم که ما چقدر موظفیم به خواست یک سفارش‌دهنده تن دهیم و چقدر باید مراعات یک مصرف‌کننده را بکنیم؟ سوال من از زاویه‌ی اخلاق حرفه‌ای نیست، اما این‌طور نگاه کنیم که زمانی که یک محصول با طراحی‌ای فراتر از کیفیت خود به به بازار می‌آید، ببینیم آیا این به منفعت ما یا اصلا تولیدکننده و به طبع آن مشتری هست یا خیر.

مصطفی‌زاده

او افزود: به این باید فکر کنیم که حتی منافع درازمدت تولیدکننده نیز تامین نمی‌شود و من فقط سوال می‌کنم که آیا بهتر نیست که هنگام طراحی، محصول را زیبا نشان دهیم، اما فراتر نه. چون تولیدکننده، مشتری و خودمان منفعتی نخواهیم داشت.

‌اگر کاری می‌کنیم آن را وظیفه خود می‌دانیم

در بخش دیگری از این مراسم، امرالله فرهادی - گرافیست - با اشاره به بخش‌هایی از بیانیه‌ی هیأت داوران گفت: شاید بعضی از بخش‌های این بیانیه کمی تلخ به نظر برسد، اما هیچ ایرادی ندارد و این دست کم گرفتن زحمات هیچ‌کس نیست. واقعا هنگام روز داوری آقای جناب از این‌که این همه کار رسیده به دبیرخانه فقط تعداد معدودی دارای نوشته و توضیحات فارسی بود، گفت آیا ما در ایران داریم داوری می‌کنیم؟ قرار شد از دوره‌ی بعد از از هر طراح، گسترده و طراحی باز او را هم بگیریم تا بتوانیم زیبایی را در کنار استفاده‌ی درست از فونت فارسی یا انگلیسی کنار هم مطابقت دهیم و دقیق‌تر قضاوت کنیم.

فرهادی

او افزود: این رویداد مانند هر رویداد دیگری نکات ضعف و قوت خود را دارد. اگر کاری می‌کنیم وظیفه خود می‌دانیم و در کنار ما و بیش از ما به گمانم صاحبان صنایع باید از چنین رویداد مستقلی حمایت کنند.

در بخش پایانی مراسم تقدیرشدگان رویداد «بسته‌ها» به این شرح معرفی شدند:

مریم رحیمی، ندا فرشاد، میثم شریف‌نژاد، مهدی معتمدی‌کیا و مهدی نمازی.

برگزیدگان نیز به ترتیب زیر معرفی شدند:

سلیم صالحی (نفر اول)، صادق بهرامی (نفر دوم)، حسام شهیدی (نفر سوم)، مریم رحیمی (برنده جایزه نگاه ویژه داوران)، یکتا جبلی و سیدمصطفی سیدابراهیمی (جایزه منتخب هیات داوران) و محمدرضا عمادیان مهر (جایزه منتخب دبیر).

در پایان مراسم، کتاب سال بسته‌ها به حاضران در جلسه اهدا شد.

 

منتشر شده توسط ایسنا در تاریخ ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۵ دوم آبانکلیدها : بسته بندی؛ طراحی بسته بندی؛ گرافیک


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: