کارشناس مسئول واحد آموزش اداره‌کل چاپ و نشر:
تدوین رشته‌های جدید در دوره‌های آموزشی اداره‌کل چاپ


کارشناس مسئول واحد آموزش اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تألیفات و ترجمه‌های حوزه چاپ، حمایت می‌کند .

کارشناس مسئول واحد آموزش اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تألیفات و ترجمه‌های حوزه چاپ، حمایت می‌کند .

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایبنا،علیرضا تقی‌قلعه‌نو درباره فعالیت‌های اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: این اداره درنظر دارد از تألیفات و ترجمه‌های حوزه چاپ حمایت کند؛ به این‌صورت که اگر کسی در حوزه چاپ تألیف یا ترجمه داشته باشد، اثر را پیش از انتشار نزد این اداره بیاورد تا پس از بررسی و تأیید اداره از منظر کاربردی و مفید بودن، اداره در بخش هزینه‌های تمام‌شده اثر کمک و یا این‌که حداقل 70 نسخه از اثر را به منظور تجهیز کتابخانه‌های تخصصی چاپ خریداری می‌کند .
وی درباره کتابخانه‌های تخصصی چاپ توضیح داد: تاکنون به همت اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، 32 کتابخانه تخصصی راه‌اندازی شده که از آن میان، 7 کتابخانه تخصصی در تهران دایر شده است. از جمله مکان‌هایی که در تهران مجهز به کتابخانه تخصصی چاپ شده‌اند می‌توان به مؤسسه خانه کتاب، شرکت اُفست، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه مجلس، دانشکده فنی ـ حرفه‌ای انقلاب اسلامی و نشریه چاپ و نشر اشاره کرد .
کارشناس مسئول واحد آموزش اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخی استان‌ها هنوز به کتابخانه تخصصی چاپ مجهز نشده‌اند. درخواست آن‌ها به‌تازگی دریافت شده که اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پایان مراسم شانزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ، نسبت به ارسال کتاب‌های حوزه چاپ به این کتابخانه‌ها اقدام خواهد کرد. از این استان‌ها می‌توان به بوشهر، کرمانشاه، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، مرکزی، کرمان جنوب، چهارمحال و بختیاری و هرمزگان اشاره کرد .
تقی‌قلعه‌نو بیان کرد: در 10 استان کشور مانند خراسان‌رضوی، خوزستان و فارس علاوه بر راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی، به همت اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ویترینی از آخرین دستاوردهای حوزه چاپ راه‌اندازی شده است .
وی با بیان این‌که در هر دوره، 144 عنوان کتاب تخصصی چاپ به کتابخانه‌ها ارسال می‌شود، افزود: این کتاب‌ها به حوزه‌های گرافیک، محاسبات فنی، بسته‌بندی، رنگ‌شناسی، رنگ و مرکب، کاغذشناسی و آماده‌سازی فایل‌های چاپی مربوط می‌شوند. اکنون نیز اگر کتاب جدیدی در حوزه چاپ وجود داشته باشد، در صورت مفید بودن خریداری و کتابخانه‌های تخصصی چاپ سراسر کشور را مجهز می‌کنیم .
کارشناس مسئول واحد آموزش اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره دوره‌های آموزشی چاپ و نشر این اداره، گفت: تاکنون به همت اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نزدیک به 43 دوره آموزشی در 14 استان با چهار محور آماده‌سازی فایل‌های چاپی، مرکب در چاپ، کاغذ در چاپ و نظارت فنی چاپ برگزار شده است؛ این استان‌ها عبارتند از یزد، اردبیل، فارس، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، قزوین، بوهشر، البرز، گلستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان و زنجان .
تقی‌قلعه‌نو با بیان این‌که در برخی از استان‌ها مانند زنجان، گلستان، قزوین، یزد و خراسان‌رضوی شاهد برپایی 4 دوره از دوره‌های آموزشی نامبرده بودیم، توضیح داد: اکنون اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال تدوین دوره‌های آموزشی جدید مانند چاپ دیجیتال، آشنایی با چاپ‌های صنعتی، استانداردسازی محیطی فضای چاپخانه است؛ این دوره‌ها تا پایان سال جاری به فهرست سایر دوره‌های آموزشی افزوده خواهند شد .
وی درباره سایر طرح‌های حمایتی اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: این اداره، طرح کمک‌ هزینه حمایت از شاغلان صنعت چاپ را اجرا می‌کند؛ به این معنا که تا 50 درصد از هزینه‌های هر ترم دانشجویانی که در رشته‌های مرتبط با چاپ و نشر مقاطع تحصیلی کارشناسی به بالا تحصیل می‌کنند ـ مشروط به ارائه کارنامه ـ پرداخت می‌کند. همچنین این اداره از طرح‌های پژوهشی کاربردی حوزه چاپ و نشر دانشگاه‌ها حمایت می‌کند؛ به این معنا که هم در اجرایی شدن این طرح‌ها حمایت مالی می‌کند و هم در تبدیل آن‌ها به کتاب پیشقدم می‌شود .
کارشناس مسئول واحد آموزش اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره حمایت‌های این اداره از مراکز آموزشی نیز گفت: این اداره از مراکز آموزشی که بسیار فعال باشند، حمایت مالی می‌کند؛ به این معنا که به  آن‌ها در مجهز شدن به کتابخانه‌های تخصصی چاپ، برگزاری کارگاه‌های تخصصی چاپ و ایجاد آزمایشگاه تخصصی چاپ یاری می‌رساند .
تقی‌قلعه‌نو با بیان این‌که اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه اعزام فعالان صنف چاپ و نشر به نمایشگاه‌های خارجی را همچنان در دستور کار خود دارد، بیان کرد: تاکنون 10 نفر از کارشناسان چاپ و نشر ستادی و کارشناسان چاپ و نشر استان‌ها به نمایشگاه‌های دبی، ترکیه، آلمان و عمارت اعزام شده‌اند .

 

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۱ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۵ بيست و يکم شهريورکلیدها : تقی قلعه نو؛ واحد آموزش تداره کل چاپ و نشر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: