رئیس کمیسون فرهنگی مجلس :
مجلس برای حل مشکل چاپخانه داران رایزنی می کند


تلاش شده است با همکاری ۴ وزارتخانه ارشاد، صنعت، معدن، اقتصاد و آموزش ‌و پرورش، مشکلات مالیاتی چاپخانه‌داران حل و فصل شود .

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: تلاش شده است با همکاری ۴ وزارتخانه ارشاد، صنعت، معدن، اقتصاد و آموزش ‌و پرورش، مشکلات مالیاتی چاپخانه‌داران حل و فصل شود .

به گزارش اخبارچاپ به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم جشنواره صنعت چاپ در استان خراسان رضوی با حضور حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، محمودرضا برازش، مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدسعید سرابی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی،  همایون امیرزاده و داریوش رضوانی، مشاوران معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد و جمعی از فعالان و پیشکسوتان صنعت چاپ در سالن اجتماعات مؤسسه فرهنگی قدس در مشهد برگزار شد .                          

محمودرضا برازش در این مراسم با اشاره به تفاوت گردش مالی چاپ در ایران و کشورهای جهان پرداخت و گفت: در حال حاضر گردش مالی صنعت چاپ ناشی از کتاب در کشور ما پنج درصد و گردش مالی این صنعت در بخش نشریات ١٢ درصد است .

وی افزود: سالانه بیش از ١٣٠ هزار تن کاغذ به کشور وارد می‌شود که این میزان واردات کاغذ با هدف تنظیم بازار انجام می‌شود. در سال گذشته علاوه بر مصرف ٥٠ هزار تن کاغذ برای چاپ کتاب‌های درسی، برای کاغذ مصرفی روزنامه‌ها و سایر بخش‌های مورد نیاز نیز کاغذ ضروری بود .

برازش با اشاره به افزایش هزینه‌های جاری و دستمزد کارگران در چاپخانه‌ها هم‌زمان با کاهش میزان چاپ روزنامه و کتاب در کشور گفت: متأسفانه علاوه بر کاهش درآمد نسبت به افزایش هزینه‌های چاپخانه‌ها، صنعت چاپ ایران با مشکل عدم همخوانی دستگاه‌های دولتی با نیاز این صنعت روبه‌رو است .

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: خراسان با وجود اینکه به‌عنوان قطب مواد غذایی در کشور محسوب می‌شود، اما صنایع چاپ روی فلز آن به‌گونه‌ای بوده که مجبور به واردات بسته‌بندی‌های چاپ‌شده روی فلز شده است زیرا تجهیزات صنایع چاپ در این استان کفاف ظرفیت‌های موجود در آن را نمی‌دهد و این امر نیازمند رفع کمبودها و شناسایی نیازهای صنعت چاپ خراسان رضوی است .

برازش با تاکید بر ایجاد مرکز دقیق آمار برای حوزه چاپ گفت: صنعت چاپ در عصر حاضر تغییر کرده و در صورت وجود مرکز دقیق آمار می‌توان سود سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این نوع از صنایع را ارزیابی کرد و از رکود و واردات بی‌رویه محصولات چاپی کاست .

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مهم‌ترین راهکار برای رفع مشکلات چاپ در کشور، بهره‌گیری از توانایی و هنر بخش خصوصی است تا این بخش در صورت حمایت‌های لازم بتواند اشتباهات دولت را کم کند .

وی افزود: قدمت صنعت چاپ در کشور نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه ویژه مسائل فرهنگی در ایران بوده و این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان صنعت چاپ خود را به‌تازگی فعال کرده‌اند .

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تکیه اقتصاد کشور به نفت در سال‌های گذشته بیان کرد: امسال دولت ٣٠ درصد از بودجه را بر اساس درآمد حاصل از نفت و مابقی را بر اساس درآمدهای غیرنفتی تعیین کرده است که این فرصت مناسبی برای افزایش درآمد صنایع مختلف به‌ویژه صنعت چاپ کشور است .

پژمانفر با اشاره به مصرف بالای کاغذ در کشور یادآور شد: کیفیت پایین کاغذ، بار سنگین بیمه و مالیات و وام‌های سنگین بانک‌ها ازجمله مهم‌ترین مشکلات چاپخانه‌ها محسوب می‌شود که تلاش شده با همکاری وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد، صنعت و معدن، اقتصاد و آموزش ‌و پرورش این مشکلات رفع شود .

همچنین سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: سهم ما  در این روز تشکر از دست اندرکاران و فعالان عرصه چاپ و نشر و همه کسانی است که در راستای این حوزه برای فرهنگ کشور تلاش می‌کنند .

وی ادامه داد: پویایی اقتصاد صنعت چاپ یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است که باید به آن توجه ویژه داشت. مشکلات صنعت چاپ باید رفع شود و در سال ٢٠١٧ این ظرفیت‌ها به خوبی به جهان اسلامی معرفی شود .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی خاطر نشان کرد: دولت تدبیر و امید هم به دنبال یک راهبرد ویژه به اقتصاد مقاومتی توجه خاصی دارد و به نوبه خود اقتصاد فرهنگ و هنر را مورد توجه قرار می‌دهد .

سرابی اضافه کرد: صنعت چاپ خراسان، صنعتی پر افتخار، پاک و ارزش‌مدار است و در نگاه منطقه‌ای سهم زیادی را در جریان چاپ کشور ایفا می‌کند و حتی این قابلیت را دارا است که بسیاری از نیازهای کشورهای همسایه را پاسخ دهد .

وی در پایان از بهره‌برداری از شهرک چاپ و نشر خراسان رضوی تا سال ۲۰۱۷ خبر داد و گفت: در آستانه سال ٢٠١٧ و معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، بهره برداری از شهرک چاپ و نشر این استان می‌تواند به عنوان یک فرصت محسوب شود .

در پایان این مراسم نیز از پیشکسوتان، نوآوران و فعالان صنعت چاپ در خراسان رضوی تقدیر شد .

 

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۵ شنبه ۲۷ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: