مدیرعامل شرکت چاپ اُفست مطرح کرد؛
واکنش به غیراستاندارد بودن کاغذ کتب درسی/ کتب درسی ابتدایی چاپ شد


مدیرعامل شرکت چاپ اُفست که چاپ انحصاری کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی سراسر کشور را بر عهده دارد، به انتقادها درباره کیفیت پائین کاغذ مورد استفاده برای چاپ این کتاب‌ها واکنش نشان داد .

مدیرعامل شرکت چاپ اُفست که چاپ انحصاری کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی سراسر کشور را بر عهده دارد، به انتقادها درباره کیفیت پائین کاغذ مورد استفاده برای چاپ این کتاب‌ها واکنش نشان داد .

به گزارش اخبار چاپ به نقل از مهر،سیدمحسن گلدانساز مدیرعامل شرکت چاپ اُفست که چاپ انحصاری کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی سراسر کشور را بر عهده دارد، درباره وضعیت چاپ کتاب‌های درسی این مقطع با توجه به نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی ۹۵-۹۶ چاپ همه کتاب‌های درسی دوره ابتدایی به اتمام رسیده و توزیع آن هم در سراسر کشور انجام شده و هیچ گونه مشکلی در چاپ و توزیع این کتاب‌ها وجود ندارد .

به گفته گلدانساز، امسال هم  مانند سال‌های قبل تمامی عناوین کتاب‌های درسی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در همه مناطق کشور، روز اول مهر به دست آنها خواهد رسید و هیچ گونه تاخیری در این خصوص به وجود نخواهد آمد .

وی درباره وضعیت چاپ کتاب‌های درسی سایر مقاطع تحصیلی یادآور شد: ما تنها متولی چاپ کتب درسی مقطعی تحصیلی ابتدایی هستیم و در خصوص وضعیت چاپ کتاب‌های درسی مقاطع دیگر باید از شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران سوال کنید .

مدیرعامل شرکت چاپ اُفست درباره انتقاد هایی که به کیفیت کاغذ مورد استفاده برای چاپ کتاب‌های درسی وجود دارد و اینکه سفیدی بیش از حد این کاغذها، چشم را می‌زند و ممکن است برای سلامت بینایی دانش‌آموزان آسیب‌ زا  باشد، هم گفت: این اشتباه است، به شدت! این کاغذها خارجی و دارای استانداردهای بین‌المللی است و حتی بهتر از کاغذهای داخلی است .

گلدانساز در عین حال تاکید کرد: البته کاغذهای ایرانی این استانداردها را ندارند اما ما با هدف کمک به تولید داخلی، این کاغذها را هم مورد استفاده قرار می‌دهیم .

به گزارش مهر، کیفیت کاغذهای مورد استفاده برای کتاب‌های درسی این روزها به یکی از موضوعات محوری برخی جلسات تخصصی تبدیل شده بود که به مناسبت روز ملی صنعت چاپ و در پژوهشگاه‌های تخصصی حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی و با حضور کارشناسان این صنعت برگزار شد .

رضا رضایی متخصص پیشکسوت حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی و از صادرکنندگان محصولات چاپی تولید داخل به کشورهای دیگر در این باره با ابراز تأسف از نبود استانداردهای مشخص در حوزه تولید محصولات چاپی در کشور، معتقد است: سازمان ملی استاندارد در بسیاری موارد استانداردها را به صورت کلی بیان می‌کند و وارد مصادیق نمی‌شود و این مسئله در صنعت چاپ و بسته‌بندی نمود بیشتری دارد؛ در هیچ‌ جای دنیا برخلاف ایران، از هر مرکب چاپی و از هر کاغذی برای چاپ کتاب‌ها به ویژه برای گروه سنی مخاطب خردسال استفاده نمی‌شود. اینها استانداردهای بسیار بالایی دارد که می‌بایست رعایت شود .

حتی مریم وفایی شعار رئیس واحد تحقیق و توسعه شرکت چاپ اُفست هم اذعان می‌کند: متأسفانه مواد اولیه‌ای که برای تولید کتاب‌های درسی از آنها استفاده می‌شود، از هیچ‌گونه استانداردی برخوردار نیست و تنها سوبسیدهایی وجود دارد که باید مصرف شود. متاسفانه ما متوجه نیستیم که این مواد، چه آسیب‌هایی برای قشر مصرف‌کننده که کودکان و نوجوانانِ دانش‌آموز ما هستند، دارد؟

محمد بیطرفان کارشناس حوزه صنعت چاپ و رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران هم نسبت به استفاده از کاغذهای سفید در چاپ کتاب‌های درسی در تعداد انبوه و برای میلیون‌ها دانش‌آموز مشغول به تحصیل در کشور هشدار داد و گفت: این کاغذها در عین حال که به هیچ وجه برای کتاب‌های درسی مناسب نیستند، تولید کاغذهای داخلی را هم با تهدید روبه‌رو کرده‌اند و سازمان ملی استاندارد باید در زمینه استفاده از این کاغذها برای کتاب‌های درسی موضع جدی‌تری بگیرد .

همچنین محمودرضا برازش مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد نبود استانداردها در حوزه تولید مواد اولیه صنعت چاپ از جمله کاغذ و اینکه سال‌هاست برای تولید کتاب‌های درسی از کاغذهای سفید که استانداردهای لازم را به لحاظ رعایت سلامت دانش‌آموزان دارد، استفاده می‌شود، می‌گوید: مسئله تدوین استانداردهای مواد اولیه صنعت چاپ ارتباط زیادی با دفتر امور چاپ وزارت ارشاد ندارد و متولی تدوین استانداردها برای این محصولات که عمدتاً موارد بهداشتی را دربر می‌گیرد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است .

وی می‌افزاید: البته اینکه برای تولید محصولات مختلف چاپی از چه کاغذی استفاده شود، نیازمند فرهنگ‌سازی است؛ متأسفانه ما فکر می‌کنیم هر چه کاغذ سفیدتر باشد، بهتر است در حالی که اینگونه نیست. به هر حال مسئله چاپ کتاب‌های درسی را هم با استفاده از کاغذهای سفید، باید از مسئولان آن چاپخانه‌ها پیگیری کنید .

مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد با بیان اینکه بهترین نوع کاغذ برای کتاب‌های درسی، «کاغذهای سبک کِرمی رنگ» است، گفت : متأسفانه دوستان وزارت آموزش و پرورش چندان رغبتی به سفارش دادن این کاغذها برای چاپ کتاب‌های درسی به چاپخانه‌های مربوطه ندارند؛ کاری که وزارت ارشاد در این زمینه می‌تواند انجام دهد، همانطور که گفتم، تنها «فرهنگ‌سازی» در این رابطه است .

 

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۸ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۵ هجدهم شهريورکلیدها : شرکت چاپ افست؛محسن گلدان ساز؛ چاپ کتاب درسی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: